گاوصندوقِ خصوصی در زنده‌گی مشترک

گزارشگر:دو شنبه 25 حوت 1393 - ۲۴ حوت ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3تجربه نشان داده اعتماد‌سازی‌ باید از سوی مردان شروع شود. دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود زنان در زنده‌گی احساس نا‌امنی بیشتری بکنند و نگاه‌شان به آینده بیشتر از مردها توأم با شک و تردید باشد. تجربه‌های ناخوشایند زنان دیگر، احساس تضییع حقوق قانونی و آسیب‌پذیری بیشتر زنان، از عوامل به‌وجود آمدن این احساس است. بنابراین لازم است که آقایان پیش‌قدم شوند و به همسران‌شان به روشی صحیح ثابت کنند که آیندۀ خوب یا بد متعلق به هر دوی آن‌هاست. زن این حق را دارد که در داشته‌های زنده‌گی با همسرش شریک باشد، همان‌طور که وظیفه دارد در نداشتن‌ها هم کنار همسرش بماند، اما این خیلی مهم است که شریک شدن در داشته‌ها مثل یک هدیه یا حق مسلم به او داده شود و خیلی مهم است که قبل از درخواست به حقش برسد.
این‌طور که معلوم است، اگر زنان بعد از درخواست یک چیزی به آن برسند، در تصورات‌شان این ایده شکل می‌گیرد که من به زور به این حق رسیدم. درحالی‌که پیش‌قدم شدنِ مردها در شریک کردن زن در امور مالی، تأثیر بسیار خوبی روی آنان می‌گذارد. به نام زدن خانه، موتر و… تنها راه اعتماد‌سازی‌ نیست. مردها می‌توانند به زنان‌شان ثابت کنند که در مورد مسایل مالی و تصمیم‌گیری دربارۀ خریدها و سرمایه‌گذاری‌ها و حتا خرج کردن درآمد ماهانه با هم برابرند. در خانه یک نفر می‌تواند مدیر مالی باشد اما این مدیر می‌تواند حس اعتماد را بدون کم‌وکاست به معاونش بدهد. معاون هم در این‌جا زنی است که پا به پای شوهرش کار می‌کند و در عوض می‌بیند که همسرش نسبت به او نگاهِ از بالا به پایین ندارد و در مورد تصمیم‌گیری برای خرج کردن، هر دو با هم مشورت می‌کنند.

گاو‌صندوق کوچک
داشتن پس‌اندازهای کوچکِ خصوصی برای هر یک از زوجین می تواند دردسرساز باشد. پس‌اندازهایی که کلیتِ آن باید شفاف باشد اما می‌شود رقم و ریزِ آن را خصوصی نگه داشت؛ هر انسانی که کار می‌کند و درآمد دارد، حق این را دارد که بخشی از آن درآمد را فقط برای خودش داشته باشد. هر یک از زوجین ممکن است احتیاج داشته باشند که بدون اطلاع همسرشان پولی را خرج کنند؛ مثلاً به یک دوست یا فامیل پول قرض بدهند یا برای یکی از اعضای خانوادۀ‌شان هدیه بگیرند یا حتا به او کمک مالی کنند.
برای رفع صحیحِ این مسایل است که زوج‌ها باید یک گاو‌صندوق کوچـکِ خصوصی داشته باشند. البته هر دو از وجود چنین پس‌اندازی اطلاع داشته باشند و حتا از این منبعِ کوچک هم به‌موقع برای اعتماد‌سازی‌ استفاده کنند.

خانم‌ها بخوانند
خیلی قبل‌تر از این‌که حتا فکر ازدواج را بکنید، باید یک دوره روی خودتان کار کنید تا نگاه‌تان نسبت به مردی که قرار است ازدواج کند، کمی منطقی‌تر شود. اکثر خانم‌های متأهل طبق یک عادت عجیب، خودشان را موظف می‌دانند که به دختران در سنِ ازدواج مشاوره‌های عجیب و غریب بدهند. این مشاوره‌ها هم معمولاً حول مشکلات زنده‌گی مشترکِ خودشان است و بس. اتفاقاً یکی از موارد مهم آن‌هم مسایل مالی است؛ نصیحت‌هایی مثل «معاشت را در خانه خرج نکن»، «شوهرت را با پول خرج کردن تنبل نکن»، «پول‌هایت را برای خودت نگه دار» و هزار نصیحت دیگر که باید آن‌ها را فراموش کنید. ضمناً غیر از نصیحت‌های عمه و خاله، یک باورِ دیگر هم هست که باعث می‌شود خانم‌ها در دام نق‌ زدنِ مالی بیفتند. باوری که به آن‌ها می‌گوید تو به این مرد تکیه کرده‌ای و در نتیجه، او موظف است همۀ مسایل را برای تو حل کند.
با خودمان رو‌ راست باشیم، مردی که با وجود مشکلات روزگارِ ما تصمیم به ازدواج گرفته و با شجاعت این کار را کرده، همان مردی است که می‌شود به او تکیه کرد. پس با تنها گذاشتنش در مشکلات مالی، این تکیه‌گاه را برای خودمان به آوار تبدیل نکنیم.

منبع: ویستا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.