تلفات کمرشکن طالبان در بغلان: ۲۸۰ کشته و ۲۰۰ زخمی/ عملیات متوقف نشود

گزارشگر:شنبه 15 حوت 1394 - ۱۴ حوت ۱۳۹۴

مقام‌های محلی در بغلان می‌گویند، در نتیجۀ عملیات خورشید ۲۰ که حدود ۴۰ روز پیش برای پاکسازی دندغوری بغلان برگزار شده بود، بیش از ۲۸۰ طالب کشته شده و ۲۰۰ تن دیگر از افراد این گروه زخم برداشته‌اند.
عبدالستار بارز، والی بغلان روز جمعه در یک نشست خبری در بغلان می‌گوید که در میان کشته‌شده‌ها و زخمیان شماری از فرماندهان طالبان و اتباع mandegar-3خارجی نیز شامل‌اند .
به گفتۀ آقای بارز ۱۱ تن از نیروهای امنیتی نیز در این عملیات جان باخته و ۲۰ تن زخم برداشته اند. او می‌گوید که در نتیجۀ راه‌اندازی خورشید ۲۰ مقدار زیادی سلاح‌های سبک و سنگین به دست نیروهای امنیتی افتاده است.
والی بغلان با اشاره به درگیری‌های طالبان و نیروهای امنیتی می‌گوید که این درگیری‌ها به باشنده‌گان محل نیز صدمه زده و ده‌ها منزل مسکونی تخریب شده است.
عملیات خورشید ۲۰ حدود یک ماه و ده روز پیش از سوی نیروهای امنیتی با کمک نیروهای بین‌المللی برای پاکسازی دندغوری از حضور طالبان راه‌اندازی شد و روز گذشته با پاکسازی تمام این منطقه پایان یافت.
طالبان ۸ ماه پیش با حمله بر این منطقه و چندین پاسگاه امنیتی و کشتن بیش از ۳۰ سرباز در این ساحه تمام منطقه دندغوری بغلان را تصرف کرده بودند.
برخی از باشنده‌گان محل به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که طالبان با ترک دندغوری به کوه‌ها و مناطق دور دست بغلان متواری شده‌اند.
به گفتۀ آن‌ها، برخی از فرماندهان طالبان در ولسوالی‌های دوشی، تاله و برفک و منطقۀ کیلگی رفته‌اند و در فصل بهار باردیگر به نبردشان در برابر دولت و نیروهای امنیتی در این ولایت ادامه خواهند داد.
آنان از رهبری نیروهای امنیتی خواستند که عملیات خویش را متوقف نساخته و طالبان را در هرجای بغلان که پناه برده‌اند تعقیب کرده و سرکوب نمایند تا بار دیگر به مردم بغلان را با یک معضل کلان دیگر مواجه نسازند.
از زمان شروع جنگ دندغوری، بیش از ۱۰هزار باشندۀ منطقه خانه و کاشانۀ‌شان را ترک کرده و در مناطق گوناگون ولایت بغلان پراکنده شده اند. این بی‌جاشده‌گان با اظهار خرسندی از احیا دوبارۀ حاکمیت دولتی بر منطقۀ دندغوری، از حکومت می‌خواهند تا با طرح یک برنامۀ منظم، ثبات دایمی را در منطقه حاکم کند و کمک‌های ضروری را به آسیب‌دیده‌گان جنگ برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.