نویسنده‌گان به حکومت: برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی کار کنید

گزارشگر:یک شنبه 5 ثور 1395 - ۰۴ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3شماری از نویسنده‌گان و شاعران افغانستان در نشستی به مناسبت روز جهانی کتاب در کابل از حکومت می‌خواهند تا در حوزۀ نویسنده‌گی و ادبیات مداخله نکند. در این گردهمایی همچنان جایزۀ پنجۀ طلایی به شش تن از نویسنده‌گان کشور به پاس کتاب‌هایی که اخیراً منتشر کرده بودند، اعطا شد.
رضا محمدی، رییس اتحادیۀ نویسنده‌گان افغانستان در این نشست می‌گوید، با این که شمار شاعران و نویسنده‌گان روزبه‌روز در حالی فزونی‌ست، اما تاحال کمتر توجهی به این طبقه نشده است.
مصطفی هزاره، یکی دیگر از شاعران در این نشست از حکومت خواهان توجه بیشتر شد. او نیز می‌گوید که حکومت نباید در حوزۀ نویسنده‌گی دخالت کند.
شماری از نویسنده‌گان به سلام‌وطندار می‌گویند که برای چاپ و نشر یک کتاب باید روزها از یک دفتر به دفتر دیگر بروند تا بتوانند اجازۀ چاپ اثرشان را دریافت کنند.
جایزۀ پنجۀ طلایی نیز در این نشست به طایر زلاند، آریا حافظ، یاسین نگاه، مصطفی هزاره، ادهم کاوه و سیدشاه مسعود به خاطر آثارهای نشرشدۀ‌شان اعطا شد. آثار این نویسنده‌گان در بخش‌های وحدت ملی، هنر و دموکراسی منتشر شده است.
عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ نیز می‌گوید که باید برای رشد فرهنگ کتاب‌خوانی کار صورت گیرد. او با ستایش از نقش نویسنده‌گان در کشور از تخصیص ۲٫۵ میلیون افغانی برای واردات کتاب خبر می‌دهد.
در طول چندین سال گذشته، کتاب‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون به چاپ رسیده اند؛ ولی ظاهراً دولت هیچ سیاست فرهنگی مؤثری در زمینۀ بسط و گسترش فرهنگ مطالعه نداشته است. از جانبی هم به ناشران کتاب توجهی نشده است؛ این در حالی است که در این سال‌ها بسیاری از کتاب‌هایی که در کشورهای همسایۀ ما اجازه چاپ نداشته در کابل به چاپ رسیده اند.
سالانه پنجاه عنوان کتاب، با روی‌کردهای متفاوت چاپ و منتشر می‌شوند. در حالی که بر اساس آمارها سالانه هر شهروند افغانستانی به طور میانگین کم‌تر از یک دقیقه مطالعه می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.