اعلامیۀ مجمع مشورتی هرات در رابطه با افزایش ترورها و قتل‌های مرموز در شهر هرات و حومه‌های آن

گزارشگر:سه شنبه 10 حوت 1395 - ۰۹ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3هرات به شهر اشباح شباهت یافته است. شهری که روزهای خود را با بیم و نگرانی به شب و شب‌های خود را با اضطراب و وحشت به روز می‌رساند.
ترس را می‌توان در زیر پوستِ شهر احساس کرد. مردم نگرانِ این وضعیت اند و از خود می‌پرسند که چرا شهرشان این‌همه آمارِ جنایت، قتل و ترور را به خود اختصاص داده است.
تنها در یک روز، شش نفر در این شهر در پی حوادث جنایی و ترور کشته شده‌اند. این رقم بدون شک رقمِ تکان‌دهنده و بسیاربالایی است. چه عواملی باعث می‌شوند که نیروهای امنیتی این شهر نتوانند جلو چنین حوادثی را بگیرند؟
این سوال بدون شک سوال اساسی و مهمی‌ست که ذهن اکثریت باشنده‌گان هرات را به خود مشغول کرده است.
شهری که تروریستان، دزدان و جنایتکاران در روزِ روشن و در ملای عام و در مرکزِ آن می‌توانند دست به شنیع‌ترین اعمال ضد بشری بزنند، بدون شک شهرِ هراس‌آوری باید باشد و هرات امروز واقعاً به چنین شهری تبدیل شده است.
در حال حاضر همۀ ساکنان این شهر در ترس و هراس زنده‌گی می‌کنند و توضیحات مقام‌های محلی و مسوول نیز بدون شک نمی‌تواند مرهمی بردردها و زخم‌های‌شان باشد. باید واقعاً به دنبال سرنخ‌ها و ریشه‌های اصلی جنایت‌های فعلی بود.
هرات از امروز و امسال نیست که ناامنی‌های فزاینده را تجربه می‌کند. از سال‌های متمادی هرات دستخوش ناامنی شده و این ناامنی‌ها گاه سیر صعودی داشته و گاه در موارد معدود سیر نزولی، ولی هرگز به گونۀ اقناع‌کننده به وضعیتِ رضایت‌بخشِ امنیتی نرسیده است.
وقتی از مسوولان امنیتی در این خصوص سوالی مطرح شود، آنان چنان دلایل و پاسخ‌های پیچیده و انتزاعی را مطرح می‌کنند که به هیچ صورت نمی‌تواند به حل معضلِ ناامنی‌ها کمک کند. ناامنی‌های هرات ریشه در عوامل مختلف دارد که باید به صورت همه‌جانبه به آن‌ها پرداخته شود.
از کم‌کاری و غفلتِ مسوولان گرفته تا افراد و اشخاصی که زیر نام‌ها و نهادهای مختلف در این شهر به ایجاد گروه و دستک می‌پردازند. ناامنی‌های فزایندۀ هرات چندبعدی و چندلایه است که اگر همه با هم مورد توجه قرار نگیرند، به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.
مسوولان محلی هرات باید توجه کنند که اولویت وظیفه‌یی‌شان در این شهر و هر نقطۀ افغانستان تأمین امنیت مردم است. در جایی که امنیت نباشد، کار، تحصیل، تجارت، زراعت و آموزش نیز نخواهد بود. در جایی که امنیت نباشد، زنده‌گی هم نیست. نگذارید که هرات به شهر ناامن، به شهر ترس و وحشت تبدیل شود.
ادامۀ این روند همه را زیان می‌رساند و باعث می‌شود که هرات در دامن تروریسم و هراس‌افکنی سقوط کند. ما نسبت به این وضعیت واقعاً نگران هستیم و خود را مسوول احساس می‌کنیم که با بلند کردن صدا و اعتراض مردم هرات این صدا را به گوش مسوولان این شهر و سپس به گوش مسوولان در مرکز برسانیم.
ما با صدای رسا امروز هشدار می‌دهیم که اگر مسوولان امنیتی این شهر توان تأمین امنیت را ندارند، لطفاً از پست‌های‌شان کنار بروند و بگذارند که افراد دیگری به جای آن‌ها بیایند که بتوانند در تأمین امنیتِ شهر موثر باشند.
ما از دولت مرکزی به‌شدت می‌خواهیم که بررسی وضعیت امنیتی هرات را در دستور کارِ فوری قرار داده و هرچه زودتر با مشوره با نخبگان این شهر، اقدام‌های عملی را در جهت تأمین امنیت انجام دهد.
۸/۱۲/۱۳۹۵

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.