یک آگاه مسایل طالبان: جبهه‌های جنگی طالبان در افغانستان داغ می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 8 جوزا 1395 - ۰۷ جوزا ۱۳۹۵

با انتخاب ملا هیبت الله آخندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان از سوی شورای کویته در پاکستان، جبهه‌های جنگی این گروه در افغانستان داغ خواهد شد.
وحید مژده آگاه مسایل طالبان در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: ملا هیبت الله آخندزاده معاون ملا اختر منصور رهبر پیشین طالبان به عنوان رهبر mandegar-3جدید این گروه از طرف شورای کویته پاکستان انتخاب شده که از نگاه سنی نسبت به ملا یعقوب پسر ملا عمر و سراج‌الدین حقانی پسر جلال‌الدین حقانی رهبر شبکۀ تروریستی حقانی، بزرگ است، در میان گروه طالبان بزرگ بودن در انتخاب رهبری نقش دارد. این در حالی است که ملا یعقوب و سراج‌الدین حقانی نسبت به‌ ملا هیبت الله افراد کم سن و سال اند.
آقای مژده افزود: پیش از افشا شدن مرگ ملا عمر رهبری پیشین طالبان و بازداشت ملا برادر که فرد شمار یک طالبان، ملا اختر منصور فرد با صلاحیت طالبان بود و عنوان رهبری طالبان طالبان انتخاب شد، برخی افراد از صف این گروه بیرون شدند مانند، ملا رسول، ملا حسن رحمانی و ملارزاق که در رژیم طالبان وزیر داخله بود.
این آگاه مسایل طالبان می‌گوید: هر چند اختلافات در وقت ملا عمر در میان گروه‌ طالبان به میان آمده بود، اما پس از افشا مرگ ملاعمر اختلافات و انشعابات در میان این گروه توسط افرادی که از صف طالبان به رهبری ملا اختر منصور جدا شده بودند، بلند شد و با مرگ ملا اختر منصور گروه طالبان تلاش کردند که دیگر مسأله انشعاب در میان این گروه تکرار نشود. خانواده ملا عمر که یک عامل مشروعیت بخشیدن به رهبران طالبان است، فرزند ملاعمر ملایعقوب را به عنوان معاون ملا هیبت ‌الله انتخاب کرده‌اند.
آقای مژده باورد دارد: برای طالبان مسأله لویه پکتیا مهم تلقی می‌شود و روابط قومی در ساحات جنوب و جنوب غرب برای طالبان ارزش خاصی دارد. در گذشته همواره فکر می‌کردند مردم قندهار بیشتر در تصمیم گیری تحریک طالبان نقش دارند، اما حال با قرار گرفتن سراج‌الدین حقانی در پُست معاونیت اول این گروه، تحریک طالبان می‌خواهند نشان دهند که مردم لویه پکتیا نیز در تصمیم‌گیری‌ها شریک استند و سراج‌الدین حقانی بازیگر اجرایی دورۀ جدید طالبان خواهد بود.
به‌گفتۀ این آگاه مسایل طالبان، با روی کار آمدن ملا هیبت‌ الله به عنوان رهبر طالبان، دولت افغانستان اصلاً برای مدتِ پروسۀ صلح با ین گروه را کنار بگذارد، چون رسیدن به صلح با این گروه با در حال حاضر پر چالشتر از پیش است. دو لت افغانستان نباید وقت و انرژی خود را روی گفت‌وگو صلح با طالبان به مصرف کند.
او می‌گوید: ملا اختر منصور پس از قرار گرفتن به عنوان رهبری طالبان تلاش کرد که طالبان را با جامعۀ جهانی آشتی دهد که دفتر قطر را باز کرد. اما این کار خواست سایر اعضای طالبان نبود که یکی از اعضای محاذ فدایی گروه طالبان در واکنش به باز شدن دفتر قطر، اعضایی این دفتر را ملیشه‌ خوانده بود. اما، ملاهیبت الله رهبر جدید طالبان، بیشتر متمایل است به عادت‌های ملا عمر که در هر تصمیم‌گیری‌یی به‌ شورا کویته و برزگان گروه‌ طالبان در پاکستان مراجعه می‌کند، بناً رسیدن به گفت‌و گو صلح با این گروه در حال حاضر نسبت به پیش بیشتر چالش برا نگیز شده و شاید این امر مدت طولانی طالبان را از گفت‌وگو‌های صلح با دولت افغانستان دور نگهدارد و با روی کار آمدن رهبری جدید طالبان جبهه‌های جنگی این گروه در افغانستان داغ‌تر خواهد شد.
او تصریح کرد که گذر نامۀ یافت شده از ملا منصور رهبری پیشین طالبان نشان می‌دهد که او هژده مرتبه راهی دوبی مرکز امارات عربی شده است که پیش و پس از نشست‌های صورت گرفته مانند نشست پکواش و… احتر منصور در آن جا با افراد نشست و گفت‌و گو داشته است.
ملا هیبت الله آخوندزاده، بعد از مرگ ملا منصور که در حملۀ هوایی هواپیمای بی‌سرنشین امریکا در بلوچستان پاکستان کشته شد به عنوان رهبر جدید طالبان از سوی شورای این گروه در کویته پاکستان انتخاب شده است.
از سویی هم، اشرف غنی از رهبر تازۀ طالبان خواست تا به پروسه صلح بپیوندد. ریاست جمهوری افغانستان از هیبت الله آخوندزاده، رهبر تازۀ طالبان خواسته است تا به جنگ و درگیری‌ها پایان داده و به پروسه صلح یکجا شود.
دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که اشرف غنی رییس جمهور کشور از رهبر جدید طالبان خواسته است تا جنگ را کنار بگذارد و به پروسه صلح بپیوندد.
او گفته است که رهبر پیشین طالبان دعوت به صلح را نپذیرفت و همواره به جنگ و خون ریزی ادامه داد اما، از هیبت الله آخوندزاده توقع می‌رود که رویکرد صلح را انتخاب نماید و از جنگ و خون ریزی دست بردارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.