وزارت دفاع: ۲۰۱۶، سال شکست طالبان است

گزارشگر:سه شنبه 21 ثور 1395 - ۲۰ ثور ۱۳۹۵

دولت وزیری روز دوشنبه، ۲۰ثور/ اردیبهشت، در نشست مطبوعاتی افزود: از زمان آغاز این عملیات تاکنون صدها طالب از جمله شماری از فرماندهان کلیدی آنان کشته و یا توسط نظامیان افغانستان بازداشت شده‌اند.
او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود راه‌اندازی عملیات شفق، هنوز طالبان در مناطق مختلف به ویژه ولایت هلمند دست به حملات می‌زنند، گفت mandegar-3که معنای عملیات شفق این نیست که طی یک هفته بتوان تمامی نیروهای مخالف مسلح را از بین برد.
عملیات نظامی شفق، دوم حمل امسال یک روز پس از راه اندازی عملیات جدید طالبان موسوم به «عمری» با هدف سرکوب گروه‌های مسلح مخالف به ویژه گروه طالبان و شبکه حقانی در ولایت‌های هلمند، فاریاب، غزنی، پکتیکا، ارزگان، قندوز، بغلان، کنر، لوگر، زابل و قندهار آغاز شد.
به اعتقاد برخی تحلیلگران سیاسی ارتش از پایان سال ۲۰۱۴ میلادی زمان خروج حدود ۱۳۰ هزار نظامی خارجی تاکنون توانسته است به تنهایی مانع پیشروی طالبان در بسیاری از ولایت‌های این کشور شود.
دولت همچنین با تجهیز نیروی هوایی و دریافت هلی کوپترهای نظامی از هند و آمریکا، نیروهای مسلح نسبتاً کارآمدی را سر و سامان داده است.
سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه تهدید در ولایت هلمند نسبت به ولایت‌های دیگر که در آنها درگیری میان طالبان با نیروهای ارتش و امنیتی وجود دارد، بیشتر است، گفت: این تهدید نگران کننده نیست چون طالبان توان تصرف این ولایت را ندارند و بیشتر اقدام‌های آنان تبلیغاتی و بازی با افکار عمومی مردم است.
ولسوالی‌های «موسی قلعه» و «نوزاد» ولایت هلمند در تصرف طالبان است و نبرد میان نیروهای این گروه با نیروهای دولتی در ولسوالی‌های «نادعلی»، «خانشین»، «ناوه»، «سنگین» و «گرشک» این ولایت جریان دارد.
برخی منابع نظامی گفته‌اند که با وجود راهبرد تهاجمی دولت برای سرکوب طالبان، هنوز در برخی از این مناطق دستور حمله به طالبان برای نظامیان صادر نشده و آنان تنها سرگرم دفاع از تحرکات نیروهای طالبان هستند.
وزیری با غیرواقعی خواندن یک گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر تغییر نقش نظامیان خارجی در افغانستان از مستشاری به حضور مستقیم در نبردها گفت که نیروهای ناتو تنها به نظامیان افغان مشورت می‌دهند و در صورت درخواست ما، در حمله‌های هوایی مشارکت می‌کنند.
سخنگوی وزارت دفاع دربارۀ چگونگی مشارکت نظامیان ناتو در حمله‌های هوایی گفت که آنان از طریق مانیتورینگ (نظارت)، مواضع و نیروهای مخالفان مسلح را رصد می‌کنند و اطلاعاتشان را در اختیار ارتش و پلیس کشور برای انجام عملیات نظامی قرار می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.