سخنگوی رییس‌جمهور: حامد کرزی برای افتتاح دفتر طالبان به قطر نمی‎رود

- ۰۴ حمل ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی به دعوت رسمی امیر قطر و به منظور گفت‎وگو با مقام‎های این کشور، به زودی به دوحه سفر خواهد کرد.
ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که آقای کرزی در این سفر با امیر قطر و مقامات بلندپایۀ این کشور در خصوص گسترش روابط کابل ـ دوحه، پروسۀ صلح با طالبان، ایجاد دفتر برای طالبان در دوحه، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
ایمل فیضی سخنگوی رییس‎جمهور کرزی روز گذشته به روزنامۀ ماندگار گفت که افغانستان و قطر در این اواخر به صورت غیر مستقیم تماس‌ها و روابطی داشتند. در این سفر، دو کشور در تلاش گسترش روابط و همکاری‎ها خواهند بود.
او گفت که پروسۀ صلح با طالبان، محور مذاکرات رییس‌جمهور کرزی با مقام‎های قطری خواهد بود.
آقای فیضی اضافه کرد که برخی اظهارات مبنی بر این‌که رییس‌جمهور کرزی برای افتتاح دفتر طالبان به قطر سفر می‎کند شنیده می‎شود، اما چنین اظهاراتی کاملاً بی‎اساس است.
سخنگوی حامد کرزی گفت که تا اکنون دربارۀ این ‌که آقای کرزی در این سفر با نماینده‎گان طالبان دیداری داشته باشد یا خیر نیز تصمیمی اتخاذ نشده است.

دیدگاه ما پابرجاست
وزارت امور خارجه می‌گوید که رییس‌جمهور کرزی در سفرش به قطر، روی همکاری‌های اقتصادی و تجارتی، گشایش سفارت قطر در کابل و مذاکرات صلح با طالبان، با مقام‎های قطری بحث و گفت‎وگو خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنان می‎گوید که در دیدگاه حکومت افغانستان در خصوص ایجاد دفتر برای طالبان در دوحه، هیچ تغییری به وجود نیامده است.
سفر رییس‎جمهور کرزی به قطر در حالی قرار است صورت گیرد که هم اکنون نماینده‎گان گروه طالبان در دوحه به سر می‌برند.
هرچند برخی منابع می‎گویند که دفتر طالبان در قطر هم‌اکنون فعال است، اما حکومت افغانستان می‌گوید: تا هنگامی که طالبان پیش‌شرط‌های ما را نپذیرند، حاضر به گشایش دفتر در دوحه برای آن‌ها نخواهیم شد.
جانان موسی‌زی سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که ایجاد دفتر سیاسی طالبان در دوحه، یکی از بخش‌های آجندای سفر رییس‌جمهور کرزی به قطر می‌باشد.
آقای موسی‌زی می‌گوید، در موقف حکومت افغانستان دربارۀ شرایط ایجاد دفتر طالبان، هیچ تغییری به میان نیامده و تا زمانی‌ که طالبان رسماً رابطۀ‌شان را با القاعده قطع نکنند، حکومت افغانستان حاضر به مذاکره با این گروه نخواهد بود.
انتقال بگرام؛ اولویت کاری حکومت
در این حال، سخنگوی وزارت خارجه از توافق حکومت افغانستان با مقام‎های امریکایی در خصوص واگذاری کامل زندان بگرام به نیروهای داخلی خبر داد.
موسی‎زی گفت که انتقال کامل زندان بگرام، در اولویت کاری حکومت افغانستان قرار دارد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: «تمام زندانیان افغانی که در بگرام استند، به دولت افغانستان سپرده خواهند شد. اما یگانه افرادی ‌که در مورد آنان حکومت افغانستان تأکید زیاد ندارد، اتباع خارجی استند. دلیل آن‌هم این است که برای حکومت افغانستان اتباع افغانی اولویت دارند. اتباع خارجی که در داخل افغانستان دستگیر شدند، در مراحل بعدی در مورد انتقال آنان صحبت خواهد شد.»
مقام‌های امریکایی گفته‌اند، در صورتی با انتقال کامل زندان بگرام به نیروهای افغان موافقت خواهند کرد که زندانیان خطرناک از سوی حکومت رییس‎جمهور کرزی آزاد نگردند.
مقام‌های افغان و امریکایی، سال گذشته توافق‌نامه‌یی را در خصوص واگذاری زندان بگرام از نیروهای امریکایی به جانب افغانستان امضا کردند.
بر اساس همین توافق‌نامه، امریکا حدود سه هزار زندانی افغان در بگرام را به حکومت افغانستان سپرد، اما پس از مدتی این روند را متوقف ساخت.
این تصمیم امریکا سبب خشم رییس‌جمهور کرزی شد و همین مساله سبب گشت که او در چندین سخنرانی مطبوعاتی‌اش از امریکا به‌شدت انتقاد کند.
مقام‌های امریکایی دلیل متوقف ساختن واگذاری زندانیان به حکومت افغانستان را، مسایل تخنیکی عنوان کردند. اما سرانجام روز شنبه، فرمانده عمومی ناتو در افغانستان و رییس‌جمهور کرزی به توافق جدیدی دست یافتند.
بر اساس گزارش‌ها، قرار است روز دوشنبه، مراسم واگذاری زندان بگرام به حکومت افغانستان، یک بار دیگر برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.