بـار دوش وطـن/ واکنش تند استاد سیاف و داکتر عبدالله به سخنان رییس شورای عالی صلح

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 19 حوت 1394 - ۱۸ حوت ۱۳۹۴

شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی و برخی از رهبران جهادی به شدت از سخنان رییس تازه شورای عالی صلح انتقاد کردند.
سید احمد گیلانی رییس شورای عالی صلح در مصاحبه‌یی گفت: طالبان وابسته به پاکستان نیست و او با آنان مشکلی ندارد و بیشتر طالبان در طریقت او هستند.
mandegar-3گیلانی همچنان گفته بود: جنگ با طالبان را نه مفید می‌داند و نه هم جایز می‌خواند.
این اظهارات آقای گیلانی واکنش تند رییس اجرایی و عبدرب الرسول سیاف از رهبران جهادی را به دنبال داشت.
داکترعبدالله در مراسم بزرگداشت از سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم که روز گذشته در کابل برگزار شده بود، با انتقاد از این سخنان گیلانی تاکید کرد: هیچ کس در هیچ مقامی نباید قربانی سربازان ما را نادیده گرفته و جنگ علیه طالب را ناجایز بخواند.
داکترعبدالله گفت: هرنوع شک و شبه ایجاد کردن در ذهن و عزم سربازان ما به عنوان اینکه با طالبان مشکلی نداریم و نداشتیم نادرست است.
او افزود: کسانیکه در بارۀ صلح صحبت می‌کنند، باید بدانند در قصرهایی که زنده‌گی می‌کنند و باغ و زمین‌های از دست رفته خود را دوباره به دست آوردند و در میان مردم جایگاه پیدا کردند، به همت همان قهرمانانی است که در سنگرها گرسنه و تشنه در برابر طالبان می‌رزمند.
در همین حال، استاد عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی نیز با انتقاد از گیلانی دراین مراسم گفت: بعضی‌ها جنگ با طالبان را نادرست می‌خوانند، اما من می‌گویم، دفاع از ناموس و خانه فرض است و کسانیکه سربازان ما را با این گونه سخنان به شک می‌اندازند، فرزند وطن نیستند باردوش وطن هستند.
او خطاب به رییس شورای عالی صلح گفت: اگر جنگ با طالبان جایز نیست، پس تسلیم کردن وطن جایز است؟!
استاد سیاف با انتقاد از حکومت گفت: مساله مذاکره با طالبان موضوع شخصی‌تان نیست، بل به مردم تعلق دارد و باید، این مورد را با مردم شریک کنید.
او همچنان گفت: دولت افغانستان برای دست یافتن به صلح باید نخست با ملت‌اش آشتی کند، سپس با مخالفین‌ خود، یعنی در مورد صلح با مردم مشورت کنید.
استاد سیاف تاکید کرد: اگر با ما به عنوان بزرگان افغانستان در خصوص مصالحه با طالبان مشورت صورت گیرد، ما در آینده مسوولیت آن را می‍پذیریم.
این رهبری جهادی افزود: هدف این است که ما در جریان صلح شریک ساخته شویم تا مسوولیت آن را بپذیریم، اما اگر بحث گزارش‌دهی از گفت‌وگوهای صلح باشد که آن را خبرنگاران به ما گزارش می‌دهند.
با این حال، کریم خلیلی معاون ارشد شورای عالی صلح تاکید کرد: ما خواهان صلح با عزت و با حفظ خطوط سرخ هستیم.
خلیلی گفت: ما هیچگاه صلح را با قربانی کردن‌، دست‌آوردهای یک دهه گذشته نمی‌خواهیم و اجازه نمی‌دهیم که این دست‌آوردها قربانی شوند.
او تاکید کرد: نباید برای رسیدن به صلح دست به دامن کشورهای دیگر شویم، بل گفت‌وگوهای صلح باید بین افغان‌ها صورت گیرد و برای تحقق این امر تمام تلاش خود را به کار ببریم.
معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی در این مراسم با قدردانی از نیروهای امنیتی گفت: زمانی ما می‌توانیم از دروازه‌های خود دفاع کنیم که فکر نکنیم وظیفه همین چندهزار سرباز دفاع از وطن است.
ستانکزی افزود: مردم باید سربازان ما راهمکاری کنند و رهبران و بزرگان هم به سربازان ما درس دوستی داده و بدانند که یادآوری خاطرات آنان به سربازان ما روحیه می‌دهد که از وطن‌شان دفاع کنند.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که بحث گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان بار دیگر بالا گرفته و به اضافه پاکستان شماری زیادی از کشورهای دیگر نیز برای آوردن صلح در افغانستان آستین بالا زدند.
چند پیش برای گفت‌وگو با طالبان، سومین نشست چهارجانبه زمینه‌سازی گفت‌وگو باطالبان با حضور افغانستان، امریکا، چین و به میزبانی پاکستان در اسلام‌آباد برگزارش شد.
واما گروه طالبان با صدور اعلامیه‌ای، این دعوت را رد کرد و خروج نیروهای بین‌المللی، حذف نام‌های رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و آزادی زندانیان آن از بازداشتگاه گوانتانامو را به عنوان پیش‌شرط این مذاکرات اعلام کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.