غنا از مساجد خواسته که «اذان نگویند؛ از واتساپ استفاده کنند»

گزارشگر:سه شنبه 28 حمل 1397 - ۲۷ حمل ۱۳۹۷

mandegar-3شهرنشینان افریقایی روز و شب با سر و صدا و آلودگی صوتی درگیرند. به منظور مقابله با کاهش آلودگی صوتی، مقامات حکومت غنا از مسلمانان خواسته اند تا به جای بلندگوی مساجد، از «واتساپ» برای خبرکردن نمازگزاران استفاده کنند.
ترافیک مزدحم، موسیقی از بلندگوها و صدای دستفروش ها، باعث آلودگی صوتی شدید در بیشتر شهرهای کشورهای افریقایی شده است. اما به نظر می رسد که در غنا مساجد و کلیساها هم چیزی به این آلودگی صوتی افزوده اند.
در اکرا، پایتخت غنا مقامات دنبال راه حلی برای کاهش آلودگی صوتی ایجاد شده توسط مکان های مذهبی، به ویژه مساجد هستند.
به این منظور از مساجد خواسته شده است که به جای پخش اذان از طریق بلندگو از طریق اپلیکیشن «واتساپ» به نمازگزاران خود پیام صوتی بفرستند و آنها را از وقت نماز باخبر کنند.
کاهش «آلودگی صوتی»
کوابینا فریمپوگ بواتنگ، وزیر محیط زیست غنا می گوید: «چرا باید امکان نداشته باشد که نمازگزاران از طریق پیام متنی مثلا وتس‌اپ مطلع شوند؟ مثلا امام مساجد می توانند از طریق وتس‌اپ به هر کس پیام بفرستند».
او می گوید: «من فکر می کنم که این کار کمک می کند تا آلودگی صوتی کاهش یابد. ممکن است این موضوع جنجالی باشد اما راه حلی است که به نظر ما می رسد».
حکومت می گوید که امیدوار است چنین تغییری سبب کاهش بیش از حد آلودگی صوتی در این کشور شود.
برای بسیاری از مسلمانان که در پایتخت این کشور افریقایی زندگی می کنند، تماس تلفنی از طریق موبایل برای خبر کردن نمازگزاران هم کار آسانی نیست.
شیخ اوسان احمد، امام مسجد «فادما» روز پنج بار اذان می‌گوید. او به دویچه وله گفت که هرچند او با این مسئله موافق است که با پیام نوشتاری و پیام وتس‌اپ آلودگی صوتی کاهش می یابد، اما چنین کاری هم مصارف اقتصادی دارد.
شیخ احمد می گوید: «امام مساجد ماهانه پول نمی گیرند. پول چنین کاری را از کجا بیاورند؟ ما کوشش می کنیم کاری که ممکن است را انجام دهیم. پیام نوشتاری یا هرگونه پیام دیگر مسئله نیست اما فکر نمی کنم که ضروری باشد».
دیگر مسلمانان که با دویچه وله مصاحبه کردند، این ایده را رد کردند. نورا ناسیه می گوید: «فکر نمی کنم کار اشتباهی باشد که ملاهای مسلمان سحرگاه برخیزند و از بلندگو برای دعوت نمازگزاران استفاده کنند، چون کلیساهای مسیحی هم همین کار را می کنند. آنها هم صبح زود نیایش می کنند».
کوین پرات، یک باشنده دیگر پایتخت نیز پیشنهاد و طرح وزیر محیط زیست را رد می کند. او می گوید: «همه افراد در رسانه های اجتماعی حضور ندارند و همه مردم هم مثل او باسواد نیستند».
حبیب علی یک باشنده مسلمان می گوید که صدای اذان به طور سنتی باید تا جایی که امکان دارد به دوردست برسد تا نمازگزاران برای نیایش بیایند.
با این حال حکومت غنا گفته است که نهایتا مجبور می شود تا برای کاهش هیاهو و آلودگی صوتی، قانونی را ایجاد کند.

«سازمان صحت جهانی» (WHO) مدت هاست که درباره مضرات آلودگی صوتی بر صحت عموم جامعه هشدار داده است. این سازمان فهرستی از بیماری های ناشی از آلودگی صوتی را ترتیب داده است که در آن بیماری های کوتاه مدت و مزمن قلب و عروق، اختلال خواب و بیماری های شعوری دیده می شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.