درآمد سالانۀ ۹۹ میلیون‌دالری افغانستان از پروژه کاسا یک‌هزار

گزارشگر:ناجیه نوری/ شنیه 25 ثور 1395 - ۲۴ ثور ۱۳۹۵

تطبیق پروژه کاسا یک‌هزار برای رشد اقتصادی کشورهای همکار این پروژه بسیار موثر بوده و اجرای آن می‌تواند برای هر چهار کشور سود کلانی بیاورد.
داکترعبدالله رییس ‌اجراییه حکومت وحدت ملی این سخنان را روز پنجشنبه هفته گذشته در افتتاح پروژه کاسا یک هزار در شهر دوشنبه تاجیکستان ابراز کرد.
mandegar-3رییس اجراییه در رأس یک هیأت بلند پایه دولتی به مننظور افتتاح پروژه کاسا یک هزار روز چهارشنبه هفته گذشته به تاجکستان سفر کرده بود.
لین برق کاسا یک هزار از منطقه دتکا در شمال غرب قرقیزستان آغاز و با عبور از تاجیکستان و افغانستان به پشاور شمال پاکستان منتهی می‌گردد.
هزینه مجموعی پروژه کاسا یک هزار۱،۱۷۰ میلیارد دالر است که سهم افغانستان، ۴۰۴ میلیون دالر، پاکستان ۳۲۳ میلیون دالر و تاجیکستان ۳۰۱ میلیون دالر و از قرقیزیستان ۲۳۳ میلیون دالر است.
طول این لین در افغانستان ۵۶۲ کیلومتر می‌باشد که از ۶۰۰ محل، ۲۳ ولایت و شش ولایت مرکزی و شرقی افغانستان عبور می‌کند و تمام باشنده‌های این مسیر از عبور این لین پول دریافت می‌کنند.
از جمله ۴۰۴ میلیون دالر سهم افغانستان ۳۱۶،۵ میلیون دالر از طریق بانک جهانی، ۴۰ میلیون دالر از طریق صندوق بازسازی افغانستان و ۴۷،۵ میلیون دالر آن را حکومت افغانستان پرداخت می کند.
مجموع مبلغ سالانه از بابت ترانزیت برق افغانستان به پاکستان در صورت تطبیق ۹۰ درصد این پروژه ۹۹،۱ میلیون دالر امریکایی عاید افغانستان خواهد شد.
داکتر عبدالله در برنامه افتتاح این پروژه گفت: تطبیق این پروژه یک پیام متفاوت را میفرستد و برای کشورهای تطبیق کننده پیام صلح دارد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی ابراز امیدواری کرد که کشورهای شریک در این پروژه با همکاری صادقانه در این برنامه زمینه را برای صلح منطقه فراهم کنند.
داکترعبدالله از پاکستان خواست همان طور که در تطبیق این برنامه همکاری است برای مبازره با تروریزم نیز همکار خوب افغانستان و جهان باشد.
او گفت که مردم افغانستان از انتقال برق از قرقیزستان و تاجیکستان از راه افغانستان به پاکستان استقبال می کنند و آن را برای همکاری کشورهای منطقه موثر می دانند.
رییس اجراییه تطبیق این پروژه را برای رشد اقتصادی کشورهای همکار این پروژه نیز موثر دانسته و به این باور است که اجرایی این برنامه می تواند برای سه کشور سودمند است.
رییس جمهور تاجیکستان نیز تطبیق این پروژه را برای چهار کشور شریک در این برنامه موثر دانسته و آن را یک گام مهم برای همکاری های بیشتر میان این چهار کشور تلقی کرد.
امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان در افتتاح این پروژه که در افتتاح این پروژه سخنرانی می کرد گفت: اجرایی این برنامه برای هرچهار کشور سودمند است.
با این حال نخست وزیر قرقیزستان نیز از افتتاح این پروژه ابراز خرسندی نموده گفت: تطبیق این پروژه برای رشد اقتصادی هر چهار کشور اجرا کننده این پروژه بسیار مفید و موثر خواهد بود.
نواز شریف و رییس بانک جهانی نیز افتتاح این پروژه را یک گام مفید در راستایی سایر همکاری های میان این کشورها دانستند و ابراز امیدواری کرد که اجرایی این پروژه برای تمامی این کشورهای مفید باشد.
آغاز کار این پروژه تا شش ماه دیگر شروع و تا سه سال تکمیل خواهد شد و قرارداد این پروژه برای ۱۵ سال می باشد که قابل تمدید می‌باشد.
اشتراک در تعاون و همکاری منطقه‌یی، شناخته شدن افغانستان به حیث شریک با اعتبار در انکشاف منطقه‌ ، اخذ ۳۰۹ میلیون دالر امریکایی کمک بلاعوض بانک جهانی برای تمویلی مالی پروژه بخش افغانستان، قبول حق افغانستان به سطح بین‌المللی مبنی براخذ ترانزیت از بابت انتقال انرژی از داخل خاک افغانستان و اخذ مالیه ( ترانزیت) از فی کیلو وات برق در ساعت که از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌گردد، از جمله مزایایی است که از پروژه کاس ۱۰۰۰ نصیب افغانستان می‌گردد.
پاکستان باردیگر عبدالله را دعوت کرد
پس از آن‌که برنامه سفر دو هفته پیش رییس اجرایی به پاکستان به دلیل انفجار مرگبار کابل لغو شد، پاکستان بار دیگر از عبدالله عبدالله دعوت کرده است که تا به اسلام آباد سفر کند.
محمد نواز شریف روز پنجشنبه در حاشیه مراسم آغاز اجرای طرح کاسا-۱۰۰۰ در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، دیداری کوتاه با عبدالله عبدالله داشت و بار دیگر از وی برای سفر به اسلام آباد دعوت کرد.
نواز شرف در دوشنبه تأکید کرد که کشورش خواستار روابطی صلح‌آمیز با همسایگان است.
دعوت پاکستان از رییس اجرایی دولت افغانستان درحالی است که فضای خوبی بر روابط دو کشور حاکم نیست و اختلاف‌های اخیر بر سر مرز تورخم نیز به مجموعه تنش‌ها و اختلاف‌های میان دو کشور افزوده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.