«من اسب می‌خواهم نه زن» برندۀ جایزۀ فلم‌‌کوتاه جشنوارۀ پکن شد

گزارشگر:شنبه 21 حمل 1394 - ۲۰ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3فلم من اسب می‌خواهم نه زن به کارگردانی همایون پاییز، امسال در جشنوارۀ فلم کوتاه پکن جایزۀ بهترین فلم کوتاه را از آن خود کرد.
همایون پاییز در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار دربارۀ محتوای کُلی فلم می‌گوید که این فلم روایتی از زنده‌گی تک‌تک مردم افغانستان است؛ مردمی که سال‌ها است در زیر سایۀ جنگ و تنگ‌دستی به تلخ‌کامی و بی‌چاره‌گی زنده‌گی کرده‌اند و کار چندانی هم از دست‌شان ساخته نیست.
این فلم حکایت دو خانوادۀ بخت‌برگشته است که در سال‌های نخست دهۀ هشتاد شمسی در کابل با یک‌دیگر روبه‌رو شدند. مردی پس از کشته شدن همسرش در یک رویداد انتحاری، با کمال ناامیدی می‌خواهد کشور را برای همیشه ترک کند. او برای فراهم‌آوری هزینۀ سفر، دو چیز را به فروش گذاشته است: اسب و دخترش.
خانوادۀ دیگر می‌خواهند هر دو ـهم اسپ و هم دخترـ را بخرند؛ مرد این خانواده اسب را برای پسر بزرگش انتخاب می‌کند و دختر را برای زال، پسر کوچکش؛ اما زال از انتخابی که پدرش داشته اصلاً راضی نیست و دختر را نمی‌خواهد. به همین دلیل اصرار می‌کند و می‌گوید: من اسب می‌خواهم نه زن.
کارگردان فلم می‌گوید که این فلم طرز دید مردم افغانستان را نسبت به هستی زنان نشان می‌دهد و به مخاطب می‌فهماند که ما در چه دنیایی به سر می‌بریم.
ابراهیم عارفی، رییس افغان فلم می‌گوید، با این‌که وضعیت سینما در افغانستان از هر لحاظ ناگوار است و این هنر به کلی از رونق افتاده است، اما فلم «من اسب می‌خواهم نه زن» ساختۀ همایون پاییز، دوباره نور امید را در دل هنرمندان این عرصه زنده کرده است.
جشنوارۀ فلم‌های کوتاه همه‌ساله در چین برگزار می‌شود. این جشنواره در دو بخش داخلی و خارجی به فلم‌های برگزیده جایزه می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.