دختران ورزشکار درجوزجان تهدید مى‌شوند

گزارشگر:شنبه 8 جوزا 1395 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3شمارى از دختران ورزشکار در جوزجان مى‌گویند، به دلیل این‌که در یک استدیوم با پسران ورزش مى‌کنند، از سوى بعضى افراد مورد تهدید قرار مى‌گیرند.
این ورزشکاران، نبود محل‌هاى مشخص ورزشى براى دختران را از مشکلات جدى‌شان عنوان می‌کنند.
سمیرا حاجى‌زاده که از مدت شش ماه به این‌سو به ورزش فوتبال رو آورده، می‌گوید: نبود محلات مشخص براى ورزش دختران، آن‌ها را با مشکلات جدى روبه‌رو کرده است.
حاجی‌زاده افزود: «ما در استدیوم ورزشی که تازه افتتاح شده، با پسران یکجا تمرین می‌کنیم و این امر سبب شده تا شماری از افراد، ما را مورد تهدید قرار دهند و وقتی ما برای تمرین از خانه بیرون می‌شویم، با عکس‌العمل منفی افراد در کوچه تا استدیوم قرار می‌گیریم.»
کرشمه از ورزشکاران دیگر این ولایت گفت که تهدیدهای کنونی در برابر دختران ورزشکار؛ ترس و بیم در وجود برخى از ورزشکاران ایجاد کردۀ که آن‌ها نمی‌توانند با فکر آرام ورزش کنند.
او علاوه کرد: «تنها مزاحمت‌ها و تهدید‌ها نیست که باعث کندی ورزش دختران شده است، کمبود وسایل ورزشی و نبود مکان‌هاى مناسب برای ورزش بانوان نیز از مشکلاتی دامنگیر ما است.»
کرشمه گفت که براى رفع این نگرانى‌ها و جلوگیرى از عقب‌مانى ورزش دختران، باید جمنازیوم جداگانه براى آن‌ها اعمار گردد.
رویا ورزشکار دیگر به این باور است که اگر مکان‌هاى مشخص براى دختران ورزشکار موجود باشد، فامیل‌ها نیز علاقه می‌گیرند تا دختران‌شان را اجازه بدهند که ورزش کنند.
او افزود: «وقتی خانواده‌ها مى‌بینند که دختران و پسران در یک محل ورزش مى‌کنند، آن‌ها از رو آوردن دختران‌شان به ورزش ممانعت ایجاد می‌کنند.»
محمد صدیق فایض، رییس تربیت بدنی و سپورت ولایت جوزجان، آزار واذیت دختران ورزشکار را درآن ولایت تأیید می‌کند.
آقای فایض می‌گوید: برخی از دختران که صبحانه برای تمرینات ورزشی به استدیوم مى‌آیند، مورد اذیت و آزار یک‌تعداد افراد قرار می‌گیرند، که این کارمانع ورزش دختران شده است.
به گفتۀ آقای فایض: «وقتی از این موضوع آگاه شدیم، از آن جلوگیری کردیم. ما می‌خواهیم ورزش دختران در این ولایت رشد کند و کسانی‌که برای آن‌ها ممانعت ایجاد می‌کنند، افرادی‌اند که ورزش را دوست ندارند و طرفدار رشد آن نیستند.»
او خاطرنشان کرد که نیروهاى امنیتى، در این زمینه با ریاست تربیت‌بدنى و سپورت همکار است و نمی‌گذارند که دختران، مورد آزار و اذیت و تهدید قرار بگیرند.
سونیا صمیمی، مسوول کمیته بانوان ورزشکار گفت که به دلیل ناامنى در این ولایت برخی خانواده‌ها دختران‌شان اجازه نمی‌دهند تا ورزش کنند؛ از خانواده‌ها تقاضا مى‌گردد تا دختران‌شان را اجازه دهند که ورزش کنند.
براساس معلومات ریاست تربیت‌بدنى و سپورت، درحال حاضر حدود ٢٠٠ دختر در سطح مکاتب و لیسه‌ها در ولایت جوزجان مصروف بازی مختلف‌های ورزشی‌اند و این روند، با گذشت هر روز آهسته‌آهسته در حال تقویت است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.