دانشگاه و دانشکده تصویب شد «راهی جز هم‌دگرپذیری نداریم»

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 11 جوزا 1395 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۵

قانون آموزش‌های عالی نظامی در نشست دیروز (دوشنبه، ۱۰جوزا) مجلس نماینده‌گان با اکثریت آرا تصویب شد.
قانون آموزش‌های عالی نظامی هفتۀ گذشته برای تصویب به مجلس عمومی ارایه شد بود، اما به‌خاطر مخالفت با واژه‌های دانشگاه و دانشکده به نشست دیروزی معطل گذاشته شد.
mandegar-3مادۀ سوم این قانون تأکید می‌کند که به‌منظور حفظ وحدت ملی، واژه‌های دانشگاه و دانشکده، معادل واژه‌های پوهنتون و پوهنزی است. این ماده تنها مورد اختلافی قانون تحصیلات عالی نظامی بود که در نهایت با اکثریت قاطع و ۱۷ کارت سرخ تصویب شد.
مجلس نماینده‌گان افغانستان دیروز روز پُرکاری داشت و ضمن تصویب قانون تحصیلات عالی نظامی، قانون استفاده از پرچم و سرود ملی و منشور «جی هشت» و توافق‌نامۀ حفظ حق کاپی، حق مولفان و مخترعان و هنرمندان و…، را نیز به تصویب رساند.
تصویب قانون آموزش‌های عالی نظامی با استقبال بی‌پیشینۀ شهروندان روبه‌رو شد.
احمد بهزاد، عضو مجلس نماینده‌گان در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که عدالت، برابری و رواداری تحقق یافتنی است؛ تردید نکنید.
آقای بهزاد با بیان این‌که سر انجام پس از چندین سال مقاومت، استدلال، مباحثه و مشاجره سرانجام داعیه هم‌نشینی «دانشگاه و پوهنتون» «دانشکده و پوهنزی» تحقق یافت، گفته است: این رویکرد عدالت‌محور را که بر پایۀ برابری و رواداری استوار است، به تمام هموطنان خود اعم از ترک و تاجیک، هزاره و پشتون، بلوچ و نورستانی، تبریک و شادباش می‌گویم. تنها با رعایت اصل رواداری و انصاف است که می‌توانیم به سعادت و بهروزی این ملک و ملت دل بندیم.
به‌گفتۀ این عضو مجلس: تأمین این خواست ثابت می‌سازد که عدالت، برابری و رواداری به‌مثابۀ ارزش‌های جهان شمول انسانی بر ستم، تبعیض، نابرابری و ناروایی پیروز خواهد شد.
همچنان، نیلوفر ابراهیمی عضو دیگر مجلس ضمن ستودنی خواندن تصویب قانون آموزش‌های عالی نظامی گفته است، این‌کار اقدامی در جهت هم‌پذیری زبان‌های رسمی کشور می‌باشد.
به‌گفتۀ این عضو مجلس، درج واژۀ «دانشگاه و «دانشکده» که از مدتی بنابر برداشت‌ها و پندارهای سلیقه‌یی بعضی از افراد به بُن‌بست قرار گرفته بود، با اقدام خردمندانه و با هم‌پذیری اعضای مجلس نماینده‌گان افغانستان به پایان انجامید.
شمار زیادی از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این‌کار مجلس را راه رسیدن به همدلی گفته و بیان داشتند که راهی جز هم‌دگرپذیری نداریم.
هوشمند فرارودی، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک نوشته است: تصویب قانون تحصیلات عالی نظامی با حفظ واژه‌های دانشگاه و دانشکده در پهلوی واژه‌های پوهنتون و پوهنحی از سوی مجلس نماینده‌گان، اقدام ستودنی و نویدبخش همدلی و هم‌دیگرپذیری در میان اقوام و ملیت‌های با هم برادر در کشور است..
به‌گفتۀ این کاربر، تقابل و ایستاده‌گی در برابر واژه‌های چون دانشگاه و دانشکده هیچ‌گونه پایه و مایۀ علمی، منطقی و حتا اخلاقی نداشت..
او نوشته است: مخالفت در برابر زبان و فرهنگ فارسی، بیان‌گر کودنی، حقارت و عقب‌مانی و عقیم‌بودن ذهنی‌ست. دون‌صفتی و کودنی دلیلی ندارد که در جهان امروز، در برابر مولانا و بوعلی سینا و سنایی و سعدی و حافظ… بیستیم.
کاربر دیگری نوشته است که پذیرش دانشگاه و دانشکده از سوی اکثریت مجلس نماینده‌گان گام بلندی در عرصه هم‌دیگرپذیری است.
اختلاف شماری از اعضای مجلس روی واژۀ دانشگاه و دانشکده سبب شده تا بعد از گذشت چند سال قانون آموزش‌های عالی عالی به تصویب نرسد. باورها بر این است که تصویب قانون آموزش‌های عالی نظامی، راه را برای تصویب قانون آموزش‌های عالی باز کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.