دور پنجم گفت‌و‌گوهای صلح امروز برگزار می‌گردد سناتوران: از پاکستان ضمانت بگیرید

گزارشگر:چهارشنبه 29 ثور 1395 - ۲۸ ثور ۱۳۹۵

نشست گروه هماهنگی چهارجانبه پس از گذشت حدود چهار ماه، دوباره امروز در اسلام‌آباد از سر گرفته می‌شود. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که این نشست متمرکز به صلح نیست و دولت افغانستان در حال حاضر گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» را مؤثر می‌داند.
mandegar-3معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت: «این نشست برای گفت‌وگوهای صلح نیست، در حد سفرا است و هنوز حکومت افغانستان متعهد به این است که چهار کشور می‌تواند روی برخی مسایل صحبت کند.»
آقای مرتضوی تأکید کرد که این کشور هنوز چشم به راه گام‌های عملی پاکستان به تعهداتش است.
نمایندهگان گروه چهار جانبه در آخرین نشست خود در کابل در چهارم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی تصمیم گرفتند تا اولین گفت‌وگوی مستقیم با طالبان در ماه مارچ میلادی برگزار شود؛ اما طالبان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند.
هم‌چنان در این نشست توافق صورت گرفت که هر چهار کشور به ویژه پاکستان اقدامات جدی را علیه گروه‌های تندروی که حاضر به مذاکرات نیستند، روی دست بگیرند.
اما پاکستان به این تعهدات خود عمل نکرد که خشم رییس جمهور افغانستان را بر انگیخت و این مسأله تا جایی بالا گرفت که افغانستان اخطار داد اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند، افغانستان از این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.
از سویی دیگر، سرتاج عزیز مشاور امنیت داخلی و امور بین‌المللی نخست وزیر پاکستان در پاسخ خواست‌های مکرر افغانستان گفت که این کشور علیه گروه‌های تندرو در خاک خود عملیات نظامی را انجام نمی‌دهد.
محمداشرف غنی هفتۀ گذشته در سفرش به بریتانیا در سخنانی در اکادمی «روسی» در لندن از سیاست‌های منطقه‌یی پاکستان انتقاد کرد و گفت که این کشور به تعهدش در امر مبارزه با تروریسم عمل نمی‌کند.
ارزیابی تعهدات
خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که در نشست امروز، عملکرد کشورها به تعهدات نشست‌های پیشین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
او گفت: «توافقاتی که در چهار نشست قبلی صورت گرفته بود، ارزیابی می‌شود، چهار کشور به تعهدات خود عمل کردند، نکردند، اینها ارزیابی می‌شود در این نشست.»
آقای آزاد افزود که هنوز افغانستان بر موضع قبلی خود تأکید دارد که بر اساس تعهدات نشست قبلی، علیه گروه‌های که حاضر به مذاکره نیستند، باید برخورد قاطع مشترک صورت بگیرد.
ضمانت گرفته شود
از سویی هم، مجلس سنای افغانستان می‌گوید که از دور پنجم مذاکرات چهارجانبه صلح حمایت می‌کند؛ اما این‌بار برای عملی شدن تعهدات مذاکرات باید ضمانت‌های قوی بین المللی از پاکستان گرفته شود.
سناتوران در نشست دیروز سه شنبه ۲۸ ثور مجلس سنا گفتند که از سر گیری مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره استقبال می‌کنند.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا گفت: «دور پنجم مذاکرات شروع می‌شود و خواهش ما این است که صلح با در نظر داشت اصول پیگیری شود؛ اما پاکستان سیاست دو رنگ بازی می‌کند و این بار باید تضمین‌های برای انجام مذاکرات گرفته شود».
آقای مسلم‌یار افزود: موقف مجلس سنا از صلح با عزت حمایت می‌کند و چین و امریکا باید بالای پاکستان فشار وارد کند تا بر تعهدات خود عمل نموده و از سیاست دو رو خودداری کند.
محمدعلم ایزدیار عضو دیگر مجلس سنا نیز گفت: «دور پنجم مذاکرات چهارجانبه صلح قرار است فردا (امروز) آغاز شود؛ اما دولت افغانستان تا هنوز موقف خود را اعلام نکرده و نیز روشن نیست که پاکستان با چه رویکردی این مذاکرات را آغاز می‌کند؛ در حالی که طالبان به جنگ ادامه می‌دهند».
آقای ایزدیار با تأکید بر این که دولت افغانستان دیگر نباید فریب دشمن را بخورد افزود: این بار مذاکرات چهار جانبه باید با ضمانت‌های معتبر بین المللی از سر گرفته شود تا بر پاکستان فشار وارد شود که تعهدات خود را عملی سازد.
نجیبه حسینی منشی مجلس سنا نیز گفت: «دولت افغانستان باید در این دور از مذاکرات اشتراک کند؛ زیرا همه می‌دانند که کلید طالبان به دست پاکستان است و این کشور باید طالبان را به صلح حاضر کند».
خانم حسینی افزود: دولت افغانستان در از سرگیری مذاکرات باید محتاط باشد و همانطوری که پاکستان در جریان مذاکرات صلح طالبان را برای انتحار و انفجار روان می‌کند؛ دولت نیز برای مقابله با این گروه آمادگی های لازم را روی دست گیرد.
در دور چهارم نشست های چهارجانبه، پاکستان موظف شده بود که طالبان را به مذاکرات رو در رو با دولت افغانستان حاضر کند و در غیر آن مطابق تعهدات طرف‌های دخیل از جمله پاکستان بر علیه طالبان اقدام نظامی کند.
نشست گروه هماهنگی چهارجانبه در حالی در سطح سفرای هر چهار کشور برگزار می‌گردد که عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در سفرش به چین از مقامات آن کشور خواسته است، با نفوذی که بالای پاکستان دارند، فشار بیاورند تا آن کشور به تعهداتش عمل کند.
پیش از این رییس جمهور افغانستان در سخنرانی خود در شورای ملی این کشور گفت، توقع ندارد که پاکستان طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.
هرچند حکومت افغانستان نشست فردا را متمرکز به گفتگوهای صلح نمی‌داند؛ اما وزارت خارجۀ پاکستان دیروز گفته است که پنجمین دور نشست گروه چهارجانبه برای از سرگیری گفتگوهای صلح به روز چهارشنبه در اسلام‌آباد برگزار می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.