آگاهان در نشست مبارزه با افراطیت خشونت آمیز: ارتباط دهشت‌افگنی با اسلام بی‌بنیاد است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

دین اسلام با هیچ دینی در تضاد نیست و تروریسم و افراط‌گرایی هیج ارتباطی با دین اسلام ندارند.
در نشستی که دیروز شنبه (۱۵جوزا/ خرداد) از سوی نهاد کپو (همکاری برای صلح و همبستگی) تحت نام ( مبارزه با افراطیتِ خشونت آمیز، اندوخته‌ها و راه‌کارها) در کابل برگزار شد؛ اشتراک کننده‌گان با بیان این‌ مطلب ابراز کردند که ارتباط دین اسلام با تروریسم ادعایی است که از طرف کشورهای mandegar-3غربی و رسانه‌های آن‌ها صورت می‌گیرد.
محمد هاشم کمالی، استاد در دانشگاه بین‌المللی مالیزیا و رییس اجرایی انستیتوت مطالعات اسلامی در این نشست گفت: تشنجات جهان امروزی ارتباطی با اسلام ندارد، مانند خشونت در فلسطین، جنگ بر سر کشمیر آزاد و …، این جنگ‌ها به اثر تلف شدن حقوق انسانی مسلما‌ن‌ها و حق‌ طلبی‌های مرزی صورت می‌گیرد.
آقای کمالی افزود: گاهی جنگ‌ها در برابر استعمار اروپایی‌ها و غرب‌ صورت می‌گیرد که ارتباط با دین اسلام ندارد و حرکت‌های اشغالی اروپایی‌ها بر سرزمین‌های دیگر مردم را مجبور به ایستاده‌گی در مقابل‌ آن‌ها می‌کند.‌
این اسلام شناس با بیان این‌که در قرون اولیه برخی جریان‌ها به‌خاطر تحمیل افکارشان مورد حمله برخی از جریان‌های دیگر قرا گرفتند، گفت: جریان مغتزله ، جبیریه و … در تضاد عقده‌یی در برابر هم قرار گرفتند. اما برخی از جنگ‌ها به اساس تصادم تمدن‌ها صورت گرفت که در تبانی با اسلام قرار نداشت.
آقای کمالی با بیان که اسلام با هیچ دینی در تضاد قرار ندارد، گفت: ارتباط دین اسلام با تروریسم فقط‌ ادعایی است که از طرف غربی‌ها و رسانه‌های آن‌ها بیان می‌شود که اساس و بنیاد ندارد.
او گفت: در مصاحبه‌یی که جان‌مکین سناتور امریکایی در نیوریارک داشت تأکید بیشتر به جنگ در برابر گروهای افراطی و تروریستی می‌کرد؛ اما تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که امریکا از سال ۲۰۰۱ به این طرف سیزده حملۀ نظامی به کشور اسلامی در شرق میانه انجام داده که موفق نشده است.
آقای کمالی می‌افزاید: در طول ۱۳سال ۲۰۰ حملۀ انتحاری صورت گرفته که بیشتر این حملات بالای نیروهای خارجی انجام شده؛ اما مسلمان‌ها و کشورهای اسلامی قربانی حملات دهشت‌افگنی شده‌اند.
او افزود: جنگ‌هایی که درقرن ۲۰ صورت گرفت در برابر استعمار ارپا بود، و جنگ‌هایی که در یمن، فلسطین، عراق، افغانستان و … کشورهای اسلامی جریان دارد؛ به دست مسلمان‌ها نبوده و نیست.
این استاد دانشگاه بیان کرد: گروه‌های افراطی به همه اعمال به عنوان دو پدیدۀ سیاه و سفید می‌بینند به هیچ نفسی احترام قایل نمی‌شوند که تمام این اعمال در تضاد با اسلام قرار دارد.
او با یاد آوری از متون قران کریم، در مورد این‌که تجاوز به خون، مال و عزت انسان برای انسان دیگر حرام است، تأکید کرد که قران‌کریم بهترین آموزه برای انسان‌ها است و حقوق همه افراد به خوبی در آن تعریف شده و آیات و احادیث متعدد برای جلوگیری از ریختاندن خون انسان‌ها وجود دارد.
او گفت: اسلام دین برادری، همدلی، محبت و صلح است و نام اسلام گرۀ خورده با صلح و سلامتی می‌باشد؛ مبانی حرکات اسلام در اجتماع خُلق خوش، روش و برخوردی نیکو است.
هم‌چنان، نصرالله استانکزی استاد دانشگاه کابل گفت: در نظام حقوق افغانستان تروریزم و افراطیت‌ جای ندارد و در تعاملات و عنعنات مردم نیز این پدیده راه باز کرده نمی‌تواند.
به گفتۀ او، افراطیت و تروریسم یک ایدولوژی نیست بلکه روشی است توسط کشورهای همسایه در افغانستان ترویج داده می‌شود.
در هیمن حال، حبیبه دانش عضو مجلس نماینده‌گان گفت: در افغانستان دساتیر دین اسلام تحت عنعنات قرار گرفته با وجود روشنایی دین اسلام مردم افغانستان به طرف خشونت تمام عیار روان استند و خشونت و فساد جز فرهنگ کشور ما شده است.
از سویی هم، شکیلا هاشمی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان با بیان این‌که افغانستان سرزمین خشونت نیست بلکه خشونت به این کشور انتقال یافته؛ گفت: پروژه‌های قوی‌ وجود دارد تا فرهنگ خشونت را در این کشور پیاده و ترویج کند.
گل‌ پادشاه مجیدی عضو دیگر مجلس گفت: فرزندان افغانستان که به پاکستان می‌روند تا درس بخوانند، به‌جای تدریس علم و احکام الهی برای‌شان حملات انتحاری تدریس می‌شود و برای کشتن مسلمان‌ها دیگر آماده می‌شود.
آقای مجیدی افزود: دولت افغانستان باید جوانان که در پاکستان درس می‌خوانند را از قید تربیه‌ سازمان استخباراتی آن کشور بیرون کند او افزود: سیاسیون نبایدو از قانون استفادۀ ابزاری کنند.
در همین حال، شریفه زرمتی وردک یکی دیگر از اشتراک کننده‌ها در این نشست گفت: کشورهای همسایۀ افغانستان اعمال تروریستی و افراطیت را در افغانستان ترویج می‌کنند که قابل نگرانی مردم است و حکومت، جامعۀ مدنی جوانان و علما نقش بارز در مبارزه با این پدیده‌ها دارند.
این در حالی است که نهاد کپو( کمک به صلح و همبستگی) تا هنوز ۴۹ نشست را در مرکز و لایات کشور برای مبارزه با افراط‌گرایی و حمایت از نیروهای امنیتی کشور راه اندازی کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.