کمیسیون انتخابات: تاریخ ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید نمی‌شود/ «کمیشنران نتایج انتخابات کابل را گروگان گرفته‌اند»

گزارشگر:ناجیه نوری / یکشنبه 23 جدی 1397 - ۲۲ جدی ۱۳۹۷

یک منبع به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که کمیشنران کمیسیون انتخابات عمداً نتایج انتخابات کابل را اعلام نمی‌کنند، زیرا حکومت تصمیم دارد پس از اعلام نتایج کابل، آنان از وظایف‌شان را عزل کند.
این منبع که نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید: چون کمک‌های خارجی مشروط به برکناری کمیشنران کمیسیون انتخابات است و از سوی هم، مشکلات در برگزاری انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان موج نارضایتی مردم را به همراه داشت، اکنون حکومت تصمیم گرفته تا پس از mandegarاعلام نتایج حوزۀ انتخابات کابل، کمیشنران جدیدی را به این کمیسیون بگمارد.
در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان هزاران نفر از رأی دهنده‌گان از دادن رأی بازماندند.
بسته ماندن مراکز اخذ رأی، عدم حضور کارمندان کمیسیون انتخابات در مراکز اخذ رأی، عدم استفاده از سیستم بایومتریک و عدم شفافیت در روند شمارش آرا، مشکلاتی بودند که مشروعیت این روند را به چالش کشید.
بر اساس قانون انتخابات هرگاه اعضای کمیسیون انتخابات مرتکب نقض قانون اساسی و قوانین انتخابات شوند، عزل شده حساب می‌شوند.
گفتنی ا‌ست که عدم برگزاری به موقع انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها، عدم نشر لیست رأی دهنده‌گان، ارسال لیست بر خلاف قانون در بارۀ رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به حکومت، محرومیت شماری از مردم از حق رأی‌دهی از مواردی اند که نقض قوانین از سوی کمیسیون انتخابات شمرده می‌شود.
معلومات منبعی که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، نشان می‌دهد که اکنون کمیشنران با آگاهی از برکناری‌شان پس از اعلام نتایج کابل، نتایج انتخابات کابل را به گروگان گرفته و تصمیم دارند تا پایان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نتایج کابل را اعلام نکنند.
به گفتۀ منبع: چون با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، حکومت نمی‌تواند کمیشنران را عزل کند. آخر ماه جدی پایان ثبت نام نامزدان اعلام شده است.
این منبع دلیل تأکید کمیسیون انتخابات بر تمدید نشدن ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را همین مسأله می‌داند و می‌گوید: کمیشنران با تأکید بر تمدید نشدن ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، در تلاش بقای قدرت خود هستند.
تاریخ ثبت نام تمدید نمی‌شود
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که به هیچ عنوان تاریخ ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید نمی‌شود.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمیسیون انتخابات هیچ برنامه‌یی برای تمدید ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.
آقای ابراهیمی از کسانی که بستۀ معلوماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست آورده‌اند، می‌خواهد که هرچه زودتر برای ثبت نام به این کمیسیون مراجعه کنند.
او می‌گوید: «از دوستان به طور جدی خواهش می‌کنیم تا هرچه زودتر برای ثبت نام تشریف بیاورند تا از ثبت نام باز نمانند، زیرا تاریخ ثبت نام تمدید نمی‌شود».
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که بیش از هفتاد تن به شمول دو بانو بسته معلوماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را دریافت کرده ‌اند.
احمدولی مسعود رییس تیم وفاق ملی، محمد اشرف‌غنی رییس‌ حکومت وحدت ملی، حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی و چند تن دیگر نامزدی خود را رسماً اعلام کرده‌اند. لطیف پدرام، حکیم تورسن و نورالله جلیلی کسانی اند که تاهنوز رسماً ثبت نام کرده‌اند.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری با سه ماه تأخیر به تاریخ ۲۹ سرطان سال ۱۳۹۸ برگزار شود.
براساس تقویم اعلام شدۀ کمیسیون انتخابات، نامزدان فرصت داشتند که برای دو ماه از تاریخ ۲۸ دلو تا ۲۸ حمل برای خود کمپاین کنند؛ اما اکنون با تأخیر برگزاری انتخابات این معادله برهم خورده است و باید منتظر شد و دید که چه تصمیمی گرفته خواهد شد.
تاریخ اعلام نتایج کابل مشخص نیست
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که تاهنوز تاریخ اعلام نتایج ابتدایی حوزۀ انتخاباتی کابل روشن نیست.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: اعلام نتایج انتخابات کابل نهایی نشده و تاهنوز تاریخ اعلام نتایج انتخابات کابل معلوم نیست.
کمیسیون انتخابات در حالی از معلوم نبودن اعلام نتایج انتخابات کابل سخن می‌گوید که پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، مسوولان در کمیسیون انتخابات به رسانه‌ها گفته بودند که تا دو روز دیگر نتایج انتخابات کابل را اعلام می‌کنند.
در انتخابات پارلمانی ولایت کابل ۱۶۱ تن از نامزدان به شمول ۲۷ زن به رقابت پرداختند که قرار است از این میان ۳۳ تن که ۹ زن شامل آن است به مجلس نماینده‌گان راه پیدا کنند.
براساس تقویم اعلامیه شده کمیسیون انتخابات قرار بود که فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیده‌گی به شکایات به تاریخ ۵ حوت منتشر شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.