رویدادی‌که در هاله‌یی از ابهام ماند

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 27 ثور 1395 - ۲۶ ثور ۱۳۹۵

نتایج بررسی‌های کمیسیون حقیقت‌یاب رویداد مرگبار حمله گروهی بر ساختمان ریاست حفاظت از رجال برجسته همچنان پوشیده مانده است.
اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب حمله به ریاست حافظت از رجال برجسته سیاسی می‌گویند که آنان مسوولیت صحبت کردن در این مورد را ندارند.
به گفته اعضای این کمیسیون: شورای امنیت باید دراین مورد با رسانه‌ها صحبت کرده و یافته‌های شان را شریک سازند.
mandegar-3اما آگاهان نظامی می‌گویند: شاید اصلاً کمیسیون برای یافتن حقایق ایجاد نشده باشد، زیرا حکومت می‌داند که کی‌ها مسوول این رویداد خونین است.
به باور این آگاهان نظامی: دست‌هایی در درون حکومت وجود دارد که از افشاء حقیقت در هراس اند، بنابراین به بهانه مسوولیت نداشتن از رسانه‌ها و مردم فرار می‌کنند.
این واکنش‌ها در پی ناگفته‌های حمله به ریاست حافظت از رجال برجسته سیاسی که ماه گذشته رخ داد، ابراز می‌شود.
در ساعات اول روز سه شنبه ۳۱ حمل (فروردین) دو مهاجم انتحاری ساختمان ریاست حافظت از رجال برجسته مربوط اداره امنیت ملی را هدف قرار دادند.
وزارت داخله پس از حمله اعلام کرد که یک موتر باری در یک پارکنیک موترها در نزدیکی ساختمان ریاست رجال برجسته امنیت ملی منفجر و دو حمله کننده وارد ساختمان شدند که توسط نیروهای پولیس ویژه کشته شدند.
ولی پس از مدت کوتاهی رسانه‌های داخلی گزارش دادند که بعد از انفجار این موتر باری، سه حمله کننده با یونیفورم کارمندان ریاست رجال برجسته امنیت ملی، وارد این ساختمان شده و دو نفر آنان کشته و یک نفر بعد از کشتن حدود ۱۰ نفر از کارمندان این ریاست، با تبدیل لباس موفق به فرار از محل شده‌است.
رییس‌جمهور غنی برای بررسی این رویداد بلافاصله کمیسیونی را با عضویت وزارت دفاع ملی؛ امور داخله، امنیت ملی و اداره امور ایجاد و به آنان دستور داد تا در زودترین فرصت قضیه را بررسی و نتایج آن را با مردم شریک سازند.
اما اکنون مسوولان این کمیسیون می‌گویند: باید رییس این کمیسیون با رسانه‌ها در خصوص جزییات قضیه صحبت کند و آنان مسوولیت صحبت کردن دراین خصوص را ندارند.
وزارت دفاع ملی می‌گوید: ما عضو این کمیسیون هستیم و صلاحیت صحبت کردن دراین خصوص را نداریم؛ بنابراین باید رییس کمیسیون مربوطه در این باره صحبت نماید.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به روزنامه ماندگار گفت: چون وزارت دفاع ملی عضو این کمیسیون است و صلاحیت صحبت کردن در این مورد را ندارد؛ بنابراین نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.
با این حال وزارت داخله نیز حرفی برای گفتن ندارد و می‌گوید: اگر خواهان معلومات در خصوص نتایج این کمیسیون هستید از اداره امنیت ملی و یا اداره امور سوال کنید، چون ما مسوولیت پاسخگوی دراین باره را نداریم.
خواستیم نظر سخنگوی شورای امنیت ملی را گفته می‌شود رییس این کمیسیون است، داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.
اما ریاست‌جمهوری می‌گوید: رییس‌جمهور کمیسیون را با اشتراک وزارت دفاع ملی، امور داخله، امنیت ملی و اداره امور موظف کرده بود تا دراین خصوص بررسی و نتایج آن را با مردم شریک سازند.
دوا خان مینه‌پال سخنگوی ریاست‌جمهوری تاکید کرد: پس در این مورد باید مسوولان این وزارت‌ها صحبت کنید، زیرا رییس‌جمهور به آنان وظیفه سپرده تا تحقق کرده و نتایج تحقیق خود را با مردم شریک سازند.
و اما آگاهان نظامی به این باوراند که چون حکومت مسوولان اصلی رویداد پل محمودخان را می‌شناسند و نمی‌خواهند آنان شناسایی شوند، بنابراین با بهانه ایجاد کمیسیون مردم را سرگرم کرده اند.
این آگاهان نظامی می‌گوید: مردم افغانستان بارها شاهد ایجاد این گونه کمیسیون‌های نامشخص و نامعلوم بوده اند که هیچ نتیجه در پی نداشته و فقط برای فروکش کردن احساسات مردم و به طور نمایشی ایجاد شده است.
به گفته آنان: در حقیقت حکومت به مردم دروغ می‌گوید و شاید اصلاً کمیسیونی برای بررسی این رویداد ایجاد نشده باشد، چرا که اگر هدف حکومت برملا کردن حقیقت باشد، پیدا کردن واقعیت این قضیه چندان مشکل نیست.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی سیاسی می‌گوید: حکومت می‌داند که چه کسانی در روز حادثه غیرحاضر بودند و از کجا و چگونه حمله صورت گرفته؛ بنابراین نمی‌خواهند ضعف‌های شان افشاء شود.
به باور کوهستانی: دست‌های پنهانی درون حکومت دررویداد پل محمود خان وجود دارد که اگر افشاء شود، یقیناً اعتماد مردم نسبت به حکومت به شدت صدمه خواهد دید.
به گفته این آگاه نظامی: کمیسیون ایجاد شده از افشاء کردن مسوولین رویداد حمله به قطعه حافظت از رجال برجسته سیاسی هراس دارد، بنابراین حکومت از حقیقت فرار می‌کند چون پاسخی به خانواده‌های شهدا ندارد.
وی تاکید کرد: تمام اعضای این کمیسیون حقیقت را می‌دانند، بنابراین مجبور هستند از رسانه‌ها فرار کنند و به بهانه مسوول نبود قضیه را به همدیگر پاس می‌دهند.
دراین حمله بیش از ۶۴ نفر کشته و ۳۴۷ نفر دیگر زخمی شدند و این حمله یکی از خونین‎ترین حملات گروه طالبان نامیده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.