حادثه فاریاب؛ بی‌باوریِ طالبان به اماکن مقدسه اسلامی

گزارشگر:پرويز مهاجر - ۱۳ عقرب ۱۳۹۱

به سلسله فاجعه‌های خونین در کشور، رخداد مرگبار ۵ عقرب روز نخست عید قربان نیز در فاریاب به وقوع پیوست. در این روز همه مردم جهت ادای نماز عید سید اضحی به حضور آفریده‌گار هستی آمده بودند تا برای برقراری صلح و آرامش در سرزمین‌شان دعا کنند. آن‌ها هنوز در حال نیایش با خدا بودند که ناگهان زهر ناب حادثه فرو ریخت و همه‌ چون مرغ بسمل در خون ‌تپیدند.
فاریاب در روز اول عید قربان، خون گریست و افغانستان بار دیگر شاهد فاجعه‌یی کربلایی شد. این ‌بار یزیدیان زمان، هم‌تبارانِ اسماعیل را به صورت دسته‌جمعی به قتل رساندند و ملتی را در سوگ و ماتم نشاندند.
وقتی به تصاویر دلخراش این حادثه نگریستم، من نیز با مصیبت‌دیده‌گان هم‌صدا شده سخت گریستم و هزار بار بر حادثه‌آفرینان نفرین گفتم؛ کسانی که سال‌هاست روزهای خوشی و عید را بر مردمِ ما حرام کرده‌اند و در قاموس‌شان جز ترور و دهشت، چیزی جای ندارد.
این حادثه در حالی رخ داد که یک روز پیش از آن، در روز عرفه، مفتی بزرگ عربستان سعودی شیخ عبدالعزیز ابن عبدالله، حمله انتحاری را حرام اعلام و آن را به شدت محکوم کرد.
از سوی دیگر، شورای سراسری علمای کشور طی اعلامیه‌یی اعلام کرده‌ بودند که «کشتن مردم بی‌گناه و انجام حملات انتحاری در دین اسلام عملی ناپسند و حرام است». این شورا حملات انتحاری را مطابقِ آیات قرآن و احادیث نبوی، بی‌اساس خوانده و آن را ناروا شمرده است.
شورای علما با اشاره به آیات ۴۵ و ۴۴ سوره مائده گفته‌اند «هر کس که با قوانین اسلام مخالفت کند، کافر و فاسق خواهد بود». هم‌چنان این شورا حملات انتحاری را به‌شدت محکوم کرده خواهان متوقف شدنِ هرچه عاجلِ آن شده‌اند.
پیش از این، شورای علما در یک گردهمایی جداگانه گفته بودند در صورتی ‌که حملات انتحاری متوقف نگردد، مردم در برابر طالبان دست به قیام‌ خواهند زد. در پیوند به این هشدار، در برخی ولایات، قیام‌های مردمی علیه طالبان سازمان داده شد؛ ولی هنوز معلوم نیست چه دست‌هایی پشت سر این قیام‌ها در کار است.
پیش از رخداد فاریاب نیز، طالبان و شبکه‌های تروریستی حملات مرگبار و خونینی را در چندین عبادتگاه حین انجام مراسم‌ مذهبی انجام داده بودند که حمله انتحاری در داخل مسجد جامع تخار از آن شمار می‌باشد.
هم‌چنین حادثه خونین عاشورای سال گذشته، رویداد ناگوار و دلخراشِ دیگری بود که توسط طالبان و گروه‌های هراس‌افگن، برنامه‌ریزی و اجرا شد.
این‌ نوع حملات نشان می‌دهند که مساجد و هم‌چنین مردم بی‌گناه، برای طالبان هیچ گونه حرمتی ندارند.
هرچند طالبان مسوولیت حمله مرگبارِ فاریاب را به عهده نگرفته‌اند؛ اما اسناد و شواهدی که به‌دست مسوولان امنیتی افتاده، نشان می‌دهند که طالبان عامل این فاجعه بوده‌اند. وزارت داخله کشور نیز تایید کرده که حمله انتحاری در این ولایت، کار طالبان بوده است.
بیش از یک دهه است که طالبان بدون هیچ اعتنا به جانِ غیرنظامیان، با حملات انتحاری و انفجاری، جاسازی ماین‌های کنارجاده‌یی و حملات هجومیِ خویش به داخل شهرها، صدها انسان بی‌گناه را به قتل می‌رسانند که با توجه به آموزه‌های دین اسلام، این عملِ آن‌ها نه تنها هیچ‌گونه توجیه شرعی و عقلانی ندارد؛ بلکه مرتکبینِ آن، خارج‌شده از دین اسلام و مشمول عذاب ابدی خداوند هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.