۲۸ کشته و ده‌ها زخمی در حمله به دفتر محافظت از رجال برجسته/ پایتخت در سوگ نشست

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهارشنبه 1 ثور 1395 - ۳۱ حمل ۱۳۹۵

شهر کابل صبح سه شنبه (۳۱ حمل/۱۹اپریل) شاهد انفجار مرگبار و کم‌سابقه‌یی بود. انفجار در قطعه حفاظت از رجال برجسته روی داد و در نتیجه آن ۲۷ تن کشته شدند و ۱۸۲ تن دیگر زخم برداشتند.
براساس اظهارت مقام‌های امنیتی، مهاجمان دو تن بودند. مهاجم اولی موتر باربری مملو از مواد منفجره را منفجر کرد و مهاجم دومی وارد ساختمان کارمندان بالا مقام امنیت ملی شد.
mandegar-3این انفجار در یک منطقه مزدحم شهر در نزدیکی پل محمود خان روی داد؛ ساحه‌یی‌که به وزارت دفاع و قصر ریاست‌جمهوری نیز نزدیک است. انفجار به حدی قوی بود که شیشه‌های ساختمان‌ها و بلند منزل‌ها چندین کیلومتر دورتر از محل انفجار، شکستند.
گزارش‌ها می‌رساند که پس از انفجار یکی از مهاجمان انتحاری وارد ساختمان قطعه حفاظت از رجال برجسته می‌شود و به شلیک بالای کارکنان این اداره می‌پردازد. آمارهای غیررسمی حکایت از تلفات سنگین در این رویداد می‌کند.
مقام‌های امنیتی گفتند که بیشتر قربانیان این رویداد، غیرنظامیان هستند. قوماندان امنیه کابل از ۲۸ تن کشته و ۱۸۳ زخمی سخن گفت. این مقام پولیس تایید کرد که شماری از نظامیان نیز در نتیجه این حمله کشته و زخمی شده‌اند.
وزارت صحت عامه گفته است که در این حادثه ۱۵ تن کشته شده و ۳۲۷ تن دیگر زخم برداشته‌اند. این وزارت در اعلامیه‌یی افزوده که وضعیت شماری از زخمی‌ها وخیم است ولی شماری دیگر از مجروحان حادثه پس از تداوی ابتدایی مرخص شده‌اند.طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. مهمترین سوال این است که یک موتر باربری مملو از مواد انفجاری چگونه ممکن است پس از عبور از چندین سد امنیتی و پوسته‌های پولیس خودرا به مرکز شهر برساند و بر یکی از حساس‌ترین محل امنیتی حمله کند.
آقای رحیمی در پاسخ به این سوال گفت: «این جنگ تنها در کابل نیست این جنگ در جهان است. شما شنیدید که در اروپا و کشورهایی که با سلاح‌های مدرن با تروریسم مبارزه می‌کنند حمله می‌کنند. این‌جا افغانستان است کشوری که چندین سال جنگ درآن ادامه دارد.»
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله ساعاتی پس از انفجار در یک کنفرانس خبری گفت که مهاجم انتحاری یک موتر باربری کوچک را با صدها کیلوگرام مواد منفجره در سرایی در عقب ساختمان واحد محافظت رجال برجسته اداره امنیت ملی منفجر کرد تا بخشی از دیوار این ساختمان تخریب شود.
شدت انفجار
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است «حمله تروریستی امروز در نزدیک پل محمود خان کابل نشانه واضحی از شکست دشمن در جنگ رو در رو با نیروهای امنیتی کشور می‌باشد.»
داکتر عبدالله نیز از محل رویداد دیدار کرد.
او در محل رویداد به خبرنگاران گفت که این حمله انتقام‌جویی مخالفان مسلح پس از شکست پی هم‌شان در برابر نیروهای امنیتی می باشد.
وی از مقامات امنیتی و سیاسیون کشور خواست تا باهم بسیج شده و در برابر این گونه جنایات صدا بلند کنند.
آقای عبدالله این را یک عمل غیرانسانی و کار دشمنان مردم افغانستان خواند.
در این حال آگاهان می‌گویند که بی‌تفاوتی رهبران حکومت وحدت ملی در برابر تهدیدات تروریستان، عامل اصلی رویداد خونین دیروز است.
آنان حکومت را متهم به بی‌‎تفاوتی در برابر مردم کرده تأکید کردند: اما رهبران حکومت چنان سرگرم زد و بندهای سیاسی هستند که ملت را به کلی فراموش کرده‌اند.
عتیق‌الله امرخیل آگاه مسایل نظامی، حکومت را مسوول این رویداد خونین دانسته می‌گوید: طالبان در اوایل بهار اعلام کرده بودند که هدف ما حمله به مراکزی نظامی است، پس می‌بایست، حکومت این سخنان طالبان را جدی می‌گرفت.
وی می‌افزاید: اما حکومت چنان مصروف زد و بندهای سیاسی است که فرمواش کرده باید در حالی بیداری می‌بود و اجازه نمی‌داد که این حادثه وحشتاکی رخ بدهد.
امرخیل با انتقاد از حکومت می‌گوید: بی‌تفاوتی دولت و نهادهای استخبارات و عدم هم‌آهنگی میان ارگان‌های امنیتی سبب این رخ داد خونین شد.
این آگاه نظامی گفت: سرپرست بودن نهادهای دولتی یکی از عوامل می‌تواند باشد، اما دلیل اصلی بی‌تفاوتی رهبران حکومت در برابر ملتی است که به آنان رای داده بودند.
با این حال، عبدالهادی خالد معین پیشین وزارت امور داخله می‌گوید: عدم همکاری مردم به دلیل نارضایتی آنان از حکومت وحدت ملی و عدم هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی یکی از عوامل اصلی رویداد خونین دیروز است.
جنرال خالد تأکید کرد: حمایت پاکستان از تروریستان و بی‌تفاوتی حکومت در برابر تهدیدات از جمله عواملی اند که سبب رخداد خونین دیروز گردید.
به گفته این آگاه نظامی: غفلت حکومت عامل دیگر این رویداد است، زیرا طالبان تهدید کرده بودند که مراکز نظامی را هدف قرار می‌دهند، اما حکومت سرگرم زنده و بندهای سیاسی است و ملت را فراموش کرده.
وی می‌گوید: من باور ندارم که توسط پاسگاه‌های پولیس بتوان دشمن را شناسایی و چنین حملات را مهار کرد، بل باید صلاحیت‌های ارگان‌های امنیتی بلند برود، هم‌آهنگی وجود داشته باشد و مردم با نیروهای امنیتی همکار باشند.
به باور جنرال خالد: زمانی‌که یک فرد انتحاری از پاکستان حرکت می‌کند و بسیار به راحتی تا به کابل می‌رسد، این مساله نشان می‌دهد که همکاری مردم و نهادهای امنیتی بسیار موثر است برای شناسای و دستیگری تروریستان.
این آگاه نظامی تاکید کرد: کوتاهی حکومت در برابر مردم سبب شده تا مردم با حکومت همکار نباشد و از سویی هم عدم هم‌آهنگی میان نهادهای امنیتی عواملی اند که دشمن از آن به راحتی استفاده می‌کند.
دفتر هیأت کمک سازمان ملل در افغانستان ـ یوناما ـ گفته که طالبان با بمبگذاری در یک محل به شدت پرازدحام نشان دادند که به زنده‌گی غیرنظامیان اهمیتی قایل نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.