نهادهای رسانه‌یی: زنـگ خطـر به صـدا درآمـد

گزارشگر:سه شنبه 10 قوس 1394 - ۰۹ قوس ۱۳۹۴

نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران، از بلندرفتن گراف‌ قتل و تهدید اهالی رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
این نهادها، در پی ترور شماری از فعالان رسانه‌یی، وضعیت امنیتی خبرنگاران را در کشور بسیار بد توصیف می‌کنند.
در روزهای پسین، سالم وحدت، صاحب امتیاز خبرگزاری بخدی در برابر منزلش مورد سؤ قصد گرفت؛ براحمد سعیدی تحلیل گر و نویسنده در شهر نو mandegar-3کابل شلیک شد؛ خبرنگار تلویزیون مهر در بدخشان مورد لت و کوب قرار گرفت و بالاخره امان‌الله عطایی مالک تلویزیون محلی آسیا در کابل به قتل رسید.
نی یا نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با پخش خبرنامه‌یی گفته است: رُخ‌دادهای اخیر در جریان کمتر از یک ماه در شهر کابل گواه بدترشدن وضعیت امنیتی خبرنگاران می‌باشد. این حالت در جریان ۱۴ سال اخیر بی‌پیشینه بوده و نشان‌دهندۀ بحران امنیت جانی خبرنگاران می‌باشد.
در این اعلامیه آمده است: کشته‌شدن امان الله عطایی، رییس شبکۀ خصوصی تلویزیونی آسیا چراغ قرمزی دیگری ا‌ست که در زمینۀ امنیت جانی خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان روشن شد.
شب گذشته مورخ ۸ قوس، آقای عطایی در مربوطات حوزۀ هشتم پولیس شهر کابل به قتل رسید.
پولیس کابل می‌گوید در پیوند به این قتل دو تن را بازداشت کرده اند.
سمونوال فریدون عبیدی، رییس تحقیقات جنایی فرماندهی پولیس ولایت کابل به دیده‌بان رسانه‌های آزاد گفته است که دو تن از نزدیکان عطایی را چهار ساعت بعد از رویداد به اتهام قتل او بازداشت کرده اند.
از سوی دیگر، هفتۀ گذشته احمد سعیدی، یکی از تحلیل‌گران رسانه‌یی در افغانستان و منتقد حکومت وحدت ملی در شهر نو کابل مورد سوء قصد قرار گرفت. آقای سعیدی که از این حمله جان به سلامت برد، می‌گوید گروه‌های که در درون نظام اند این کار را انجام داده اند.
در این حال، محمدمنیر حمیدی مسوول تلویزون مهر در ولایت بدخشان هنگامی که می‌خواست از بی‌نظمی در توزیع کمک‌ها به مردم فلمبرداری کند، با مخالفت و برخورد لفظی دوتن از اعضای شورای ولایتی روبرو شد و سپس از سوی یک افسر پولیس حوزه چهارم مورد قرار گرفته است.
آقای حمیدی گفته است که در این میان یک کمره فلمبرداری او نیز از سوی پولیس شکسته‌اند.
پولیس بدخشان تاکنون دراین باره چیزی نگفته است.
اما احمدنوید فروتن سخنگوی والی بدخشان گفته است که هنگام توزیع کمک‌ها هرج ومرج شدید صورت گرفت که در نتیجۀ آن یک نفر از مردم عام کشته نیز شده است.
سخنگوی والی بدخشان گفته است: تحقیقات درباره این موضوع به جدیت ادامه دارد و موضوع لت وکوب این خبرنگار نیز پیگری خواهد شد.
این درحالی‌ است که ماه گذشته موتر حامل صدیق الله توحیدی، رییس دیده بان دفتر نی نیز بر اثر انفجار یک ماین مقناطیسی آتش گرفت. آقای توحیدی در زمان رویداد در داخل وسیلۀ نقلیه‌یی شان حضور نداشتند.
دفتر نی حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از تمامی نیروهای امنیتی کشور می‌خواهد تا جلو بحرانی‌تر شدن وضعیت امنیتی خبرنگاران و رسانه‌ها را بگیرند.
به باور این نهاد، در غیر آن از بزرگ‌ترین دست‌آورد ۱۴ سال اخیر که همانا آزادی بیان و کثرت رسانه‌ها است دیری نباشد که فقط نامی به‌جا بماند.
اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان نیز با پخش خبرنامه‌یی گفته است که در چند هفتۀ گذشته، گراف حملات بر فعالان رسانه‌یی در کشور، به طور بی‌سابقه‌یی، بالا رفته است.
همزمان شماری از فعالان رسانه‌یی ابراز نگرانی کرده و می‌‌گویند که با تهدیدهای پیهم مواجه هستند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، این وضعیت را شدیداً نگران کننده می‌داند و از نهادهای امنیتی تقاضا دارد تا توجه بیشتری به تأمین امنیت و مصونیت فعالان رسانه‌یی، داشته باشند.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، همچنان از ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت امور داخله می‌طلبد، تا در شناسایی و بازداشت عاملین این قضیا، تلاش و جدیت بیشتری انجام دهند.
در این خبرنامه آمده است: ما باور داریم که حمایت و دفاع از آزادی بیان و فعالان این عرصه، باید از اولویت‌های دولت باشد و اعلام می‌کنیم که با این‌گونه تهدیدها و تلاش‌ها برای خفه کردن گلوی آزادی بیان، نمی‌توان جلو این ارزش را گرفت یا فعالان این عرصه را خاموش کرد.
در این خبرنامه آمده است: ما همچنان از نهاد های ملی و بین المللی مدافع آزادی بیان، رسانه‌های آزاد و خبرنگاران، می‌طلبیم، تا داد خواهی گسترده‌‌یی را برای حمایت و دفاع از آزادی بیان و فعالان این عرصه به راه بیاندازند.

اشتراک گذاري با دوستان :