فعالان مدنی به رهبران حکومت: عدالت را قربانی صلح نکنید!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 9 جوزا 1395 - ۰۸ جوزا ۱۳۹۵

امضا موافقت‌نامۀ صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، تفاهم با قاتل ۸۰ هزار مردم کابل است.
برخی از فعالان جامعۀ مدنی و نویسنده‌گان در یک گردهمایی که تحت عنوان «داد خواهی برای قربانیان جنگ»، دیروز (شنبه۸ جوزا) در کابل برگزار شد، با بیان این‌مطلب، ابراز کردند که صلح برای مردم افغانستان یک نیاز است اما، از دولت خواستند که عدالت را قربانی معاملۀ صلح با گلبدین حکمتیار mandegar-3نکند.
سمع ‌دره‌یی فعال مدنی در این گردهمایی گفت: گلبدین حکمتیار قاتل ۸۰ هزار مردم افغانستان و مسوول بیشترین حملات انتحاری و انفجار در کشور است، و حملۀ شاه‌شهید کابل که در آن صدها تن کشته و مجروح شدند، از طرف حزب اسلامی کار سازی شده بود.
آقای دره‌یی افزود: حکمتیار با تمام قباحتی که در قبال مردم افغانستان دارد؛ نمی‌تواند به راحتی در نظام دولت افغانستان سهیم شود و دولت افغانستان با امضاء توافقنامۀ صلح با گلبدین حکمتیار عدالت را قربانی صلح می‌کند.
این فعال مدنی تصریح کرد: پیوستن آقای حکمتیار به پروسه صلح، تأثیر بالای جنگ و صلح افغانستان ندارد، زیرا شورای عالی صلح با گروهای تروریستی به‌جای عمل کردن پروسه‌یی و همه جانبه، پروژه‌یی عمل می‌کند.
هم‌چنان، مهدی ثاقب یکی دیگر از فعالان مدنی در این گردهمایی گفت: شورای عالی صلح موافقت‌نامۀ صلح با گلبدین حکمتیار را خلاف موازین بین‌المللی و میثاق هایی که افغانستان به آن پیوسته، انجام داده است.
او با یاد آوری از جنایت‌های صورت گرفته از این حزب در شهر کابل، گفت: «این مکان (قصر دارلامان) در حال حاضر که ما درآن قرار داریم، میراث ویرانی گلبدین حکمتیار است و خواست ما از جامعه‌ جهانی این است که اسم آقای حکمتیار را از فهرست سیاه نبردارد.»
این فعال مدنی، گلبدین حکمتیار را یک شورشی و تروریست خوانده، سهیم ساختن او و ۲۰ هزار افراد او را در دولت، پرداخت پول برای بودباش او در کابل را کمک به جنایت کاران جنگی دانسته، افزود: وقتی آقای حکمتیار کشته شدن ملا منصور را تسلیت عرض می‌کند و با طالبان همسویی نشان می‌دهد، صلح با او، کمک به ادامۀ جنگ است، مردم افغانستان، فعالان جامعۀ مدنی و روشن‌فکران این صلح را معامله‌یی ننگین و افتضاح آمیز می‌دانند.
به گفتۀ این فعال مدنی، جامعۀ جهانی به عنوان یک نهاد قابل اعتماد؛ اسم حکمتیار را از فهرست سیاه نبردارد به نیروی روشن فکر افغانستان اجازه دهد تا در قبال این نوع معامله‌های ننگین داد خواهی کنند.
آقای ثاقب گلبدین حکمتیار را بانی جنایت در افغانستان دانسته افزود: مردم افغانستان نمی‌تواند جنایت انجام شده این حزب را نادیده بگیرند.
او هم‌چنان، تأکید کرد که واژه شهید مقدس است و نباید به افراد و گروه‌های که در افغانستان باعث کشتارها و قتل عام شده‌اند، شهید خطاب کرد.
این گردهمایی با پخش قطع‌نامه‌یی به پایان رسید که در بخش از این قطع‌نامه آمده است: با آن‌که دولت افغانستان به خاطر حمایت از حقوق انسانی و حقوق بشر مثاق‌های را با سازمان جهانی امضاء کرده اما، برای عملی کردن آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
هم‌چنان، در این قطع‌نامه ذکر شده که دولت وحدت ملی با آغاز دوباره کارهای پروژۀ شورای عالی صلح که میلیون‌ها دالر در آن مصرف شده ولی دست‌آورد نداشته، می‌خواهد روی سیاه این نهاد را با معاملۀ ننگین گلبدین حکمتیار سفید بسازند و با قاتلان و جنایت‌کارانِ جنگی به بهانۀ صلح تفاهم کند. در قسمتی دیگر از این قطع‌نامه ذکر شده که امضا موافقت‌نامۀ صلح‌ با گلبدین حکمتیار در حالی صورت می‌گیرد که دستان او به خون مردم افغانستان آلوده است و او متهم به جنایت‌های جنگی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.