قلعه اختیارالدین بازسازی شد دروازۀ قلعه همچنان بسته است

- ۰۳ جدی ۱۳۹۱

با گذشت حدود یک سال از تکمیل پروژه ترمیم قلعه تاریخی اختیارالدین هنوز درب این قلعه به روی مردم باز نشده است.
تنها جهانگردان خارجی و مهمانان ویژه می‌توانند با گرفتن مجوز وارد این قلعه عظیم و تاریخی شوند.
مسوولان فرهنگی هرات می‌گویند که دلیل محدودیت تشکیل و نداشتن کارمندان ویژه، نمی‌توانند از مردم پذیرایی کنند.
قلعه اختیارالدین با بیش از دو هزار و هفتصد سال قدمت، بارها تخریب و بازسازی شده، این بار آخر اما بازسازی آن نه به خاطر مقاصد نظامی بلکه برای حفظ آن به عنوان یک بنای تاریخی صورت گرفته است.
شهروندان هرات از این‌که نمی‌توانند از این قلعۀ تاریخی دیدن کنند، شاکی هستند.
ایرج ولی‌پور می‌گوید : «ما نتوانستیم از این قلعه دیدن کنیم. گفتند [درب آن] بسته است. فکر می‌کنم این مشکل بزرگی است. ما باید برویم و از ریاست اطلاعات و فرهنگ کاغذ [مجوز] بگیریم و دوباره بیاییم. ما باید بناهای باستانی‌مان را ببینیم و در مورد تاریخ وطن و ولایت خود بفهمیم.»
‘یک نفر کم است’
بصیراحمد جویا مدیر فرهنگی این قلعه است؛ قلعه‌یی که ۲۳ برج ۲۸ متری، ۲۵۰ متر طول و بین ۶۰ تا ۷۰ متر عرض دارد . او کار تشریحات تاریخی، مراقبت از قلعه، مواظبت و پذیرایی مهمانان، همه را به تنهایی انجام می‌دهد. او می‌گوید از اینکه نمی‌تواند درب قلعه را به روی عموم مردم باز بگذارد، متاسف است، ولی چاره‌یی ندارد.
آقای جویا می‌گوید: «این‌جا حداقل به ده نفر کارمند نیاز داریم و یک نفر تنها برای انجام کارهای اداری، شماری هم برای راهنمایی سیاحان و تشریحات تاریخی در مورد قلعه. وقتی مهمانی تازه وارد قلعه می‌شود، من ناچار مهمانان دیگر را در بالای قلعه تنها بگذارم و دوباره برای پذیرایی مهمانان تازه پایین بیایم.»
علاوه بر سیاحان خارجی، مهمانان ویژه داخلی هم می‌توانند با گرفتن مجوز وارد این قلعه شوند، اما معلوم نیست که چه زمانی مردم این شهر و دیگر شهرهای افغانستان می‌توانند بدون کسب مجوز وارد این قلعه شوند.
محمداحسان سروریار رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: «در حال حاضر عواید قلعه اختیارالدین از طریق مستوفیت هرات به مرکز کشور منتقل می‌شود. نیاز است که مثل باغ بابر در کابل، عواید این قلعه هم دوباره به مصارف همین قلعه اختصاص یابد تا بتوانیم از فرسایش قلعه جلوگیری کنیم.»
او افزود: «از سوی دیگر تشکیل ما محدود است و برای کل این قلعه یک نفر داریم. اگر پول در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم که به صورت مقطعی افرادی به عنوان ماموران اجیر استخدام کنیم تا میزان ارائه خدمات در این قلعه افزایش یابد.» در سال جاری حدود دو صد جهانگرد خارجی از بناهای باستانی هرات دیدن کرده‌اند. این رقم نسبت به سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش را در شمار سیاحان خارجی که از هرات دیدن کرده‌اند، نشان می‌دهد.
آقای سروریار رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید در نظر است که برای جلب سیاحان بیشتر به هرات، برنامه‌های گسترده‌تر تبلیغاتی و فرهنگی به مرحله اجرا گذاشته شود. مسوولان فرهنگی هرات معتقدند که بازدید عمومی از اماکن تاریخی هرات، می‌تواند عواید قابل ملاحظه‌یی در پی داشته باشد. البته اگر به گفته آنان، پیشنهادها و طرح‌های سنجیده شده عملی شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.