احساسات حکومت در برابر طالبان مقطعی است

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 6 ثور 1395 - ۰۵ ثور ۱۳۹۵

محتمل به نظر نمی‌رسد که حکومت و به خصوص رییس‌جمهورغنی در برابر طالبان موضع نرم و مهربانانه خود را تغییر دهد.
شماری از نماینده‌گان مجلس ضمن این‌که سخنان رییس‌جمهور مبنی گرفتن انتقام خون شهدای روز سه‌شنبه هفته گذشته از طالبان را یک احساسات زود گذر می‌دانند، به این باور اند که موضع نرم حکومت در برابر طالبان تغییر ناپذیر است.
اما شماری از آگاهان نظامی به این باور اند که جنگ در افغانستان جنگ چریکی است که زمان و مکان مشخص ندارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در کجا و در چه زمانی اتفاق می‌افتد؛ mandegar-3پس برای حل آن یک استراتیژی طرح شود نه اینکه از روی احساسات عمل شود.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که حکومت افغانستان پس از حمله انتحاری مرگبار سه‌شبنه گذشته در کابل که ۶۴ کشته و ۳۴۷ زخمی بر جا گذاشت، اعلام کرده که اولویت این کشور برای ختم جنگ از راه مذاکرات صلح تغییر کرده و پس از این، جواب جنگ با جنگ داده خواهد شد.
سخنگویان حکومت گفتند که رییس جمهور غنی، به تمامی نیروهای امنیتی دستور داده تا پس از این به هیچ تروریستی رحم نکنند.
به گفته آنان: به تمام نیروهای امنیتی کشور دستور داده شده تا پس از این، با تمام قدرت گروه‌های شورشی را نابود کنند و از این پس، جنگ و حفاظت از جان و مال مردم در اولویت کاری دولت افغانستان قرار دارد.
اما نماینده‌گان مجلس و آگاهان به باور اند که این واکنش رییس‌جمهور افغانستان از سراحساسات بوده و به زودی فروکش خواهد کرد.
غلام فاروق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: واکنش رییس‌جمهور از روی احساسات بوده و مردم شاهد خواهند بود که دوباره”همان آش و همان کاس” خواهد بود و رییس‌جمهور فراموش می‌کند که به مردم چه وعده‌ داده بود.
به گفته او: سخنان اشرف‌غنی از روی احساسات ابراز شده، زیرا رهبران حکومت افغانستان در ۱۴ سال گذشته همواره از روی احساسات نسبت به طالبان موضع‌گیری داشتند نه براساس استراتیژی و برنامه.
مجروح تاکید کرد: اما سخنرانی فردا( امروز) رییس‌جمهور در پارلمان افغانستان مشخص خواهد کرد که گفته‌های چند روز قبل او از روی احساسات بوده یا واقعاً به آن عمل می‌کند.
این عضو مجلس نماینده‌گان گفت: پس باید منتظر باشیم که موضع‌گیری چند روز قبل رییس‌جمهور با سخنرانی‌اش در پارلمان یکی خواهد بود و یا اینکه از روی احساسات واکنش نشان داده بوده است.
وی افزود: باید منتظر باشیم که فردا( امروز) رییس‌جمهورغنی در رابطه به رویداد سه‌شنبه هفته گذشته چیزی برای گفتن برای ملت خواهد داشت یا خیر.
قرار است فردا(امروز) رییس‌جمهورغنی در پارلمان افغانستان در خصوص مسایل گفتگوهای صلح سخنرانی کند.
و اما شورای ملی به رییس‌جمهور هشدار داده اند که قبل از حضور یافتن در مجلس باید نامزد وزیر وزارت دفاع ملی و ریاست عمومی امنیت ملی را جهت گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.
از یک سال بدین سو وزارت دفاع ملی و از چند ماه قبل ریاست عمومی امنیت ملی توسط سرپرست اداره می‌شود.
با این حال شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس می‌گوید: حکومت وحدت ملی به هیچ یک از تعهدات اقتصادی و سیاسی که به مردم داده بودند؛ عمل نکردند، بنابراین به موضع‌گیری اخیرنیز کسی عمل نخواهد کرد.
بانو هاشمی می‌افزاید: حکومت حتا یک ماده قانون اساسی را تطبیق نکرده است، بنابراین مردم افغانستان نباید انتظار داشته باشند که حکومت انتقام خون فرزندان شان را خواهد گرفت.
به گفته این عضو مجلس: این سخنان رییس‌جمهور به خاطر جلوه دادن به مردم ابراز شده و هیچ ممکن نیست که حکومت بخواهد در برابر طالبان موضع نرم و مهربانانه خود را تغییربدهند.
اما عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی می‌گوید: برای رسیدن به صلح در کنار اینکه باید از حوصله بگیریم کمربندهای امنیتی خود را مستحکم بسازیم و خطر حملات طالبان را به حد اقل برسانیم.
او گفت: جنگ در افغانستان جنگ جریکی است که زمان و مکان مشخص ندارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در کجا و در چه زمانی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین برای حل آن باید یک استراتیژی مناسب طرح و ارایه شود.
وی افزود: برای مهار کردن این جنگ ما به پشتیبانی جهانی نیازمند استم و اینکه امریکا را با طرح و برنامه مشخص قناعت دهیم که به جای پاکستان ما را انتخاب کند.
به باور امرخیل: مشکل ما با جنگ حل نمی‌شود، زیرا طالبان حمایت‌گر دارند؛ بنابراین برای رسیدن به صلح ما باید امریکا را راضی کنیم تا پاکستان را وادار به دست برداشتن از حمایت طالبان بسازد.
وی تصریح کرد: طرف گفتگوی ما پاکستان است نه طالبان و پشت سر پاکستان امریکا قرار دارد، بنابراین ما باید کاری کنیم که امریکا ما را انتخاب کند و به امریکا بقبولانیم که دست از حمایت پاکستانی‌ها بردارد.
این درحالست که سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران و عودت کننده‌گان که در حال حاضر برای بحث در مورد مشکل مهاجران افغان در پاکستان به سر می‌برد، پس از ملاقات با سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان شنبه هفته روان به صدای امریکا گفته که پاکستانی‌ها به ما اطمینان دادند که تا یک ماه دیگر پروسۀ صلح از سر گرفته می‌شود.
طالبان در حالی به حملات شان ادامه می‌دهند که حکومت وحدت ملی افغانستان برای رسیدن به صلح، نمایندگان چهار کشور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین را گردهم‌ آورد تا روی نقشه راه صلح کار کنند.
نمایندگان این چهار کشور که از آنان به عنوان گروه هماهنگی چهارجانبه صلح یاد می‌شود، در چهار نشست، نقشه راه صلح را نهایی کردند و به توافق رسیدند که دولت افغانستان، با گروه‌های مخالف مسلح دولت مستقیم بر سر صلح مذاکره کنند.
این گروه، از تمامی گروه‌های مخالف مسلح دولت به شمول طالبان خواست که به مذاکرات مستقیم صلح بپیوندند. طالبان اما شرکت در این مذاکرات را رد کردند و با آغاز سال ۱۳۹۵، عملیات بهاری خود را زیر نام «عمری» در سراسر کشور آغاز کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.