نماینده خاص رییس‌جمهور: جوانان به حاشیه رانده شده‌اند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 17 حوت 1394 - ۱۶ حوت ۱۳۹۴

جوانان در پروسه‌های بزرگ تصمیم‌گیری سهیم نیستند و دولت این قشر را به حاشیه رانده است.
نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور در نشستی که دیروز (یک‌شنبه ۱۶ حوت) تحت عنوان جوانان و مشارکت سیاسی، از طرف نهاد دیده بان انتخابات افغانستان در کابل برگزار شده بود، همچنان گفت که جوانان باید در تصمیم‌گیری‌های سیاسی سهیم ساخته شوند.
mandegar-3در این نشست فعالان مدنی گفتند که حالت جوانان در کشور قابل تحمل نیست و باید دولت توجه جدی به جوانان داشته باشد.
احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب در این نشست گفت: جوانان نیروی پر تحرک و با انرژی جامعه استند و باید به‌خاطر رسیدن به هدف خود نهادهای سیاسی را تشکیل دهند.
به گفته آقای مسعود، به‌خاطر رسیدن به مشارکت ملی سیاسی نیاز به نهادهای سیاسی است تا از طریق آن جوانان بتوانند در پروسه‌های سیاسی فعالانه سهیم شوند.
او گفت: افغانستان کشوری است که از اقوام مختلف تشکیل شده است، احزاب و گروه‌ها به شکل سنتی در این کشور فعالیت دارند، این مسوولیت دولت است که یک مشارکت سیاسی ملی را در بین احزاب وگروه‌های مختلف به میان بیاورد.
به گفته او، شمار بیشتر جوانان امروز از نشانی‌های مختلف در کابینه دولت وحدت ملی فعالیت دارند اما، به‌خاطر رسیدن به یک هدف مشترک باید مشارکت سیاسی ملی به وجود بیاید تا تمام مردم خود را درآن بیابند.
نماینده خاص رییس جمهور تأکید کرد که طالبان یگانه گروه چالش برانگیز برای مردم افغانستان هستند و هیچ وجه مشترک با مردم این کشور ندارند؛ اما می‌خواهند از طریق پروسه سیاسی داخل فاذ دولت افغانستان شوند، این مسوولیت دولت و شورای عالی صلح است که وجه مشترک را در بین این گروه و مردم افغانستان پیدا کنند و گفت‌و گوی‌های صلح را آغاز نمایند.
در این حال، حبیب‌الرحمان شینواری یک تن از مسوولان نهاد دیده بان انتخابات افغانستان گفت: تحقیقی را که نهاد دیده بان انتخابات افغانستان به همکاری اتحادیه‌ ملی خبرنگاران افغانستان و معنیت جوانان، در شش زون و چهارده ولسوالی انجام داده اند نشان می‌دهد که شمار بیشتر جوانان از نبود امنیت و بیکاری شکایت دارند.
آقای شینواری افزود: نشست‌هایی که در ولایات بلخ، بغلان، ننگرهار، جلال‌آباد، هرات و کابل با جوانان داشتیم و وضعیت جوانان را به بررسی گرفتیم، شماری بیشتر جوانان از محروم بودن در برنامه‌های تصمیم‌گیری‌ ابراز نگرانی داشتند.
او گفت: جوانان هم‌چنان از پاین بودن سامانۀ آموزش و پرورش در کشور ابراز نا رضایتی می‌‌کنند و شماری بیشتر جوانان در مناطق دور دست از برنامۀ ملی برای جوانان که از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ پخش شده خبر ندارند.
آقای شینواری اضافه کرد که برخی جوانان به ایجاد مستقل وزارت جوانان که از طرف مسولان دولت وحدت ملی وعده داده شده بود خوش بین بودند، اما شماری دیگری این جوانان می‌گویند که در هر وزارت یک ریاست مستقل برای جوانان باید ایجاد شود.
در این حال، کمال سادات معین امور جوانان در وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت‌: سهم جوانان در پروسه‌های دیموکراتیک ملی چشم‌گیر بوده و لازم است که شماری بیشتر جوانان در پروسه‌های بزرگ تصمیم گیری سهیم باشند.
او گفت: معینیت جوانان در نظر دارد که یک برنامه پارلمانی که شماری از وکلا و سیاسیون در آن مهمان می‌باشند ایجاد کند و از جوانان می‌خواهیم که در این برنامه سهم بگیرند تا شعور سیاسی شان بالا برود.
هم‌چنان، فهیم دشتی رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفت: در حال حاضر جوانان حالت اسف باری زنده‌گی را در کشور تجربه می‌کنند که قابل تحمل نیست.
او گفت: مشارکت جوانان در پروسه‌های ملی بسیار پر رنگ بوده و باید و تمام جوانان فکر فرار از کشور را از سر بیرون کنند و باید متوجه باشند که افغانستان به جوانان و نسل پر انرژی نیازمند است.
آقای دشتی اذعان داشت که مقایسه کردن نهادهای آموزشی افغانستان با کشورهای همسایه مانند، ایران و پاکستان که چندین سال بالای سامانۀ آموزش و پرورش شان پول‌های گزاف مصرف کرده اند، عادلانه نیست.
همچنان، داکتر زهره نوابی یک تن دیگر از اشتراک کننده‌گان این نشست گفت: انگیزه فرار جوانان از کشور باید ریشه یابی شود و برای جوانان در پروسه بزرگ ملی و تصمیم گیری سهم داده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.