یک عضو کمیته گزینش: کار کمیته کزینش با مشکل حقوقی فرمان مواجه است/ ریاست‌جمهوری: کار کمیته هفته گذشته آغاز شده است

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 23 حمل 1395 - ۲۲ حمل ۱۳۹۵

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که کار کمیته گزینش هفته گذشته آغاز شده است.
اما یک عضو این کمیته می‌گوید که به دلیل مشکلات سیاسی آنان تا اکنون به کار آغاز نکرده اند.
اما ریاست‌جمهوری می‌گوید که کمیته گزینش هفته گذشته اولین جلسه کاری‌اش را در شورای ملی برگزار کرده است.
mandegar-3این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که دست‌کم بیش از دو ماه از صدور فرمان تقنینی رییس‌جمهور مبنی برآغاز کار کمیته گزینش می‌گذرد.
نعیم ایواب‌زاده عضو کمیته کمیته گزینش می‌گوید: به دلیل مشخص‌نشدن وضعیت حقوقی فرمان تقنینی مبنی برآغاز کار کمیته گزینش، آغاز کار این کمیته تا هنوز نامعلوم است.
این عضو کمیته گزینش به روزنامه ماندگار گفت: دلیل عدم آغاز کار کمیته گزینش صد در صد سیاسی است، یعنی سوء استفاده از وضعیت حقوقی فرمان تقنینی، بدون شک سیاسی است.
این عضو کمیته گزینش آغاز کار کمیته گزینش را نامعلوم دانسته تاکید کرد: تا زمانیکه وضعیت حقوقی فرمان مشخص نشود، این کمیته آغاز به کار کرده نمی‌تواند.
به گفته او: زمانیکه رییس‌جمهور فرمان تقنینی در خصوص کار کمیته گزینش را به پارلمان فرستاد، ما قبل از تصویب این فرمان، کار خود را آغاز کردیم، اما زمانیکه پارلمان این فرمان را رد کرد، کار ما متوقف شد.
ایواب‌زاده افزود: فرمان فعلاً تصویب شده، اما چون کار پارلمان تمام است، ولی ماده ۱۰۹ قانون اساسی یک چیزی می‌گوید و ماده ۷۹ چیزی دیگری بنابراین ما در یک وضعیت حقوقی قرار داریم.
بر اساس ماده ۷۹ قانون اساسى، حکومت مى تواند هنگام رخصتى پارلمان در صورت ضرورت عاجل، بدون بودجه و مسئولین مالى فرامین تقنینى را ترتیب دهد.
و اما بر اساس ماده ۱۰۹ قانون اساسى، پیشنهاد تعدیل قانون انتخابات در یک سال اخیر، دوره تقنینى درآجنداى جلسه عمومى شوراى ملى داخل شده نمی‌تواند.
ایواب‌زاده می‌گوید: ممکن است از این ماده‌های قانون اساسی سوی استفاده صورت گیرد، بنابراین در جلسهیی که هفته گذشته داشتیم، فیصله شد که فرمان رییس‌جمهور باید به پارلمان فرستاده شود تا مراحل قانونی را طی کند و یا دادگاه عالی این دو ماده قانون اساسی را تفسیر کند تا تکلیف کار کمیته گزینش مشخص شود.
اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری می‌گوید: کمیته گزینش هفته گذشته رسماً کارش را آغاز کرد و اولین جلسه کاری این کمیته در شورای ملی برگزار شده بود.
معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری گفت: شاید دلیل برگزار نشدن سایر جلسات این کمیته به خاطر نبود مکان و یا هم عدم ترتیب اجندا باشد، اما این کمیته کارش را رسماً هفته گذشته آغاز کرده است.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که یک هفته پیش یک عضو کمیته گزینش به روزنامه ماندگار گفته بود که به احتمال زیاد کار این کمیته روز چهارشنبه (گذشته) آغاز خواهد شد.
اما انتقاداتی دیگری که براین کمیته وارد است حضور پرقدرت نهادهای دولتی در کمیته گزینش است که بدون شک درانتخاب کمیشنران اثرگذار خواهد بود.
گفته می‌شود حضور رؤسای هردو مجلس و رییس دادگاه عالی، این کمیته را به کمیته‌یی که در زمان حامد کرزی ایجاد شده بود و سبب شد تا افراد مشخصی به کمیسیون‌های انتخاباتی راه پیدا کنند، . انتخابات را مهندسی کنند و سبب مشکلاتی به کشور شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.