صلیب سرخ: جـهان افغانستان را فـراموش نکنـد

گزارشگر:یک شنبه 5 ثور 1395 - ۰۴ ثور ۱۳۹۵

یک مقام بلندپایه در کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به سه مشکل اساسی در افغانستان از جمله تشدید خشونت‌ها، دل‌زده‌گی کشورهای حامی مالی و مسألۀ فرار مغزها از افغانستان هشدار داد و تأکید کرد که جهان نباید اجازه دهد افغانستان تبدیل به یک بحران فراموش شده شود.
ژان نیکولاس مارتی، رییس کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در کشور اظهار داشت: جامعۀ بین‌المللی باید توجه به افغانستان را ادامه دهد. مسألۀ افغانستان هنوز تا تمام شدن فاصلۀ mandegar-3زیادی دارد و حالا وقت بی‌اعتنایی به افغانستان نیست.
او هشدار داد که خشونت‌ها در افغانستان که به سطوح بی‌سابقه‌یی از زمان سال ۲۰۰۱ تاکنون رسیده و احتمالاً در سال آینده تشدید خواهد شد.
مارتی تصریح کرد: وضعیت امنیتی در افغانستان حقیقتاً وخیم شده است و من پیش‌بینی حتا وخامت بیشتر را می‌کنم، ۱۸ ماهی که ما پیشرو داریم به‌طور بالقوه دورانی بسیار دشوارتر خواهد بود.
او این اظهارات را در حالی مطرح کرد که مشغول دیدار با مقام‌های دولتی در پایتخت‌های اروپایی و واشنگتن است تا به منظور افزایش حمایت‌های سیاسی، مالی و انسان دوستانه از افغانستان رأی‌زنی کند.
او در مصاحبه با رویترز خاطرنشان ساخت: پیام من این است که ما نیاز داریم، اطمینان حاصل کنیم که افغانستان به یک درگیری از یاد رفته یا نادیده گرفته شده تبدیل نمی‌شود.
این مسؤل بین‌المللی تصریح کرد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی ۶۰۰ فرد زخمی جنگی را از میدان نبرد خارج کرده و این تعداد با توجه به کاهش درگیری‌ها در زمستان قابل توجه است.
آقای مارتی همچنان افزود: این نشان می‌دهد که امسال فصل درگیری برای ما دشوار خواهد بود و باید پاسخ انسانی به این وضعیت نیز با آن مطابقت داشته باشد.
این مقام کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اظهار کرد که از بابت افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان در افغانستان که در سال ۲۰۱۵ برای هفتمین سال متوالی رکود بالایی را با کشته و وخیم شدن بالغ بر ۱۱ هزار غیرنظامی رکورد بالایی را تجربه کرد بسیار نگران است.
همچنین براساس آمار این سازمان حملات علیه تأسیسات و کارکنان بخش پزشکی در افغانستان در سال گذشته میلادی ۵۰ درصد افزایش نشان داد که حاکی از دشوارتر شدن دسترسی شهروندان به کمک‌های پزشکی بود.
مارتی در ادامه نسبت به فرار مغزها و ره‌سپارشدن طبقۀ تحصیل کردۀ متوسط افغانستان به خارج از این کشور که می‌تواند تبعات جدی برای آن داشته باشد هشدار داد.
مارتی بیان داشت: چیزی که به‌طور خاص من را نگران آینده افغانستان می‌کند این‌که من افغانستانی‌هایی را می‌شناسم که ۱۰ سال پیش به امید ایجاد آینده بهتر برای افغانستان در این کشور بودند، اما اکنون در حال آماده‌کردن خود برای فرار به اروپا و یا کانادا هستند. این به من نشان می‌دهد که آن‌ها امید خود را به آینده این کشور از دست داده‌اند.
مارتی همچنین تأکید کرد که افغانستان، به ویژه به دلیل افزایش توجه بین‌المللی به وضعیت سوریه و عراق از مسألۀ دل‌زدگی کشورهای حامی مالی نیز رنج می‌برد.
او افزود: ما شاهد کاهش کلی تمایل به کمک به افغانستان بودیم در حالی که وضعیت در این کشور عملاً در حال بدتر شدن است و این خطرناک است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.