برخی اعضای شورای ولایتی کندز: عامل اصلی گروگانگیری ضعف حکومت محلی است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 22 جوزا 1395 - ۲۱ جوزا ۱۳۹۵

برخی اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند که این ولایت از سوی طالبان در محاصره قرار دارد.
آنان با اشاره به گروگان‌گیری‌ مسافران از سوی طالبان در دو هفته اخیر به روزنامه ماندگار گفته‌اند که حکومت محلی کندز در تأمین امنیت شهروندان ناتوان و ضعیف است.
در دو هفته اخیر، طالبان ده‌ها مسافر را در اطراف کندز پایین کرده و به محل نامعلومی برده‌اند. بر بنیاد برخی گزارش‌ها، برخی از مسافران از سوی mandegar-3طالبان تیرباران شده‌اند.
امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: عامل اصلی گروگان‌گیرهای کندز ضعف حکومت محلی و دستگیری یکی از فرماندهان ارشد گروه طالبان است. به گفته او، چندی پیش یکی از فرماندهان طالبان در اسارت نیروهای امنیتی در آمد که پس از آن طالبان به گروگان‌گیری مسافران دست زده‌اند.
آقای ولی حکومت محلی کندز را ناتوان قلم داد کرده افزود: مقامات محلی این ولایت در چهار حادثه گروگان‌گیری اخیر تا هنوز واکنشی از خود نشان نداده‌اند. او گفت که آمار دقیقی از مسافران ربوده شده در دست نیست؛ ولی به اساس آمارهای ضد نقیض ۱۷-۱۹ تن از مسافران در بازاداشت مخالفان قرار دارد که عملیاتی برای آزادسازی آن‌ها صورت نگرفته است.
امرالدین ولی می‌گوید که کندز به نحوی در محاصره قرار دارد؛ تمام ساحات کندز ناامن و در کنترل گروه طالبان است. سفرهای مقامات به این ولایت از هوا صورت می‌گیرد.
همچنان، ذبیح‌الله مجیدی یک تن از فعالان مدنی کندز می‌گوید: طالبان استراتژی جنگی خویش را تغییر داده اند.
آقای مجیدی افزود: در جریان چند روز گروه طالبان مسلح برخی از مسافران را در مسیر شاهراه کندز- تخار را پیاده کرده با خود برده و برخی‌شان را تیرباران کرده اند که باعث نگرانی و ناراحتی عمیق مردم شده است.
به گفتۀ او، طالبان در مسیر شاهراه کندز – تخار پیش از این موترهای کوچک را توقف می‌دادند و حامل آن اگر فرد دولتی می‌بود سر می‌زدند؛ اما مردم کندز و فعالان مدنی این ولایت در یک اعتراض مدنی از دولت خواستند که درتأمین امنیت شاهراه، مسافران و خانواده قربانیان توجه جدی کنند.
او گفت: پس از اتفاق ربودن مسافران دولت در ساحه چهار پوسته امنیتی ایجاد کرده است؛ اما، طالبان تا هنوز هم در ساحه حضور دارند و به ساده‌گی می‌توانند به سرک بالا شوند و مسافران را پیاده کرده با خود ببرند؛ دیروز نیز طالبان در کندز برخی از مسافران را پیاده کردند که در عملیات نیروهای امنیتی ۷ تن شان نجات یافتند و متباقی را طالبان با خود برده اند.
قسیم جنگل باغ فرمانده امنیه کندز در تماس تیلفونی با روزنامۀ ماندگار گفت: در ساحه‌یی که مسافران از طرف مخالفان ربوده شده‌اند، پوسته‌های امنیتی ایجاد شده و تلاش برای رهایی مسافران در بند جریان دارد.
به گفته او، طالبان پس از آغاز عملیات عمری بیشترین نیروی خود را در کندز مستقر ساخته‌اند؛ اما با آنهم از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی به شکست مواجه شده‌اند. فرمانده پولیس کندز گفت که این گروه به شکل دزدانه بعضی اوقات برای مسافران مزاحمت ایجاد می‌کنند.
آقای جنگل باغ افزود: (دیروز) طالبان یک موتر حامل مسافران را در مسیر راه خان آباد تخار توقف داده، ۲۰ تن از مسافر را پیاده کرده بودند که پس از رسیدن نیروهای امنیتی به ساحه ۱۲ تن از این مسافران نجات یافته و ۸ تن را طالبان با خود برده‌اند.
فرمانده امنیه کندز تصریح کرد: افرادی که از طرف طالبان در این مسیر از موترهای حامل‌شان پیاده کرده می‌شوند و یا به ضرب گلوله شهید ساخته می‌شوند، افراد ملکی اند که جهت کار به کشور‌های همسایه می‌روند.
به گفتۀ آقای جنگل باغ، گروه ترویستی طالبان با پیاده کردن و شهید ساختن افراد ملکی می‌خواهند در بین مردم وحشت ایجاد کنند. این نشان می‌دهد که آنها توان رویارویی با نیروهای امنیتی را ندارند.
این مقام پولیس گفت که به‌خاطر جلوگیری از تکرار این حوادث، پوسته‌های امنیتی در ساحه ایجاد شده و گشت‌‌زنی‌ سیار (گزمه) نیروهای امنیتی نیز در ساحه جریان دارد.
کندز در سال‌های پسین شاهد ناامنی‌های روز افزون بوده است. سال گذشته این ولایت به دست طالبان سقوط کرد. سقوط کندز، حضور قوی طالبان را در این ولایت به نمایش گذاشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.