عتیق الله امر خیل: گلبدین حکمتیار در جنگ و صلح افغانستان هیچ موثریتی ندارد/ گیلانی: شخصیت‌هایی که به نام حزب اسلامی در حکومت حضور دارند، با آمدن حکمتیار به کابل با رهبرشان یکجا خواهندشد.

گزارشگر:ناجیه نوری / چهارشنبه 4 حمل 1394 - ۰۳ حمل ۱۳۹۵

وارد شدن گلبدین حکمتیار در بدنه حکومت نه بالای برنامه‌های صلح افغانستان تاثیر دارد و نه درآوردن امنیت در کشور موثر است.
شماری از آگاهان نظامی سیاسی به این باور اند که حضور و یا عدم حضور گلبدین حکمتیار نه برای صلح و نه برای جنگ افغانستان موثر است.
به گفته آنان: حزب اسلامی به رهبری حکمتیار فقط می‌تواند در یک بخش ناامنی را خلق کند که آن‌هم چالش برانگیز نیست و برطرف کردن آن کار mandegar-3مشکلی نخواهد بود.
اما شماری از رهبران جهادی، گلبدین حکمیتار را یکی از رهبران جهادی با نفوذ در افغانستان می‌داند که حضور او می‌تواند بخشی از جنگ افغانستان را خاموش کند.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که چند روز پیش گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان دیداری با هیات شورای عالی صلح داشته است.
عتیق‌الله امرخیل آگاه امور نظامی می‌گوید: حکمتیار یک‌طرف قضیه است، اما در خاموش ساختن جنگ و آوردن امنیت در افغانستان چندان موثریت ندارد.
به گفته امرخیل: قسمت اعظمی از رهبران حزب اسلامی در حکومت شریک اند، بنابراین آمدن او نه بالای برنامه‌های صلح افغانستان تاثیر دارد و نه در آوردن امنیت در کشور موثر است.
او تصریح کرد: حزب اسلامی به رهبری حکمتیار فقط می‌تواند در یک بخش ناامنی را خلق کند که آن‌هم چالش برانگیز نیست و برطرف کردن آن کار مشکلی نیست.
این آگاه امور نظامی تاکید کرد: شاید هدف شورای عالی صلح از صحبت با حکمتیار این بوده که به عنوان یک رهبر جهادی که جدا مانده، خوب است که با حکومت یکجا شود.
وی افزود: همان‌طور که سایر تنظیم‌ها در حکومت شریک اند، حکمتیار هم می‌تواند بخشی از حکومت باشد، اما درآوردن صلح و ثابت نقش اساسی ندارد و مخالفتش با حکومت نمی‌تواند چالش‌زا باشد.
اما سیداسحاق گیلانی یکی از شخصیت‌های جهادی، از گفتگوهای شورای عالی صلح با حکمتیار استقبال کرده می‌گوید: حزب اسلامی به عنوان یک بدنه کلان مخالف با نظام اگر با حکومت یکجا شود و از جنگ دست بکشد، بدون شک موثر خواهد بود.
او، گلبدین حکمتیار را از جمله رهبران هفت‌گانه جهاد افغانستان عنوان می کند که به گفته او از شخصیت و نفوذ حکمتیار در افغانستان هیچ کسی منکر شده نمی‌تواند.
گیلانی می‌گوید: حزب اسلامی در زمان جهاد یکی از بزرگترین احزابی بود که در تمامی افغانستان فعالیت داشتند و برعلیه ارتش سرخ می‌جنگیدند.
به گفته گیلانی: شخصیت‌هایی که به نام حزب اسلامی در حکومت حضور دارند، با آمدن حکمتیار به کابل با رهبرشان یکجا خواهند شد.
این شخصیت جهادی تاکید کرد: حزب اسلامی را نباید دست کم گرفت، زیرا یکی از بزرگترین احزاب در افغانستان است، بنابراین با آمدن حکمتیار یک بدنه کلانی از جنگ در افغانستان خاموش خواهد شد.
و اما شماری از آگاهان امور سیاسی به این باور اند که با پراگنده شدن طالبان، پاکستان تلاش دارد تا از نیروهای اجیر برای برنامه‌های آینده خود استفاده کند که حکمیتار یکی از این نیروهای وابسته به پاکستان است.
به گفته این آگاهان سیاسی: پاکستان تلاش دارد تا با آوردن حکمیتار وزنه طرفداران خود را در مسایل گفتگوهای صلح سنگین‌تر سازد و به همین دلیل مهره دیگر که همان حکمتیار است را می‌خواهد وارد میدان کنند.
شورای عالی صلح اولین دور مذاکرات مستقیم خود با هیات عالی رتبه حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار را در۲۷ حوت سال ۱۳۹۴ در کابل برگزار کرد.
با آنکه مشخص نیست که این دیدار چه نتیجه در پی خواهد داشت، اما گفته می‌شود که این دیدار به پیشنهاد شورای عالی صلح صورت گرفته است.
رییس دبیرخانه این شورا گفته که هنوز مشخص نیست که در مسیر این گفت و گوها چه موضوعاتی پیش خواهند آمد؛ اما شورای صلح آغاز گفتگوهای صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را یک گام مهم دانسته است.
ازسوی هم وزارت خارجه پاکستان می گوید که می کوشد تا طالبان را برای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان راضی سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.