دفتر یوناما در کابل: تلفات زنان ۳۷ درصد افزایش یافته است

گزارشگر:چهارشنبه 19 حوت 1394 - ۱۸ حوت ۱۳۹۴

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه‌شنبه، در برنامه تجلیل از هشت مارچ روز بین‌المللی زن، اعلام کرد که میزان تلفات زنان در سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان نسبت به سال گذشته، ۳۷ درصد افزایش یافته است.
این دفتر در اعلامیه‌یی که منتشر کرده، ادامه خشونت‌های گسترده در افغانستان را باعث افزایش تلفات غیر نظامیان که زنان نیز شامل آنان هستند mandegar-3خوانده است.
خانم الزیرا ساگینبایموا، نماینده سازمان ملل در امور زنان در افغانستان گفته است که وضعیت رو به وخامت امنیتی و دوره شکننده پس از انتقال در افغانستان، منجر به افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده زنان افغان شده است.
او با ابراز نگرانی از این موضوع، این پرسش را مطرح کرده که چگونه می‌توان تضمین کرد تلاش‌های سخت زنان افغان قربانی یا از دست نمی‌رود؟
در همین حال در اعلامیه یوناما گفته شده حضور زنان در نهادهای دولتی و غیر دولتی در افغانستان افزایش یافته است. این نهاد اضافه کرده است که زنان افغان سهم قابل ملاحظه‌ای را در رشد اقتصادی و اجتماعی کشورشان گرفته اند.
اما در این اعلامیه خاطر نشان شده است که نقش اکثریت زنان در رهبری نهادها سمبولیک، ناعادلانه و محدود به مراکز ولایتی است.
یوناما به صورت مشخص از دولت، خواهان اجرایی شدن تعهدات جنسیتی‌اش در مطابقت با مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان شده است.
این تعهدات شامل محو هرگونه تبعیض علیه زنان، اجندای تازه تصویب شده سال ۲۰۳۰ و اهداف انکشاف پایدار سازمان ملل می‌شود.
نماینده سازمان ملل در امور زنان در افغانستان: «حفاظت از دست‌آوردها و تقویت حقوق زنان برای افغانستان ضروری است تا اهداف انکشاف پایدار و اجندای سال ۲۰۳۰ در این کشور تحقق یابند».
الیزیرا ساگینباموا تاکید کرده که حکومت افغانستان باید حقوق زنان و اشتراک لازم آن‌ها را در گفت‌وگوی صلح تضمین کند.
به گفته او، اشتراک زنان در فراگیر بودن و اعتبار انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی نیز ضروری است.
نیکولاس هایسم، نماینده سازمان ملل در افغانستان نیز گفته است: «زنان باید بتوانند در تمام برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و انکشافی به شمول پروسه صلح، در سراسر کشور اشتراک کنند.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.