۹۴ بدترین سال برای خبرنگاران افغانستان

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 17 حوت 1394 - ۱۶ حوت ۱۳۹۴

در سال ۹۴ چندتن از خبرنگاران به قتل رسیدند، میزان مهاجرت‌ها در میان خبرنگاران افزایش یافت و خشونت‌ها‌ در برابر آنان نسبت به سال‌های گذشته چند برابر افزایش یافت.
نهادهای حمایت از خبرنگاران می‌گویند: سال ۹۴ بدترین سال برای خبرنگاران بود و در این سال بیشترین خبرنگاران تهدید، کشته و یا مجبور به mandegar-3مهاجرت گردیدند.
صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده بان رسانه‌های آزاد یا نی می‌گوید: امسال ۹ خبرنگار جان خود را از دست دادند و تعدادی از خبرنگاران به مرگ تهدید شدند و نحوۀ همکاری حکومت با رسانه‌ها در خصوص اطلاعات‌دهی وضعیت بدی داشت.
او تاکید کرد: در برخی ولایات خبرنگاران به طور مستقیم مورد تهدید قرار گرفتند و به همین دلیل مجبور به ترک کار خبرنگاری شدند و مساله مهم دیگرمشکلات مالی رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های چاپی به حد اعظم رسید.
مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد تصریح کرد: میزان درآمد رسانه‌های چاپی از طریق دریافت پیام‌های بازرگانی کاهش یافت و سبب بیکار شدن شماری زیادی از خبرنگاران گردید.
توحیدی، همکاری حکومت با رسانه‌ها را در ۹۴ را بسیار ناچیز خوانده گفت: با آنکه برخی قوانین برای حل مشکلات خبرنگاران به تصویب رسید، اما حق دسترسی به معلومات همچنان مانند سال‌های گذشته با چالش‌های جدی مواجه بود.
او می‌گوید: شعار سال ۹۵ ما تامین امنیت خبرنگاران و جلو گیری از مهاجرت خبرنگاران خواهد بود و تلاش خواهیم کرد تا از مهاجرت خبرنگاران جلو گیری کنیم.
فهیم دشتی رییس فدراسیون خبرنگاران افغانستان می‌گوید: در سال ۹۴، ۹ کارمند رسانه‌ها جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کردند که شامل خشونت‌های فزیکی و بازداشت‌های موقت است.
به گفته دشتی: خشونت‌های افزایش را نشان می‌دهد که ۱ درصد قابل ملاحظه آن توسط گروه‌های تروریستی انجام شده، ولی اکثریت آن توسط افراد و نهادهای دولتی صورت گرفته است.
او می‌گوید: با وجود چالش‌ها، کاری خوبی هم صورت گرفت، طور مثال به تازه‌گی یک کمیسیون ایجاد شده برای بررسی قتل خبرنگاران در ۱۵ سال گذشته، توافق روی صندوق کمک برای خبرنگاران و درعرصه قانون‌گذاری هم کارهای صورت گرفته است.
دشتی تاکید کرد: قانون دست‌رسی به اطلاعات که حدود چهارسال به تعویق افتاده بود، نافذ شد و برخی از مقرره‌های دیگر نیز روی کار اند.
رییس فدراسیون تصریح کرد: ولی حکومت برای کاهش خشونت علیه خبرنگاران موفق نبود و دربسیاری از موارد حتا همکارهم نبوده است.
دشتی، دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را در سال ۹۴ بسیار ناچیز دانسته گفت: با آنکه حکومت برای دادن اطلاعات به خبرنگاران همکاری نکرده است، در بسیاری از موارد حکومت مکتوب‌های به ارگان‌های ملکی و نظامی فرستادند تا با خبرنگاران گفتگو نکنند.
با این حال نجیب شریفی رییس کمیته مصونیت خبرنگاران می‌گوید: امنیت خبرنگاران در سال ۹۴ نسبت به سال های ۹۳ و ۹۲ بهتر بود، اما حمله به موتر حامل کارکنان کابورا پرودکشن صورت مساله را تغییر داد.
به باور شریفی: با توجه حمله انتحاری برموتر حامل کارکنان کابورا پرودکشن و قتل چند خبرنگار دیگر در ولایات، سال ۹۴ را یک سال پر از چالش برای خبرنگاران دانست .
او تاکید کرد: قتل خبرنگاران در سال ۹۴ نگرانی‌های زیادی به بار آورده و ما را براین واداشته تا این مسایل را با حکومت به طورجدی مطرح کنیم تا بتوانیم در سال ۹۵ از چنین واقعات جلوگیری کرده باشیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.