مدرسۀ انتحاری‌پرور در دشت ارچی کندز

گزارشگر:یک شنبه 22 حمل 1395 - ۲۱ حمل ۱۳۹۵

mandegar-3اسدالله عمرخیل والی کندز می‌گوید که یک مدرسۀ دینی آموزش حملات انتحاری، بمب‌سازی، ماین‌گذاری و ساخت مواد انفجاری در ولسوالی دشت ‌ارچی این ولایت شناسایی شده است.
قرار اطلاعات مقام‌های محلی کندز، این مدرسه از یک سال به این سو، آموزه‌های تندروانه و خوانش سخت‌گیرانه از دین اسلام را تبلیغ کرده و از نوجوانان سراسر کشور می‌خواهد تا به آن‌ها به‌پیوندند.
آقای عمرخیل می‌گوید که نهادهای کشفی امنیت ملی ولایت کندز، هفتۀ پیش از وجود این مدرسه آگاه شدند. پیش از این، گمان بر این بود که در مدرسۀ دینی دشت ارچی، صرفاً مضامین و کتاب‌های معتبر دینی و مذهبی آموزش داده می‌شود و این مدرسه هیچ ارتباطی با گروه‌های هراس‌افگن از جمله طالبان کندز ندارد.
به گفتۀ والی کندز مدرسۀ دینی دشت ارچی نزدیک به ۳۰۰ دانش‌آموز دارد. اما تمامی این دانش‌آموزان زیر سرپرستی مولوی جنت‌گل ـ یکی از اعضای برجستۀ شبکۀ القاعده در افغانستان ـ و ملا سلام ـ والی خودخواندۀ طالبان در کندز ـ قرار دارند.
همچنین یکی از مأموران سازمان استخباراتی پاکستان به نام «عمران»، که متخصص آموزش ساختن واسکت‌های انتحاری و فن بمب‌گذاری‌ست، نیز در این مدرسه مشغول تدریس نوجوانان می‌باشد. گفته می‌شود که عمران اخیراً و پس از وخامت اوضاع امنیتی در کندز، از پاکستان به این ولایت فرستاده شده است.
به تازه‌گی چهار کودک ۱۵ تا ۱۷ ساله که قصد ورود به مدرسۀ دینی دشت ارچی را داشتند، توسط نیروهای امنیت ملی دستگیر شدند. این چهار تن در مدرسۀ دینی «میاگل‌جان آغا» در نزدیکی ولسوالی قره‌باغ کابل، حملات انتحاری را آموزش دیده و قصد داشتند آموخته‌های‌شان را در اختیار دانش‌آموزان مدرسۀ دشت ارچی قرار دهند.
پارسال نیز محمدعمر صافی والی پیشین کندز، با اشاره به نفوذ گستردۀ هراس‌افگنان به این ولایت گفته بود که ولسوالی دشت ارچی به مرکز بزرگ آموزشی، تدارکاتی و جنگی طالبان، گروه جندالله و داعش تبدیل شده است.
به گفتۀ مقام‌های محلی، در حال حاضر ۸۰ درصد ولسوالی دشت ارچی زیر ادارۀ طالبان قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.