سایۀ ترس بر سرِ شرکت‌های خصوصی هوانوردی افغانستان

گزارشگر:شنبه 18 ثور 1395 - ۱۷ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3شرکت‌های خصوصی هوانوردی در افغانستان که نقش حیاتی در انتقال مسافرین در این کشور جنگ‌زده را دارند، اکنون با تهدید مسدود شدن مواجه هستند.
مقامات وزارت هوانوردی افغانستان و مقامات شرکت‌های هوانوردی می‌گویند که شرکت‌های هوانوردی «صافی ایرویس» و «کام‌ایر» به ارایه خدمات پایین، نپرداختن مالیات و رعایت نکردن قوانین ایمنی متهم هستند.
دور زدن میلیون‌ها دالر مالیات
وال‌استریت ژورنال نوشته است: مقامات این وزارت این شرکت‌های حمل و نقل را با دور زدن میلیون‌ها دالر مالیات، نادیده گرفتن قوانین هوانوردی، کهنه بودن هواپیما و جلوگیری نکردن هواپیماهای کهنه برای حمل و نقل مسافران که یک خطر بالقوه به شمار می‌رود را متهم می‌کند.
مقام‌های وزارت هوانوردی افغانستان و مسئولین شرکت صافی ایرویس می‌گویند که از آن‌ها خواسته شده تا ۱۶ میلیون دلار مالیات بپردازند.
به گفتۀ مقام‌های وزارت هوانوردی به شرکت خصوصی هوایی کام‌ایر نیز صورت پرداخت مالیات ۱۴ میلیون دلاری فرستاده شده و همچنین به شرکت افق شرق که از سال ۲۰۱۵ فعالیت‌هایش را در افغانستان آغاز کرده درباره در نظر نگرفتن قوانین هوایی و فرسوده بودن هواپیماهایش دستور ابلاغ شده است.
این مقام‌های وزارت هوانوردی می‌گویند که شرکت هوایی افق شرق ۲ هواپیمایی زمان شوروی سابق را که مربوط به سال ۱۹۷۰ است، در اختیار دارد.
در همین حال، مقام‌های این شرکت‌های خصوصی می‌گویند که برای فعال ماندن این شرکت‌های هوایی در افغانستان باید دولت فرصت بیشتری به آن‌ها بدهد.
تمام شرکت‌های خصوصی هوایی در حال ورشکسته شدن هستند
غلام حضرت ضافی رییس شرکت صافی ایرویس می‌گوید که در گام نخست باید هماهنگی لازم دراین زمینه صورت گیرد و در حال حاضر تمام شرکت‌های هوایی خصوصی درحال ورشکسته شدن هستند.
شرکت هوایی صافی ایرویس که درحال جدال برای پرداخت مالیاتش با دولت افغانستان است خواهان زمان بیشتری برای پرداخت این مالیات شده است. اما مسولین شرکت هوایی کام ایر از ابراز نظر دراین باره خودداری کرده و تنها به این موضوع بسنده کرده‌اند که مطابق قانون مالیات خود را پرداخت می‌کنند.
ازسوی دیگر، فهیم هاشمی رییس شرکت هوایی افق شرف تصمیم دولت افغانستان برای کهنه خواندن هواپیماهایش و نگرانی از عدم ایمنی بودن آن‌ها را بی دلیل می‌خواند.
او می‌گوید زمانی که فضای هوایی افغانستان در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد و هواپیماهای ما اجازه نشست در میدان‌های هوایی اروپا را ندارند خریدن هواپیماهای جدید غیر ممکن است.
هاشمی می‌افزاید: هواپیماهایی که شرکت افق شرف از آن استفاده می‌کنند ازسوی شرکت هواپیماسازی «آنتونوف» اوکراینی گواهینامه ایمنی پرواز دارد.
یک سخنگوی شرکت آنتونوف مصون بودن این هواپیماها را تایید کرده و گفته است که این هواپیماها تا ۸ ماه می اجازه پرواز مصون را دارند و هم اکنون هاشمی در حال گفت‌وگو برای خرید هواپیماهای توربو پر آب ساخت چین از فیلیپین است.
در سال ۲۰۰۱ میلادی و پس از حمله ایالات متحده آمریکا در افغانستان میلیاردها دالر در این کشور سرازیرشدند اما این پول‌ها با خروچ نیروهای ائتلاف از افغانستان کاهش یافته است.
نقش مهم شرکت‌های خصوصی هوایی
فعالیت‌های داخلی شرکت‌های خصوصی هوایی درافغانستان نقش بسیار ارزنده‌یی دارند چون دراین کشور جنگ زده مسافرت با ماشین ون از طریق زمین خطرهای بی‌شماری را برای مسافرین از سوی گروه‌های شورشی به وجود می‌آورد.
براساس گزارش وزارت هوانوردی افغانستان درسال گذشته میلادی ۱٫۱ میلیون مسافر از چهار میدان هوایی افغانستان سفرکرده‌اند و این پرواز ها شامل پرواز های مستقیم به امارات متحده ای عربی، ترکیه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای همسایه را در بر می‌گیرد.
هم چنین در این گزارش آمده است در این سال به رقابت‌هایی که بین شرکت‌های هوایی خارجی در افغانستان، ۳۰ میلیون دالر از عواید مالیات به خزانه دولت افزوده شده است.
هم چنین مقامات افغانستانی می‌گویند به خاطر مسایل ایمنی اکثر افغانستانی‌ها شرکت‌های هوایی خارجی را برای مقصد سفرشان انتخاب می‌کنند به ویژه شرکت‌های «ایرلاین» اماران و «فلای» دوبی.
رقابت با شرکت‌های خارجی
«صافی» رییس صافی ایرویس می‌گوید که رقابت کردن با شرکت‌های خارجی در افغانستان خیلی دشوار می‌باشد چون این شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی دست‌رسی دارند.
در همین حال، محمد قاسم وفایی‌زاده معاون وزارت هوانوردی افغانستان می‌گوید که این وزارت هم اکنون روی یک برنامه‌یی کار می‌کند تا افغانستان را لیست سیاه اتحادیه اروپا بیرون سازد و ابراز امیدواری می‌کند که این موضوع هرچه زودتر صورت گیرد.
به گفتۀ او، دولت افغانستان در گذشته‌ها نیز تلاش کرده که شرکت‌های هوایی داخلی را حمایت کند و هم چنین مالیات این شرکت‌ها را کاهش داده است؛ مانند کرایه پارک هواپیماهای این شرکت‌ها.
اما این مساله در دراز مدت تمدید نخواهد شد چون دولت تحت فشار است تا مالیات را افزایش دهد.
وفایی‌زاده می‌افزاید که اکثر افغانستانی‌ها به خاطر تهدیدهای امنیتی از پروازهای داخلی در داخل کشور استفاده می‌کنند.
به گفتۀ او، مانند ولایت‌های غور و بادغیس که رفتن با ماشین خطرناک است مردم از پروازهای هواپیماهای افق شرف استفاده می‌کنند.علاوه بر این سوال‌های زیادی به خاطر ایمنی بودن این هواپیماها وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.