آگاهان سیاسی: پشتون‌های پاکستان هیچ‌گونه تمایلی به ملحق شدن به افغانستان ندارند

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 23 دلو 1396 - ۲۲ دلو ۱۳۹۶

پشتون‌های آن‌طرف خط دیورند مربوط به پاکستان است، هویت پاکستانی دارند و بدون شک هیچ‌گاه هویت افغانستانی را نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.
برخی از تحلیل‌گران می‌گویند: پشتون‌های پاکستان هویت مستقل از هویت پشتون‌های افغانستان دارند و خود را متعلق به کشور پاکستان می‌دانند؛ mandegar-3بنابراین هر نوع تلاش برای کشاندن آنان به سمت افغانستان بیهوده خواهد بود.
آنان تاکید دارند: متاسفانه ما فهم درست از اعتراضات پشتون‌های آن طرف دیورند نداریم و اگر می‌داشتیم، این‌گونه موقف‌گیری در سطح بلند که به عنوان مداخه در امور داخلی کشور دیگری محسوب می‌شود، نمی‌داشتیم.
این واکنش‌ها در پی حمایت اشرف‌غنی‌احمدزی و برخی از مقامات حکومت افغانستان از اعتراضات پشتون‌های پاکستان ابراز می‌شود.
پاکستان به تاریخ ۲۶ جنوری سال روان میلادی شاهدی اعتراض‌های گستردۀ پشتون‌های آن کشور بود که تا چند ساعت گذشته جریان داشت.
کشته شدن نقیب‌الله محسود، مدل ۲۷ ساله پاکستانی از سوی پولیس شهر کراچی خشم پشتون‌های پاکستان را برانگیخته و صدها تن از شهروندان پاکستان در اعتراض به کشته شدن این جوان وزیرستانی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان، دست به تحصن زده و خواهان بازداشت و محاکمه رائو انور، پولیس متهم به قتل نقیب‌الله، شده‌اند..
در افغانستان به شمول ارگ و اشرف‌غنی‌احمدزی، شماری از شهروندان کشور حمایت شان را از اعتراض پشتون‌های پاکستان اعلام کردند که با واکنش تند نماینده‌گان اعتراض کننده‌گان روبرو شد.
نماینده‌گان اعتراض کننده گفته‌اند که بهتر است مسؤولان حکومت افغانستان به جای حمایت از ما، بالای اوضاع فعلی کشورشان تمرکز داشته باشند.
این استدلال درحالی مطرح می‌شود که حکومت اشرف غنی‌احمدزی از دو تظاهرات بزرگ جنبش روشنایی در کابل جلوگیری کرد و در درگیری میان پولیس و معترضان جنبش رستاخیز تغییر در نزدیکی ارگ، چندین تن توسط شلیک گارد ریاست‌جمهوری کشته شدند.
و اما برخی از نماینده‌گان مجلس و آگاهان سیاسی با انتقاد از حکومت افغانستان می‌گویند: حمایت از پشتون‌های آن‌طرف دیورند، هیچ‌گاه آنان را وادار نخواهد کرد که از پاکستان جدا شده و به افغانستان ملحق شوند.
چمن‌شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پشتون‌های آن‌طرف دیورند مربوط به پاکستان است، هویت پاکستانی دارند و هیچ‌گاه هویت افغانستانی را نمی‌پذیرند و خواست‌های شان از این اعتراضات هم مشخص است.
اعتمادی بدین باور است که حمایت کردن از پشتون‌های آن‌طرف دیورند، هیچ‌گاه آنان را وادار به این نخواهد کرد که از پاکستان جدا شده و به افغانستان ملحق شوند.
اوتاکید کرد: سال‌هاست که پشتون‌های آن‌طرف دیورند هویت پاکستان دارند و آن را پذیرفتند و به آن باور و یقین دارند و هویت مستقل از هویت پشتون‌های افغانستان دارند و خود را متعلق به کشور پاکستان می‌دانند؛ بنابراین هر نوع تلاش برای کشاندن آنان به سمت افغانستان بیهوده خواهد بود.
این عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: مساله مهم این‌است که حکومت افغانستان اعتراضات در بیرون افغانستان را خوب می‌داند؛ اما حرکت‌های مدنی در داخل را به شدت سرکوب کرده و آن را نمی‌پسندد.
او باور دارد که نکته قابل توجه در حمایت از اعتراضات در پاکستان این است که ارگ می‌خواهد به جهانیان بگوید که حکومت افغانستان از اعتراضات مدنی حمایت می‌کند و به آن باور دارد.
اعتمادی تاکید کرد: درحالی‌که در داخل افغانستان همواره اعتراضات به شدت سرکوب می‌شود و معترضین به گلوله بسته می‌شوند؛ اما از اعتراضات پشتون‌های پاکستان حمایت می‌شود، به این گونه اقدامات یک بام و هوا می‌گویند.
بااین حال موسی فریور استاد دانشکده حقوق دانشگاه کابل می‌گوید: متاسفانه ما فهم درست از اعتراضات پشتون‌های آن طرف دیورند نداریم و اگر می‌داشتیم، این‌گونه موقف‌گیری در سطح بلند که به عنوان مداخه در امور داخلی کشور دیگری محسوب می‌شود، نمی‌داشتیم.
استاد فریور گفت: بدون شک گزینه اول برای پشتون‌های پاکستان، بودن و ماندن در کنار پنجابی‌ها و پاکستان است و هیچ گونه تمایل به ملحق شدن به افغانستان را ندارند.
به باور این استاد دانشگاه: هدف پشتون‌های پاکستان از این گونه اعتراضات استفاده‌های سیاسی موقتی است و بازهم تکرار می‌کنم که پشتون‌های پاکستان هیچ گونه تمایل نسبت به ملحق شدن به افغانستان را ندارند و خود را متعلق به پاکستان می‌دانند.
او، دلیل حمایت غنی و برخی از مقامات حکومتی را تحت تاثیر قرار گرفتن افکار جمعی خوانده تاکید کرد: غنی با تحت تاثیر قرار گرفتن برخی از گروه‌ها از پشتون‌های پاکستان حمایت کرده است؛ اما باید گفت که این حمایت هیچ گونه تاثیر بر اوضاع جمعی پشتون‌های پاکستان نخواهد گذاشت.
او همچنان گفت: بدون شک اعتراضات حق مدنی تمام شهروندان تمامی کشورهاست و بارها پاکستان شاهد تظاهرات میلیونی بود و اما هیچ‌‌گاه هدف‌شان تضعیف نظام نبوده، بل هدف‌شان خواست‌های سیاسی‌شان بوده است.
استاد فریور افزود؛ این گونه تظاهرات در پاکستان نشان می‌دهد که پاکستانی‌ها حق هر نوع ابراز نظر در مورد مسایل سیاسی را دارند؛ برعکس افغانستان که بارها ما شاهد بودیم که حرکت‌های مدنی سرکوب شده و حتا معترضین به گلوله بسته شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.