رویـارویی ناخـواسته دوستـم و عطا «از آنچه میترسیدیم اتفاق نیفتاد»

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ چهارشنبه 4 حمل 1394 - ۰۳ حمل ۱۳۹۵

تظاهرات دیروز بلخ مسالمت آمیز بود و هیچ مشکلی را در پی نداشت. مسوولان ولایت بلخ با ابراز این مطلب به روزنامه ماندگار گفتند که درایت والی بلخ دلیل اصلی مسالمت آمیز برگزار شدن این تظاهرات بوده است.
باشنده‌گان بلخ به روزنامه ماندگار گفتند که در میان طرفداران جنرال دوستم افرادی به حمایت جمعه خان همدرد نیز حضور داشتند که قصد برهم زدن mandegar-3امنیت و به خشونت کشاندن تظاهرات را داشتند اما باتوجه به مدیریتی که از طرف والی بلخ صورت گرفت موفق به این برنامه نشدند. دیروز حامیان جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری در شهر مزار شریف دست به راه ‌پیمایی زدند و برخی از طرف داران عطامحمد نور والی بلخ نیز در این روز به حمایت از والی بلخ راه‌پیمایی را انجام دادند اما هر دو طرف برداشتن تصویر جنرال دوستم را ناپذیرفتی می‌دانستند.
باشنده‌گان بلخ گفتند که با ختم تظاهرات هنوز هم برخی از افراد استفاده جو در پی ایجاد بی نظمی و ناامن ساختن ولایت بلخ (مزار شریف) هستند و رویارویی دیروز هوادران جنرال دوستم و عطا محمد نور در واقع یک رویارویی ناخواسته بود و هر دو جنرال از آن نگران بودند؛ زیرا کسانی در کنار جنرال دوستم و در عین حال حلقه خاصی که بارها سبب ناامنی در بلخ شده اند در پی ایجاد بحران جدید در این ولایت بودند. آنان به روزنامه ماندگار گفتند که خوش بختانه از آنچه میترسیدیم اتفاق نیفتاد و والی بلح و نیروهای امنیتی توانستند این تظاهرات را کنترل کنند.
مقامات در ولایت بلخ در پیوند به پاره کردن تصاویر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری می‌گویند که این کار او باشان و مخلان امنیت است که می‌خواهند ولایت بلخ را ناامن سازند.

سلام دوستم به استاد عطا
در همین حال یک منبع آگاه که نخواست نامش گرفته شود به روزنامه ماندگار گفت که جنرال دوستم دیروز قبل از راه پیمایی ها، تماسی به داکتر حدید رییس شورای ولایتی بلخ داشت و جویای دلیل اعتراض های هوادارانش شد. بعد از توضیحات رییس شورای ولایتی، جنرال دوستم به او گفت که بچه ها به من به گونه دیگر اطلاع رسانی کردند و بنابراین من حرفی ندارم و به جناب استاد(عطا محمد نور والی بلخ) سلام مرا برسانید.
این منبع می گوید که بعد از سخنان آقای دوستم، صدها فرد مسلح از شبرغان به دروازه ولایت بلخ رسیدند که در میان شان افراد نظامی جنرال دوستم هم دیده می‌شد و تلاش وارد شدن به بلخ را داشتند که به ایشان اجازه داده نشد. منبع گفت که اگر آن افراد مسلح وارد بلخ می شدند وضعیت از کنترل بیرون می‌شد.

دو برخورد متفاوت هواداران
در همین حال یک منبع دیگر از ولایت بلخ به روزنامه ماندگار گفت که در ولایت جوزجان برخی از فرماندهان هوادار جنرال دوستم تصاویر شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی، مرحوم مارشال فهیم معاون پیشن رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجرایی را نیز به آتش کشیدند. اما هوادران جنرال دوستم در بلخ در تظاهرات شان عکس‌های احمدشاه مسعود و استاد برهان‌الدین ربانی را یک جا به عکس های جنرال دوستم باخودشان حمل می‌کردند.

اصل رویداد
در شب اول سال نو در چهاراهی کامکار ولایت بلخ، دو تصاویر جنرال دوستم از سوى افراد ناشناس در شهر مزارشریف از جایش پاره و به زمین انداخته شده بود.
در پیوند به پاره شدن این تصاویر شماری از طرفداران آقای دوستم ادعا کرده اند که چندین پولیس که بر موتر رنجر سوار بودند از موتر پاین شده و تصویر‌های جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را پاره کرده اند. برخی از طرف داران جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، پس از حادثۀ پاره شدن تصویر آقای دوستم در شهر مزارشریف ‌ گفته اند که پاره کردن تصویر جنرال دوستم یک کار سازمان یافته است و این کار را توهین به معاون اول ریاست جمهوری دانسته اند.
اما، استاد عطا محمد نور والی بلخ پاره کردن تصویر معاون اول ریاست جمهوری را در یکی از پار‌ک‌های شهر مزارشریف کار اوباشان و ویلگردان خیابان‌ها دانست.
او گفت که ما با تمام توان تلاش کردیم که در یک فضای آرام و مطمین مراسم نوروز و آغاز سال نو خورشیدی، برگزار گردد و لبخندی بر لبان مردم ما بشگفد، تلاش کردیم که شهر و فضای آن آرام و قانونمند باشد.
به گفتۀ او، اما شماری کوشیدند تا این دست آورد بزرگ ما را به بهانه هایی دستخوش آشوب نمایند و دست آوردهای نیروه‌های امنیتی بلخ را به مسخره بگیرند.
آقای نور در پیامی گفته بود که پاره کردن یا برداشتن یکی از تصاویر جنرال صاحب دوستم، کار اوباش‌ها و مخلان امنیت است، اما به هیچ صورت به کسی اجازه نمی‌دهیم که به بهانه پاره شدن یک تصویر، امنیت و آرامش شهر ما را به هم بزنند.
هم‌چنان، مقام‌های امنیتی شهر مزار شریف می ‌گویند که پاره شدن تصویر جنرال دوستم کار افراد ناشناس بوده و پولیس در صدد آن است تا عملان آن را شناسای کند و تا کنون شماری از افراد مسوول پولیس در آن شب در چوک کامگار را تحت نظارت قرار داده است، از آنان تحقیق می‌کند.
از سویی هم در پیامی که منصوب به جنرال دوستم در صفحات اجتماعی کشور نشر شده است، آمده است که هر فردی در پوند به پاره کردن تصاویرم راه‌پیمایی کند؛ مجازات خواهد شد. معاون اول ریاست جمهوری هم‌چنان گفته است که عطا محمد نور والی بلخ برادرم است. در گذشته مشکلاتی میان جنرال دوستم جنرال عطا محمد نور وجود داشته است.
پایین شدن تصویر جنرال دوستم و اعتراض ها نسبت به او در حالی اتفاق‌ افتاد که چند پیش تصاویر احمدشاه مسعود قهر مان ملی کشور از دروازه فرماندهی جوزجان پایین کرده شده بود که پس از اعتراض‌ها از سوی مردم آن ولایت، دوباره نصب شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.