راز های تازۀ کتابخانۀ« درخت دانش»

- ۰۲ اسد ۱۳۹۴

شنبه ۳ اسد ۱۳۹۴

 

برشنانظری – کانادا
mnandegar-3یک موسسه کانادایی که برای افغان‌ها در زمینه آموزش و تربیۀ معلم در افغانستان کار می‌کند، فرصت های تازه‌یی را به هدف گسترش مواد درسی و دسترسی بیشتر شاگردان و معلمین به این مواد، فراهم کرده است.
موسسه ء « زنان کانادایی برای زنان افغان » (Canadian women for Afghan women) که در کابل نیز دفتر دارد، با ایجاد صفحۀ انترنتی « درخت دانش» کار دسترسی به معلومات تازه و مواد درسی مطابق به نصاب تعلیمی افغانستان را ساده‌تر ساخته است.
این موسسه که مقر آن در کاناداست، اما در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با افغان‌ها در کابل و چندین ولایت افغانستان کار می‌کند، دریافته است که افزایش میزان دسترسی معلمین و شاگردان مکاتب و حتی موسسات تحصیلات عالی در کشور به انترنت، به تعداد بازدید کننده‌های صفحه انترنتی « درخت دانش» نیز افزوده است.
با آنکه بسیاری از افغان‌ها به ویژه شاگردان مکاتب و استادان، دسترسی کامل و دومدار به انترنت و کمپیوتر ندارند، اما مسوولین این موسسه می‌گویند که همه روزه صدها تن از شاگردان مکاتب و معلمین در سراسر افغانستان و حتی بیرون از این کشور صفحهء آموزشی و تربیتی « درخت دانش» را باز می‌کنند و از مواد درسی آن به عنوان معلومات ضمنی و حتی لکچرهای صنفی استفاده می‌نمایند.
به تازه‌گی یکی از استادان انستیتوت پیدا گوژی ولایت دورافتادهء نیمروز، در نامه‌یی به موسسهء «زنان کانادایی برای زنان افغان» نوشته است که از « درخت دانش» به عنوان منبع غنی معلومات و اطلاعات برای شاگردان و استادان استفاده می‌کند. وی همچنان نوشته است: « داشته‌های این صفحه انترنتی برای ما کمک کرده است تا از آن برای آموزش استادان در این ولایت دور افتاده استفاده کنیم. من حتی با استفاده از متن‌ها و مواد موجود در این صفحه به استادان در حل مشکلات درسی شان کمک می‌کنم» .
لورین اووت یکی از مسوولین این موسسه می‌گوید که با توجه به حجم مواد درسی مورد نیاز شاگردان و معلمین در افغانستان، صفحهء « درخت دانش» تلاش کرده است تا مواد بیشتری را به هر دو زبان ملی افغانستان، یعنی دری و پشتو فراهم بیاورد.
همین اکنون حدود دو هزار متن آموزشی به شمول کتاب‌های معلوماتی و سایر مواد در پانزده رشته مختلف درسی روی صفحه « درخت دانش» موجود است.
لورین می گوید که آنان به ترجمان‌های رضاکار زبان پشتو نیاز جدی دارند تا بتوانند برخی مواد درسی و معلوماتی را برای شاگردان و معلمین به پشتو ترجمه کرده و بخش زبان پشتوی صفحه را تقویت کنند.
ترجمان ها و کسانی که با صفحه « درخت دانش » و در مجموع با موسسهء « زنان کانادایی برای زنان افغان » به طور رضا کار فعالیت می‌کنند، در داخل و بیرون از افغانستان هستند و عمدتآ افغانهای هستند که به مسایل آموزش و تقویت روند آموزش در کشور شان علاقمندی دارند.
نظام تعلیمی افغانستان در جریان سال‌های جنگ به شدت صدمه دیده و فراهم کردن زمینه‌های آموزش بهتر و تاسیس مکاتب مجهز مستلزم سال‌ها کار و فعالیت جدی در این کشور است.
در جریان بیشتر از یک دهه گذشته در افغانستان در این زمینه فعالیت‌های زیادی به کمک کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده امریکا، کانادا، سویدن و برخی از موسسات بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد صورت گرفته است.
اما به نظر می‌رسد که فساد اداری و سوء استفاده‌های فراوان در این جریان نیز باعث گردیده است که بخشی از این کمک‌ها حیف و میل شده و میزان دسترسی شاگردان به تسهیلات آموزشی، همچنان محدود بماند.
کارشناسان امور معارف می‌گویند که گسترش فعالیت‌ها برای نظام تعلیمی با استفاده از تکنالوژی مدرن می‌تواند مصارف گزاف و سوء استفاده ها را کاهش داده و در عوض میزان دسترسی شاگردان و معلمین را به مواد درسی و استفاده درست از آن، افزایش بدهد و کیفیت آموزش را با توجه به خواست زمان، بلند ببرد.
موسسهء « زنان کانادایی برای زنان افغان» فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۹۶ میلادی به هدف کمک به روند آموزش در افغانستان آغاز کرده، اما در جریان یک دهه گذشته این فعالیت‌ها با جدیت بیشتر و با تمرکز به مرکز و ولایات افغانستان ادامه یافته است.
به تازه‌گی این موسسه به کمک مالی خانوادهء کپتان ماتی داو (Captain Mattew J. Dawe) – سرباز کانادایی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در نتیجه انفجار یک بم در افغانستان کشته شد، کتابخانه‌یی را برای « لیسه نسوان مراد خواجه» در ولایت کاپیسا ایجاد کرد.
این موسسه ابراز علاقمندی کرده است که در کنار تقویت صفحه انترنتی « درخت دانش»، روند ایجاد چنین کتابخانه‌ها را در مکاتب مرکز و ولایات افغانستان همچنان ادامه بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.