روزهـای غبـارآلـود بلــــــــــخ

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۶ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3این روزها آسمان بلخ غبار آلود است و شب‌ها و روزهای پُرآشوبی را پشت سر می‌گذراند. این وضعیت ناهنجار از سال نو خورشیدی و با پایین کشیده شدن عکس عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور، آغاز و تا هنوز به نحوی از انحا ادامه دارد.
این حالت سبب به میان آمدن نگرانی‌های زیادی میان شهروندان شده و رقم زیادی از این شهروندان نگرانی‌های خود را در گزارک‌های فیسبوکی و گفت‌و‌گوهایی دوستانه در میان می‌گذارند، اما تا هنوز هیچ مرجعی حاضر به بررسی و پاسخ‌گویی در این پیوند نشده است.
پیش از این و همزمان با پایین کشیده شدن عکس معاون اول رییس جمهور در بلخ گفته‌هایی وجود داشت که گویا پروژۀ جدیدی روی دست گرفته شده تا بین اقوام ساکن در بلخ که طی سال‌های دراز در کنار هم و به گونه‌یی صلح‌آمیز زنده‌گی داشته و از پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای این ولایت استفاده برده‌اند، مشکلات و اختلاف‌های عمیقی خلق شود تا بدینوسیله آرامش بلخ از میان برود، به همین خاطر است که از چند ماه به این سو، برخی‌ها در بلخ دست به تحرکات خلاف منافع ملی زده و می‌کوشند آرامش بلخ را به آشوب تبدیل کنند.
به تازه‌گی شماری از اعضای شورای ولایتی بلخ اعلام کرده‌اند که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی و جمعه خان همدرد مشاور رییس‌جمهور تفرقه‌افگنی می‌کنند و در این ولایت ناامنی را دامن می‌زنند.
آنان تأکید کرده اند که شماری از اعضای این شورا، مورد استفاده‌ی ابزاری از سوی برخی چهره‌های حزبی قرار گرفته و تلاش دارند تا دست‌آوردهای حکومت محلی را زیر سوال ببرند.
محمد افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ گفت که برخی افراد آلۀ دست دیگری هستند و معاون اول، آقای اتمر و آقای همدرد پشت این قضیه هستند و می‌خواهند دست‌آوردهای بلخ را زیر سوال ببرند.
قاری عبدالوکیل، عضو شورای ولایتی بلخ نیز گفته است که اخیراً عده‌یی که وابسته به ستون پنجم هستند تلاش دارند وضعیت امنیتی بلخ را خراب کنند و با استفاده از مهره‌هایی که در شورای ولایتی و ادارات دیگر هستند کار خود را می‌کنند.
ذبیح الله کاکر، دیگر عضو این شورا نیز گفته است که شجاع‌الدین شجاع، معاون شورای ولایتی از حزب جنبش است و هر دستوری که حزب به او بدهد همان گونه می‌کند و عده‌یی دیگر برای منافع شخصی خود کار می‌کنند.
باشندهگان بلخ از وضعیت پیش آمده در شورای ولایتی ابراز نگرانی می‌کنند و تأکید کردند که مقام‌های محلی باید برای رفع مشکلات جوانان و مردم تلاش کنند.
خطرناک‌تر از داعش و طالب
در پی افزایش تنش‌های حزبی در شمال به خصوص ولایت بلخ، رییس مجلس نمایندهگان از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا به این تنش‌ها پایان دهند.
رییس مجلس نمایندهگان این اظهارات پس از نگرانی نمایندهگان در مورد پیامد تنش‌های حزبی در شمال مطرح کرد.
عظیم محسنی، عضو مجلس نمایندهگان در نشست علنی دیروز(شنبه، ۱۵جوزا) مجلس گفت که بروز تنش‌های حزبی در شرایطی که شمال با تهدیدات امنیتی مواجه است، خطرناک‌تر از داعش و طالب است.
آقای محسنی تاکید کرد که ادامه تنش‌های حزبی به ضرر منافع ملی است و موجب بدبختی بیشتر مردم خواهد شد.
حبیبه دانش، عضو دیگر مجلس نیز با ابراز نگرانی از تقابل احزاب در شمال، گفت: موضوع درگیری احزاب در ولایت‌های شمال نگرانی‌های را به بار آورده و شخصیت‌های افغانستان بر علیه یک‌دیگر قرار گرفته اند که به صلاح کشور نیست.
بااین همه، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندهگان از رییس‌جمهور و رییس اجرایی خواسته تا برای پایان دادن به اختلاف‎های حزبی در شمال کشور اقدام‌های جدی را انجام دهند.
به دنبال پخش خبر درگیری مسلحانه اعضای حزب جنبش و جمعیت در ولایت فاریاب، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان از وزارت عدلیه خواسته که تشکیلات و فعالیت نظامی احزاب جمعیت اسلامی و جنبش ملی اسلامی را بررسی کند.
این کمیسیون «نظریه حقوقی» ارایه کرده و گفته که داشتن نیروی مسلح باعث انحلال احزاب سیاسی می‌شود.
کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی در نظریه خود با اشاره به ماده ۳۵ قانون اساسی و ماده ۱۷ قانون احزاب سیاسی، نوشته که صدور حکم انحلال احزاب از صلاحیت‌های دادگاه است.
این کمیسیون اما افزوده که وزارت عدلیه به عنوان مرجع ناظر بر فعالیت‌های احزاب سیاسی، فعالیت این دو حزب را بررسی کند و در صورت تشخیص وقوع تخلف از جانب این احزاب به‌ویژ داشتن تشکیلات و فعالیت نظامی و منابع مالی آن‌ها، این موضوع را به دادگاه راجع کند.
ولایت بلخ دیروز شاهد تظاهرات در برابر رهبری ولایت بلخ بود.
شماری از وکلای شورای ولایتی بلخ و هواداران‌شان به منظور انتقاد از عملکرد و فعالیت اداره محلی این ولایت دست به تظاهرات زدند.
اعتراض کنندهگان که توسط پنج‌تن از اعضای شورای ولایتی بلخ رهبری می‌شدند، مقامات اداره محلی بلخ را به تبعیض در مقابل اقوام ساکن در این ولایت متهم نموده و روش حکومتداری را تک حزبی خواندند. آنان از حکومت مرکزی خواهان تأمین عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن در بلخ شدند.
هوداران سرپرست ولایت بلخ می‌گویند که این تظاهرات به تحریک جمعه خان همدرد در بلخ راه‌اندازی شده و توطیه‌یی است علیه آقای نور.
آنان تأکید می‌کنند که شماری از حلقات تلاش دارند تا با تغییر رهبری ولایت بلخ، این ولایت را ناامن سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.