شورای حراست و ثبات از کرزی است؟

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/شنبه 11 ثور 1395 - ۱۰ ثور ۱۳۹۵

صادق مدبر یکی از اعضای برجستۀ شورای حراست و ثبات به تازه‌گی‌ با حامد کرزی رییس جمهور پیشین و دکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور شورای امنیت پیشین افغانستان در مسکو دیده شده است.
آقای مدبر در حکومت آقای کرزی به عنوان رییس اداره امور ایفای وظیفه می‌کرد و اوراق پشنهادی او از طرف رییس جمهور پیشین بدون خواندن امضاء می‌شد.
mandegar-3سفرهای صادق مدبر به عنوان عضو شورای حراست و ثبات با آقای کرزی به این طرف و آن طرف سوال‌هایی را به وجود آورده است. با تشکیل شورای حراست تحلیل‌هایی در باره این که این شورا متعلق به حامد کرزی است، وجود داشت. اما رهبری شورای حراست این ادعا را بی‌بنیاد خواند.
اما اکنون، همراهی آقای مدبر با حامد کرزی در سفرهای خارجی برای مردم این مسأله را مطرح کرده که آیا شورای حراست و ثبات ارتباطی با کرزی دارد؟ آیا این شورا از کرزی است یا از استاد سیاف؟
در این حال، برخی آگاهان باور دارند که شورای حراست و ثبات توسط کرزی حمایت مالی می‌شود. این در حالی است که برخی از اعضای برجسته این شورا از نزدیکان و زمام داران دوران ریاست جمهور کرزی هستند.
آقای کرزی پس از باز نشسته شدنش از ریاست جمهوری و واگذاری قدرت به محمد اشرف غنی رییس جمهور جدید افغانستان تا حال چندین سفر خارجی داشته است که هدف، برنامه و راهبرد این سفرها افشا نشده است.
شورای حراست و ثبات پس از تشکیل دولت وحدت ملی به رهبری استاد عبدالرب رسول سیاف ایجاد شد و اعضای آن را افراد برجسته جهادی و سیاسی و کسانی که در زمان کرزی پُست‌های مهم را در دست داشتند تشکیل می‌دهند.
در این حال، صادق مدبر که در نشست‌های شورای حراست و ثبات به چشم می‌خورد، همواره با آقای کرزی است. حامد کرزی هرچند دیگر در قدرت نیست؛ اما بقایای او همچنان سهم برجسته در حاکمیت دارند.
کاری نداریم که مدبر با کی است و با کی نیست؛ اما دو طرف زدن و بازی‌های چندپهلو در کار سیاسی، امری نکوهیده و ناپسند است.
حالا استاد سیاف که رهبری شورای حراست و ثبات را به عهده دارد، باید متوجه این باشد که مدبر و… درباریان کرزی، با این شورا ارتباط دوگانه دارند یا از روی مجبوریت در این شور ا موضع خود را در برابر دولت فعلی که پایه‌هایش هنوز متزلزل است اعلام موجودیت می‌کنند.
در این حال، برخی‌ دیگر هم باور دارند که شورای حراست و ثبات از طرف عبدرب الرسول سیاف ایجاد شده و رهبری می‌شود.
صادق مدبر در حال که دنبال آقای کرزی می‌گردد و شب روز خود را در هوتل‌های مجلل کرملین و … با کرزی سپری می‌کند، عضو شورای حراست و ثبات نیز است، اما، این سفر آقای مدبر با کرزی پرسش بر انگیز است.
مسوولان شورا حرات و ثبات که هرگونه ارتباط و تصرف کرزی را در این شورا بی‌بنیاد می‌خوانند، چگونه یک عضو برجسته آن با حامدکرزی سفر خارجی می‌کنند. وجود درباریان کرزی در شورای حراست و ثبات چقدر می‌تواند به این شورا مفید باشند و یا به اعتبار این شورا صدمه بزند که بدون شک سفر آقای مدبر با کرزی و اسپنتا این شگاف را بیشتر نمایان می‌کند و می‌تواند و به ادعایی که گویا کرزی با شورای حراست و ثبات ارتباط دارد مهر تایید بگذارد.
آقای مدبر که در سفرها با کرزی است، در جلسات شورای حراست و ثبات تشریف می‌داشته باشد، بیشتر باورها را معطوف خود کرده است که چگونه دو تربوز را با یک دست می‌بردارد و هیچ هراس از افتادن آن ندارد. گاهی در پهلوی کرزی دیده شده و گاهی هم در پشت تربیون از نشانی شورای حراست و ثبات موضیع گیری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.