اعتراض کننده‌گان بامیانی: توسعه متوازن می‌خواهیم

- ۱۷ ثور ۱۳۹۵

mandegar-3شهروندان بامیان روز گذشته (جمعه ۱۷ ثور) به خیابان‌ها ریخته و در یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز، تصمیم تغییر مسیر خط برق توتاپ را سیاسی خوانده و از حکومت خواستند تا به ارادۀ مردم برای عبور خط برق از مسیر بامیان ـ میدان‌وردک احترام بگذارد.
معترضان با شعارهایی چون «حکومت حکومت، عدالت عدالت. انحراف توتاپ تبعیض آشکار و انکشاف متوازن حق ماست»، از حکومت می‌خواهند که طرح توتاپ را بر همان مسیری که متخصصان داخلی و خارجی مناسب دانسته اند ـ مسیر تعیین شدۀ نخست از ولایت‌های بامیان و میدان‌وردک می‌گذشت ـ تطبیق کند.
عارفه اکبری یکی از معترضان، دربارۀ تصمیم کابینه مبنی بر تغییر مسیر خط برق ۵۰۰ کیلوولتی به سلام‌وطندار می‌گوید که حکومت از سر لجاجت مسیر این طرح را تغییر داده و با این که می‌دانست گذشتن خط برق از سالنگ جان مردم این مناطق را به خطر خواهد انداخت، بازهم بر سر تصمیمش ایستاده‌گی کرد. خانم اکبری می‌گوید که حکومت وحدت ملی در پی محروم نگه‌داشتن مردم مناطق مرکزی کشور است و هیچ کدام از دلایل وزیران کابینه برای توجیه تغییر مسیر خط برق توتاپ منطقی و عملی نیست.
صادق علی‌یار، یکی دیگر از منتقدان تغییر مسیر خط برق توتاپ می‌گوید که مناطق مرکزی تا کنون از هیچ طرح کلان ملی بهره‌مند نشده اند و انحراف مسیر این طرح ملی نیز در واقع توهینی به مردم این مناطق محسوب می‌شود.
راهپیمایان معترض هشدار می‌دهند که اگر حکومت در تصمیمش تجدیدنظر نکند، مردم مناطق مرکزی نماینده‌گان‌شان را از تمامی ادارات دولتی بیرون کشیده و درِ نهادهای دولتی را نیز خواهند بست.
با وجود تمامی این اعتراضات، حکومت وحدت ملی بر عملی شدن فیصلۀ کابینه اصرار می‌ورزد. چند روز پیش، مسؤولان شرکت برشنا در نشستی خبری گفتند، تصمیم حکومت برای عبور خط برق ۵۰۰ کیلوولتی از مسیر سالنگ قطعی است؛ اما مناطق مرکزی کشور نخستین ولایت‌هایی خواهند بود که برق طرح توتاپ را دریافت می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.