وزارت ترانسپورت: در حادثات ترافیکی سال گذشته ۱۴۰۶ تن کشته و ۴هزار تن مجروح شده‌اند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 3 جوزا 1395 - ۰۲ جوزا ۱۳۹۵

در سال گذشته به اثر حادثات ترافیکی ۱۴۰۶ تن کشته و از ۴هزار تن به شمول زنان و کودکان مجروح شده اند.
در نشست که دیروز یک شنبه ( ۲ جوزا) به مناسبت گرامی‌داشت از هفتۀ بین‌المللی مصونیت جاده‌ها در کابل برگزار شد، مسوولان وزارت ترانسپورت با بیان این مطلب تصریح کردند که آلوده‌گی جاده‌ها، ازدحام ترافیکی بیش از حد و مراعات نکردن قوانین ترافیکی باعث حادثات خونین در جاده‌های کشور mandegar-3می‌شود که قابل نگرانی است.
سید ولی سلطان معین برنامه‌ریزی وزارت ترانسپورت در این نشست به ‌رسانه‌ها گفت: از هفتۀ بین المللی مصونیت جاده‌ها برای اولین بار در افغانستان در حالی گرامی‌داشت می‌شود که در جهان سالانه به اثر حادثات ترافیکی ۱ اشاریه ۲ میلیون تن جان می‌بازند.
آقای سلطان افزود: به اساس آمار ارایه شده، سال گذشته به اثر حادثات ترافیکی‌ در کشور ۱۴۰۶ تن جان باخته و ۴۰۰۰ هزار تن به‌شمول کودکان و زنان مجروح شده اند که حادثۀ اخیر ترافیکی مسیر شهرهای کابل – قندهار که در ولایت غزنی جان ۱۳ تن را گرفته ۷۴ تن مجروح شدند.
او افزود: افغانستان در تلفات حادثات ترافیکی در میان کشورهای جهان مقام ۹۴ را دارا است و عامل بیشترین این حادثات که باعث مرگ و میر می‌شود را بی‌توجهی راننده‌گان و استفاده از دخنیات در جریان راننده‌گی عنوان کرد.
به‌گفتۀ او، نظر به تلفات حادثات ترافیکی وزارت ترانسپورت یک سلسله مقررات را روی دست دارد که جهت طی مراحل قانونی آن را به وزارت عدلیه فرستاده است.
او ادامه داد که ایجاد ترمینال برای شرکت‌های مسافر بری و ایجاد دروازه های برقی که تا هنوز یکی از این دروازه‌ها در کابل به بهره برداری سپرده شده و ایجاد کلینک‌های سیار در عرصه مصونیت مسافران شاهراها مهم تلقی می‌شود، وزارت ترانسپورت در تلاش ایجاد آن می‌باشد.
همچنان، مسعود عزیزی معین پالیسی وزارت داخله در این نشست بیان کرد که روزانه هزار تن در جهان از اثر حادثات ترافیکی جان می‌بازند، اما دولت‌ها مسوول مصونیت شهروندان‌شان اند که باید راه‌ حل را جستجو کنند.
آقای عزیزی گفت: به اساس آمار ارایه شده توسط ریاست ترافیک در کشور به‌طور اوسط سالانه ۱۲۰۰ تن کشته و ۲۰۰۰ – ۲۵۰۰ تن مجروح می‌شوند.
معین وزارت داخله تصریح کرد: معیاری نبودن سامانۀ ترافیک، خرابی جاده‌ها، نبود اشارت رهنمایی ترافیکی و… از مشکلات است که باعث حادثات ترافیکی می‌شود.
از سویی هم، آقای رییس خیل، رییس عمومی وزارت فواید عامه گفت: افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا حال ۸ هزار کیلومتر جاده اسفالت شده و بیش از ۱۴هزار کیلومتر جاده بدون اسفالت دارد که ۳ هزار کیلومتر جاده دیگر تحت ترمیم قرار دارد، با تکمیل آن افغانستان صاحب ۱۱ هزار کیلومتر جاده اسفالت شده می‌شود.
آقای رییس خیل افزود: بدون جاده‌های حلقه‌یی که در غرب از هرات تا بادغیس و از شرق از بدخشان تا هرات، از شمال از جوزجان تا هلمند و سایر ولایات که نقشۀ آن تازه ایجاد شده است، سایر جاده‌های از قبل وجود داشته و پس از سال ۲۰۰۱ ترمیم مجدد شده‌اند.
رییس عمومی حفظ و مراقبت وزارت فواید عامه خاطر نشان کرد: افرادی که در بنادر افغانستان که مسوول وزن موتر‌های اموال تجار اند، غرق در فساد اداری می‌باشند در وزن موترهای بابری توجه لازم نمی‌کنند.
آقای رییس خیل گفت: جاده‌های افغانستان برای ۲۰ سال طرح می‌شود اما، با وجود فساد اداری و نبود کیفیت در کار شرکت‌های ساختمانی این جاد‌ها در کمتر از ۱۵ سال تخریب می‌شوند. او به استادان دانشگاه پولتخنیک کابل پیشنهاد کرد که در تقسیم‌اوقات درسی این دانشگاه یک مضمون را به‌نام مصونیت ترافیکی اضافه کنند.
اما، قربان علی نماینده شرکت‌های مسافر بری دولت را به کم‌کاری در ارایه خدمات و سهولت برای شرکت‌های بار بری و مسافر بری متهم کرده افزود: در جلال‌آباد یک توقف‌گاه برای موترهای بار بری وجود ندارد و تمام شاهراه‌ کابل – ولایات تخریب شده اند که شرکت باربری و مسافر بری را به مشکلات مواجه می‌سازند.
او گفت: در افغانستان موترهای پیشرفته وجود دارد و تازه یک شرکت با امکانات پیشرفته برای بانوان ایجاد شده که قرار است در میدان هوایی به فعالیت آغاز کند اما، از طرف برخی افراد کاری این شرکت جلوگیری می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.