وزیر خارجه استیضاح می‌شود

گزارشگر:یک شنبه ۸ حمل 1395 - ۰۷ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3مجلس نمایندگان وزرای امور خارجه و مهاجرین را در مورد مشکلات پناه جویان در نشست روز شنبه خود، استجواب کرده بود، اما نسبت عدم حضور وزیر خارجه این نشست بدون نتیجه پایان یافت و تصمیم مجلس بر آن شد که صلاح الدین ربانی استیضاح شود.
در ابتدای نشست دیروز مجلس غلام نبی فراهی وزیر دولت در امور پارلمانی گفت که صلاح الدین ربانی وزیر خارجه به خارج از کشور سفر کرده است؛ اما چند دقیقه بعد عبدالروف ابراهیمی اعلام کرد که وزیر خارجه از میدان هوایی زنگ زده بود و گفته که از سفر منصرف شده و به نشست مجلس حاضر می‌شود.
سر انجام پس از دو ساعت انتظار آقای ربانی جهت پاسخگویی حاضر نشد و ابراهیمی پایان نشست مجلس را اعلام کرد و گفت که نشست مجلس در عدم حضور وزیر خارجه بی نتجه است و در یک نشست بعدی وزیرخارجه استضاح می شود.
آقای ابراهیمی گفت: “ما مکلف استیم مطابق اصول وظایف داخلی مجلس و وزیر امور خارجه را نسبت بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به تصمیم مجلس به استیضاح دعوت کنیم و وزیر مهاجرین را به استجواب؛ مطابق اصول نمایندگان ورق استیضاح را پیشنهاد کنند”.
بر اساس اصول وظایف داخلی مجلس؛ درخواست استیضاح وزیر باید توسط یک چهارم کل اعضای مجلس امضا شود.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که برخی از نمایندگان مجلس، عدم حضور وزیر خارجه را به بی احترامی به خانه ملت متهم کردند و خواستار استیضاح او شدند.
یک عضو کمیسیون امور بین المللی نیز در نشست امروز مجلس از بی اعتنایی وزیر خارجه به این کمیسیون نیز شکایت کرد و گفت که آقای ربانی تاهنوز چندین بار در مورد مشکلات پناه جویان در خارج از کشور به کمیسیون امور بین المللی فراخوانده شده ولی برای یک بار هم حاضر به پاسخگویی نشده است.
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کننده گان نیز در نشست دیروز مجلس استجواب شده بود ولی نمایندگان می‌گفتند که ۸۰درصد مسوولیت پناه‌جویان به وزارت خارجه ارتباط دارد و به همین خاطر استجواب او نیز به نشست دیگر موکول شد.
در اجلاس سال گذشته مجلس، یک بار وزیر مخابرات و یک بار وزیر سابق امور داخله استیضاح شده اند ولی هردو دوباره ابقا شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.