هشدار ظاهر اغبر از دخالت دولت در کمیته المپیک: اگر مداخله‌ها ادامه یابد چهارسال از مسابقات محروم می‌شویم

گزارشگر:گفت‌وگوکننده: ابوبکر مجاهد/ چهار شنبه 11 حمل 1395 - ۱۰ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3اشاره: رییس جمهور غنی فرمان داده است که در یک ماه آینده چارچوب کاری کمیته ملی المپیک و اداره تربیت بدنی باید تعیین شود.
اما، ورزشکاران و مسوولان کمیتۀ ملی المپیک این فرمان و تعیین هیأتِ از طرف رییس جمهور را دخالت در کار کمیته ‌ملی المپیک دانسته و دست به اعتراض زده‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر دولت به دخالت در کمیته المپیک ادامه دهد، نهادهای بین المللی ورزشی افغانستان را از رقابت‌های جهانی محروم خواهند ساخت.

در این مورد گفت‌‌‌وگویی را با ظاهر اغبر رییس کمیته ملی المپیک انجام داده‌ایم که می‌خوانید.
تشکر، از این‌که به این گفت‌و شنود وقت گذاشتید.
شما چگونه به کمیته ملی المپیک برگشتید و چگونه توانستید رسماً به حیث رییس این کمیته انتخاب شوید؟
ادارات ورزشی و المپیک‌ها‌، نهادهای اجتماعی، غیر انتفاعی و انتخابی هستند. از دو سال به این طرف اداره المپیک افغانستان از ادارۀ تربیت بدنی کشور جدا شده است. رییس کمیته ملی المپیک توسط روسای فدریشن‌های المپیکی و افرادی که بربنیاد اساس‌نامۀ المپیک حق رای دارند، انتخاب می‌شوند و در این انتخابات نمایندۀ شورای جهانی و یا هم شورای آسیایی ورزش اشتراک می‌کنند.
این شورا بنابر دوازده مورد تخلف در کمیته ملی المپیک، فهیم‌هاشمی رییس پیشین کمیته ملی المپیک را برکنار کرد و انتخابات اضطراری با حضور نماینده نهادهای بین‌المللی دایر شد و آقای باور هوتک را به حیث سرپرست کمیته ملی المپیک تعیین کردند و پس از آن نماینده المپیک کشور با برخی از افراد دیگر چند مرتبه به خانه من مراجعه کردند و از من خواستند دوباره به این اداره بیایم. وقتی من دوباره آمدم انتخابات برگزار شد. بنده ۵۳ رای را از فدریشن‌ها المپیکی به‌دست آوردم و بیش از شش ماه می‌شود که رسماً به عنوان رییس کمیته ملی المپیک ایفای وظیفه می‌‌کنم و به نماینده‌گی از افغانستان در اجلاس امریکا که ۲۰۳ کشور جهان در آن حضور داشتند، اشتراک کردم و در ترکمنستان نیز نشستی با مسوولان برخی کشورها داشتیم و هم‌چنان در این اواخر ۲۰۰ ورزش‌کار را بدون کمک دولت به هندوستان فرستاده‌ایم.
علت اینکه رهبری دولت می‌خواهد در امور المپیک دخالت بکند، چیست؟
رییس جمهور می‌خواهد به شکل اجباری و دیکتاتورانه به زعم خودش افراد را در کمیته ملی المپیک تعیین کند، اما جامعه ورزشی تسلط دولت به این اداره را قبول ندارند و هیأت تعیین شده از طرف اداره امور و دادستانی کل را نمی‌پذیرند.
ورزشکاران ما در آستانۀ برگزاری مسابقات سال ۲۰۱۶ برازیل قرار دارند. دولت هیچ برنامه‌یی برای فرستادن نماینده ورزشکاران به‌ آن کشور ندارد؛ اما سایر کشورها چهار سال قبل نماینده‌های خود را به آن کشور فرستاده اند. اداره تربیت بدنی هیچ نوع امکانات را در اختیار ورزشکاران قرار نداده است. به همین دلیل، اخیراً بالاتر از ده‌هزار ورزش‌کار دست به اعتراض زده‌اند.
ورزشکارانی‌که دست به اعتراض زده‌اند از دولت چه می‌خواهند؟
معترضان خواهان برکناری رییس ‌تربیت بدنی، لغو فرمان رییس جمهور و عدم مداخله دولت در کمته المپیک هستند.
فدارسیون فوتبال مربوط اداره جهانی “فیفا” است. اداره فیفا به این اداره هشدار داده است که اگر دولت از دخالت در این کمیته دست نبردارد، بازی‌های فوتبال تیم ملی کشور را به تعویق می‌اندازند.
اعتراضی که ورزشکاران راه اندازی کرده‌اند می‌خواهند به گوش بزر‌گان کشور برسانند که خطری فرا راه ورزشکاران وجود دارد و هرگاه از اثر غفلت دولت وزرش به تعویق افتاد، مقصر اصلی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور است، نه آن‌ها.
اگر به مشکل فعلی در کمیته ‌المپیک توجه نشود، در سال ۲۰۱۶ ورزشکاران در کشور برازیل اشتراک کرده می‌توانند یا نه؟
اگر این مشکل حل نشود و دولت از دخالت در امور کاری ادارات ورزشی دست نبردارد، ورزشکاران ما نمی‌توانند در مسابقات ۲۰۱۶ برزیل اشتراک بکنند و به مدت چهار سال افغانستان از مسابقات جهانی محروم می‌شود.
دولت در برابر اعتراضات گسترده‌یی‌که دیروز راه‌اندازی شد، چه واکنش داشته است؟
دولت سه تا چهار محل را برای اعتراض ورزشکاران ایجاد کرده است که چمن حضوری، ساحه خیرخانه و کوته سنگی است؛ اما ورزشکاران اعتراض دارند که دولت باید یک جای مناسب را برای ادامه اعتراضات‌شان باید در نظر بگیرد، چمن حضوری پر از معتادان مواد مخدر است و تاهنوز واکنش دیگری به شکل رسمی و غیر رسمی به کمیته ملی المپیک و ورزشکاران نرسیده ست، اگر دولت به این مشکلات توجه نکند، مشکلات سختی در مرکز و ولایات دامنگیر ملت خواهد شد.
آقای اغبر، اگر دولت به مشکلات شما توجه نکند، چه واکنشی در برابر دولت نشان خواهید داد؟
من به اساس خواست جوانان ورزشکار کشور در این پُست انتخاب شده‌ام. اگر دولت به این مشکلات توجه‌ نکند، جوانان و جامعه ورزشی تصمیم می‌گیرند که در برابر دولت چه واکنش نشان دهند.
آیا شما فرمان فعلی رییس جمهور غنی را دخالت مستقیم در امور کاری کمیته ملی المپیک می‌دانید؟
فرمان فعلی رییس‌جمهور ۱۰۰درصد دخال مستقیم در کار کمیته المپیک است، این موضوع قومندانی امنیه نیست که اداره امور هیأت به‌خاطر بررسی کار او تعیین بکند، اگر در کمیته‌ ملی المپیک کار خلاف قانونی اساسی کشور باشد می‌توانند پرسان بکنند، اما این حق ندارند که اساس نامۀ یک فدریشن را به دل خود بسازند.
در اخیر از برنامه‌یی‌که در آینده برای ورزشکاران دارید، بگوید؟
در حال حاضر دولت ما را مصروف کشمکش با خود ساخته است و ما باید از گزند دولت دور شویم تا بتوانیم برنامه خود را برای ورزشکاران تشریح بکنیم اما، در حال حاضر تمام توان و نیروی ما در کشمکش‌های بی‌مورد با دولت مصروف شده است.

سپاس از شما
تشکر

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.