یک سرباز ارتش به روزنامۀ ماندگار: تکت‌ هوا پیماهای قراردادی ارتش در هرات به سربازان فروخته می‌شود/ وزیری: نهادهای کشفی در مورد تحقیق می‌کنند

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ یک شنبه 2 جوزا 1395 - ۰۱ جوزا ۱۳۹۵

یک تن از سربازان قول اردوی ۲۰۷ ظفر می‌گوید که وقتی سربازان از وظیفه به رخصتی می‌روند، نمایندۀ قول اردو در میدان هوایی هرات که مسوول انتقال منسوبان ارتش از هرات تا کابل است، تکت‌های هواپیما را بالای برخی از سربازان به مبلغ یک هزار افغانی به‌فروش می‌رساند.
این سرباز که نخواست از او در گزارش نامبرده شود، به روزنامۀ ماندگار گفت: وقتی که از قطعۀ رخصت می‌گیریم و جهت پرواز به کابل در میدان هوایی mandegar-3ثبت نام می‌کنیم، باید دوهفته در انتظار بمانیم، تا نوبت پرواز برایمان برسد. اما با دادن هزار افغانی پول به مسوول انتقالات منسوبان ارتش در میدان از همه زود تکت برایت داده می‌شود.
او گفت: نوبت پرواز من دو روز پس بود اما، با دادن هزار افغانی به فرد مسوول قول اردو در میدان هوایی هرات برایم تکت پرواز دادند و در پرواز نخست برایم جای تهیه شد.
این سرباز ارتش بیان کرد که چند پیش که در این مورد شکایت صورت گرفته بود و رییس ارکان لوای ارتش در هرات جهت بررسی این موضوع در وقتی توزیع تکت‌ها در میدان هوایی حضور می‌یافت اما، بعضی اوقات که رییس ارکان و… افراد که نباشند مسوولان توزیع انتقالات با سوء استفاده از صلاحیت‌شان تکت‌ها را بالای سربازان به‌فروش می‌رسانند.
به گفتۀ این سرباز، در یک هواپیمای د آریانا افغان هوایی شرکت با ارتش قرار داد دارد از هرات به کابل ۱۲۰ تن را انتقال می‌دهد، مسوولان ۸۰ چوکی را تکت‌ توزیع می‌کنند و تکت‌های ۴۰ چوکی باقی می‌مانده را بالای سربازان ارتش فی نفر یک‌هزار افغانی به فروش می‌رسانند.
اما، مسوولان در وزارت دفاع فروش تکت‌های هواپیما‌های قرار دادی را به سربازان ارتش تکذیب می‌کنند.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع، در یک تماس تیلفونی به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: همه روزه کمیسیون موظف در میدان هوایی هرات چگونه‌گی پروازهای منسوبان ارتش که از وظیفه به‌رخصتی می‌روند را بررسی می‌کنند.
او خاطر نشان کرد: در این کمیسیون یک تن از استخبارات، سه تن از قوای هوایی، نمایندۀ کماندو که تقریباً تمام اعضای آن به هشت تن می‌رسد و جدول‌های زمانی پرواز منسوبان ارتش که به رخصتی می‌روند، توسط موظفین این کمیسیون به بررسی گرفته می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع بابیان این‌که در تماس تیلفونی که با مسوولان ارتش در ولایت هرات داشتیم، آن‌ها وجود چنین یک کاری را در میدان هوایی رد کردند. او افزود: ما طی مکتوبی از نهادهای استخبارات و کشف در ساحه خواهان تحقیق خصوصی در مورد شدیم، پس از تحقیق اگر چنین کار انجام شده باشد، متخلفان به دادگاه و دادستانی معرفی خواهند شد.
اگرچه این موضوع اگر ثابت شود، شاید کوچک ترین فسادی باشد که صورت می گیرد اما فساد در وزارت دفاع ملی به سان بسیاری از ادارت دیگر از پیش وجود داشته است. تا هنوز پرونده‌های فساد در وزارت دفاع ملی، از طرف دولت به شکل جدی پیگیری نشده است. در آوان تشکیل دولت وحدت ملی، محمد اشرف‌غنی با ایجاد یک کمیسیون به ریاست حمیدالله فاروقی پرونده‌های فساد در وزارت دفاع ملی را تحت بررسی قرار داد؛ اما با گذشت بیش از دو سال تا هنوز نتیجۀ کار این کمسیون روشن نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.