نماینده‌گان مجلس: تاریخ برگزاری انتخابات تغییر کند

- ۱۳ عقرب ۱۳۹۱

برخی از نماینده‌گان مجلس می‌گویند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۱۶ حمل ۱۳۹۳ شماری از شهروندان این کشور را از حق رای محروم می‌کند. این نماینده‌گان می‌گویند برخی از مناطق افغانستان در این فصل سال زیر برف هستند.
بسیاری از قسمت‌های بدخشان، کنر، بادغیس، غور، دایکندی و بامیان در ماه حمل پوشیده از برف هستند و انتقال وسایل انتخاباتی به این مناطق در این زمان امکان پذیر نیست.
جمال فکوری بهشتی، نماینده بامیان در جلسه عمومی روز گذشته گفت: «بیش از ۶۰ درصد جغرافیای افغانستان به تاریخ ۱۶ حمل در زیر برف است. مردم از حق مسلم شان که شرکت در انتخابات است، نمی‌توانند استفاده کنند. این موضوع جدی است و باید جلو مشارکت مردم در انتخابات گرفته نشود».
در دومین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز جنجال زیادی بر سر تعیین تاریخ برگزاری انتخابات به وجود آمد. دومین انتخابات ریاست جمهوری با سه ماه تاخیر برگزار شد. به این دلیل که اگر انتخابات بر اساس حکم قانون اساسی برگزار می‌شد، نیمی از مردم افغانستان به خاطر سردی هوا و مسدود بودن راه های مواصلاتی توسط برف و یخبندان، از شرکت در انتخابات محروم می‌شدند.
تنها در اواخر ماه ثور و اوایل ماه جوزا امکان تردد و انتقال مواد انتخاباتی در مناطق سرد سیر و کوهستانی افغانستان میسر می‌گردد.
کمیسیون مستقل انتخابات گفته است در رابطه با مشکلات مناطق سردسیر افغانستان باید اجماع ملی صورت گیرد. این کمیسیون می‌گوید بر اساس دستور قانون اساسی، زمان برگزاری انتخابات را مشخص کرده است.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت به این مساله باید توجه شود تا باشندگان مناطق سرد سیر از شرکت در انتخابات محروم نشوند. ابراهیمی گفت: «کمیسیون انتخابات باید در رابطه با نقض قانون اساسی در رابطه به برگزاری انتخابات وضاحت دهد».
آقای بهشتی همچنان گفت بر اساس قانون، نماینده‌گان شوراهای ولایتی برای چهار سال انتخاب می شوند؛ اما در صورتی که انتخابات شوراهای ولایتی با انتخابات ریاست جمهوری یک جا برگزار شود، شوراهای ولایتی یک سال دیگر کارشان ادامه می یابند و این خلاف قانون است.
در همین حال، بابر فرهمند، دیگر نماینده پارلمان افغانستان از افزایش نا امنی‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت در صورتی که نا امنی‌ها به صورت روز افزون گسترش یابد، مردم افغانستان نباید برگزاری یک انتخابات شفاف و عاری از تقلب را انتظار بکشند.
فرهمند گفت: «در مدت یک و نیم سالی که از دوره ریاست جمهوری باقی مانده وضعیت امنیتی در این مدت وخیم خواهد شد؛ که نه مثال آن را در ده سال گذشته دیده ایم و نه پس از ۲۰۱۴ خواهیم دید». این نماینده پارلمان از رییس‌جمهور کرزی خواست تا در مورد تامین امنیت مردم توجه بیشتر به خرج دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.