۱۰ راز باستـانی که هنـوزهـم سـر بـه مهـر مانـده است

گزارشگر:چهارشنبه 7 سنبله 1397 - ۰۶ سنبله ۱۳۹۷

بخش نخست/

mandegar-3در طول تاریخ، رازهای متعددی وجود داشته‌اند که بسیاری از آن‌ها هم‌چنان کشف‌نشده باقی مانده‌اند. شاید برخی از آن‌ها حل شوند و هدف‌شان مشخص شود، اما برخی هم‌چنان رازآلود هستند و هیچ‌کس تاکنون نتوانسته توضیحی منطقی برای آن‌ها بیاورد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که احتمالا مکان‌های پر رمز و راز در دنیا توسط علم و تکنولوژی بسیار پیش‌رفته که مسوول کشف تمدن‌های گم‌شده هستند، پیدا شده‌اند. اما بسیاری دیگر این مساله را قبول ندارند و معتقدند، تمام اطلاعات و آگاهی‌های ما در رابطه با این مکان‌ها توسط موجوداتی که از بهشت برای ما فرستاده شده‌اند به‌دست آمده‌است.
۱۰ راز باستانی که هنوز هم سر به مهر مانده است
* نسخه ی خطی ووینیش (Voynich)
بعد از پیداکردن این کتاب توسط عتیقه‌شناس روسی لهستانی تبار (ویلفرید ووینیش)، کتاب مذکور به این اسم نام گرفت. این کتاب یک معمای پیچیده است که شامل نقاشی‌های خارق العاده‌یی از گیاهان و جانوران و نمادهای خاص و جهانی است که تلویحآ اشاره به علوم کیهان‌شناسی و فارموکولوژی دارد و مجموعه‌یی از طرح‌ها و ساختار‌هایی خاص است که هیچ شباهتی به زبان‌های کلاسیک، مدرن و یا دوران باستان ندارد. زمانی تصور می‌شد که این کتاب حاوی اسرار نهان و مرموزی است که می‌تواند کلیدی در قدرت و دانش بی‌نهایت باشد.
بسیاری از رمز‌گشایان برجستۀ دنیا، از جمله جان‌ تیلتمن و بعضی از اعضای سازمان امنیت ملی امریکا برای رمزگشایی این نسخۀ خطی تلاش کرده‌اند اما موفق نشدند تعداد بالغ بر ۱۷۰۰۰۰ گلیف (نگاره یا نشان‌هاى نمادین دیگر که بر فلز یا سنگ حک شده است مثل هیروگلیف) پیچیدۀ آن‌را که رمزگذاری شده، تشخیص دهند. به نظر می‌رسد چنین پیچیده‌گی غامضی دلیلی بر نفی دروغین‌بودن کتاب باشد گرچه هنوز هستند کسانی که مخالف این قضیه هستند. فرضیه‌یی که اخیرآ مورد توجه قرار گرفته بر این باور است که در این نسخۀ خطی روشی از نوشتار به‌کار گرفته شده که مفهوم آن را پنهان بدارد؛ به این معنا که اکثر متونش بی‌محتوا هستند و تنها چندبخش از نظر فرهنگ واژه‌گانی قابل قبول هستند. باستانی
* کره‌های سنگی کاستاریکا
سنگ‌های کروی شکلی که در دهۀ ۴۰ میلادی در دلتا دیکوییز در جنوب کاستاریکا کشف شدند، به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین اسرار باستان‌شناسی دنیا شناخته می‌شوند. قطر این سنگ‌های کروی عجیب که به نظر می‌رسد به‌دست انسان‌های دوران باستان ساخته شده‌اند، از چندسانتی‌متر تا بیش از دو‌متر متغیر است. بعضی از آن‌ها وزنی در حدود ۱۶تن دارند و به نظر می‌رسد که این اشیا که مثل مجسمه‌هایی شبیه‌ هم ولی در اندازه‌های متفاوت هستند، با دقت و مهارت زیادی ساخته شده‌اند.
کره‌های سنگی کاستاریکا از چندجهت توجه مردم دنیا را به‌خودشان جلب کردند؛ یکی از این موارد، شکل خاص این سنگ‌ها و اندازه و وزن‌های متفاوتی بود که این کره‌های سنگی داشتند. از سوی دیگر، این کره‌ها قدمتی دیرینه داشتند و مواد تشکیل‌دهنده و روش ساخت آن‌ها برای دانشمندان جالب بود. اما چیزی که بر جذابیت این سنگ‌ها می‌افزود این بود که اصلا به چه دلیل چنین سنگ‌هایی ساخته شدند و مردم دوران باستان در چه مواردی از آن‌ها استفاده می‌کردند. با این حال هیچ‌کس نمی‌داند هدف از ساختن این کره‌های سنگی دقیقا چه چیزی بوده؛ ساخت این توپ‌های سنگی زمانی که کاشفان اسپانیایی پا به این سرزمین گذاشتند متوقف شد. در نتیجه تا دهۀ ۴۰ میلادی که این سنگ‌ها کشف شدند آن‌ها کاملا به فراموشی سپرده شده بودند.
باستانی
* هرم امپراتور اول چین و ارتش سرخ
سال ۱۹۷۴ زمانی که تعدادی از کشاورزان استان «شان شی» قصد حفر چاه آبی را داشتند، نمی‌دانستند که با بزرگ‌ترین گنجینۀ این هنر درست در ۵/۱ کیلومتری مقبرۀ چین شی هوان مواجه خواهند شد. گنجینه‌یی که متشکل از تندیس هزاران سرباز، اسب، ارابه و سواره‌نظام است. در این منطقه پیش از کشف گنجینۀ عظیم ارتش سفالین همواره آثاری از سفال‌گری مشاهده شده اما گسترده‌گی و عظمت این کشف در آن زمان با شگفتی فراوانی همراه بود.
در این مجموعۀ عظیم، مجسمۀ ۸ هزار سرباز، ۱۳۰ ارابه، ۵۲۰ اسب و ۱۵۰ اسب سواره‌نظام همه در اندازه‌های واقعی وجود دارد. از آن‌جا که این ارتش در نزدیکی مقبرۀ چین شی هوان واقع شده است تصور می‌شود همۀ آن‌ها متعلق به یک مجموعه بوده باشند. دولت چین اجازۀ بازدید از این منطقه را به کسی نمی‌دهد و فقط چندتن از مقامات خارجی هم‌چون ملکه الیزابت موفق به بازدید از این مجموعه شده‌اند و فقط تعدادی عکس و ویدیو از این مجموعه در اختیار عموم قرار دارد.
سنگ‌های پوما پونکا (Pumapunka)
پوما پونکو که به‌معنی راهرو پوم است، به داشتن سنگ‌های عظیم، پیچیده‌گی طراحی و دقت فوق العاده‌یی که در برش و طرز قرارگیری آن‌ها دیده می‌شود، شناخته شده‌ است. در پوما پونکو سنگ‌ها طوری در کنار یکدیگر چیده شده‌اند که نمی‌توان یک تیغۀ چاقو را در میان آن‌ها قرار داد. با توجه به این ویژه‌گی‌ها، پوما پونکو اغلب به‌عنوان دلیلی‌است که زمین توسط بیگانه‌گان یا موجودات افسانه‌یی دیگری مورد بازدید قرار گرفته است که در ساخت بناهای سنگی، بسیار پیشرفته‌تر از انسان‌ها بودند.
ساختارهای سنگی مایۀ تحیر باستان‌شناسانی است که نمی‌توانند برش سنگ‌های جدا ازهم با امکانات محدود آن زمان را توصیف کنند. سنگ‌های به‌هم‌پیوستۀ پوما پونکا از گرانیت و دیوریت ساخته شده‌اند که فقط الماس از آن‌ها سخت‌تر است؛ پس اگر مردم باستان این سنگ‌ها را خودشان ساخته‌اند، می‌بایست از ابزار الماسی استفاده کرده باشند. یک نکتۀ عجیب دیگر در مورد این سنگ‌ها وزن فوق‌العاده بالای آن‌هاست (هرکدام بیش از ۸۰۰ تن). این امر با توجه به فاصلۀ ۱۶ کیلومتری نزدیک‌ترین معدن سنگ، بسیار تعجب‌برانگیز است. حمل چنین تخته-سنگ‌هایی حتی با تکنولوژی و امکانات بالابر و حامل مدرن امروزی نیز بسیار دشوار است. باستانی
* کفن تورین
این کفن باعث ایجاد بحث‌های بسیار زیادی میان دانشمندان، مردم با ایمان، مورخان و نویسنده‌گان شد که کجا و چه زمانی و چه‌گونه این کفن ساخته شده است؟ از یک دیدگاه مذهبی، پاپ پیوس یازدهم، تصویر را با توافق کلیسای کاتولیک روم به‌عنوان چهرۀ مقدس مسیح پذیرفت و آن‌را وقف مراسم چهرۀ مقدس مسیح کرد. بعضی بر این باورند که این پارچه بر صورت مسیح در مدفنش گذاشته شده است. شکاکان آن‌را سند جعلی مربوط به قرون وسطی می‌دانند و دیگران آن‌را تاثیر واکنش‌های شیمیایی طبیعت بر پارچه می‌دانند. باستانی

در سال ۱۹۸۸ با استفاده از روش علمی تاریخ‌گذاری رادیو کربن، دانشمندان کفن را متعلق به ۱۳۰۰ سال بعد از مسیح نسبت دادند و سپس بحث و ادعاهای زیادی مبنی بر اشتباه‌بودن این آزمایش به‌وجود آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.