پاسخ شورای عالی صلح به خواست‌های جدید حکمتیار: تفاهم‌نامه نهایی است و تغییری نمی‌آید

گزارشگر:مجیدی/ شنبه 22 جوزا 1395 - ۲۱ جوزا ۱۳۹۵

هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با خواست‌های تازه‌یی دوباره به کابل آمده‌اند.
هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی بعد از دیدار با گلبدین حکمتیار خواهان افزودن سه مادۀ دیگر در متن تفاهم‌نامۀ صلح این حزب با حکومت افغانستان است.
در عین حال، معاون شورای عالی صلح و رییس هیأت مذاکره کننده با نماینده‌گان حزب اسلامی می‌گوید که متن تفاهم‌نامۀ صلح دولت با حزب mandegar-3اسلامی نهایی است و بعد از رسیدن به نتیجه به عقب بر نمی‌گردیم.
گفته می‌شود که گلبدین حکمتیار خواستار افزودن چند مورد دیگر در متن تفاهم‌نامۀ صلح با حکومت افغانستان شده است.
تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی، حضور نماینده‌گان حزب اسلامی در کمیسیون‌های انتخاباتی و نقش برجستۀ اعضای این حزب در سطوح مختلف دولتی، از خواست‌های جدید گلبدین حکمتیار گفته شده است.
پیش از این، انجنیر محمدخان معاون ریاست اجرایی گفته بود که شرطی برای خروج نیروهای خارجی در پیش‌نویس تفاهم‌نامۀ صلح حزب اسلامی با دولت نیامده که به گفتۀ او، این نشان از تنزیل خواست‌های حزب اسلامی برای صلح است.
معاون ریاست اجرایی گفته بود که تنها در این پیش‌نویس آمده که اگر نیروهای خارجی مطابق توافق‌نامه‌هایی که تاکنون انجام شده، از افغانستان خارج شوند، این عمل از سوی دولت و حزب اسلامی استقبال می‌شود.
کریم امین رییس هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی که بعد از دو هفته گفت‌و‌گو با گلبدین حکمتیار و اعضای دیگر این حزب به کابل آمده است، می‌گوید: بعضی پرسش‌های در رابطه به این تفاهم‌نامه وجود داشت.
به گفتۀ آقای امین: این پرسش‌ها بیشتر در بخش‌های از تفاهم‌نامه که می‌شود از آن تعابیر مختلف کرد، به میان آمده است.
رییس هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی می‌افزاید که به خاطر از میان برداشتن سوء برداشت‌ها و تعابیر مختلف دوباره به کابل برگشته‌ایم.
از سویی هم، عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح و رییس هیأت مذاکره کننده با هیأت حزب اسلامی با بیان این که متن تفاهم‌نامۀ صلح نهایی است، می‌گوید: در تفاهم‌نامۀ صلح هیچ جای ابهام وجود ندارد.
به گفتۀ آقای سلیم: حالا زمانی که هیأت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی خواست‌های جدید را مطرح می‌کند، بسیار دیر شده و بعد از وقت می‌باشد.
رییس هیأت مذاکره کننده با هیأت حزب اسلامی هم‌چنان می‌گوید: «ما نزدیک به دو ماه و ده روز با جزییات همراه با هیأت حزب اسلامی مذاکره کردیم، درست نیست وقتی به یک نتیجه می‌رسیم دوباره به عقب برگردیم.»
حکومت افغانستان پیش از این مسودۀ تفاهم‌نامۀ صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را در خانۀ رییس شورای عالی صلح در کابل به امضا رساندند.
این تفاهم‌نامه در یک مقدمه، سه فصل و ۲۶ ماده آماده شده است. در این سه فصل روی اصول اساسی تفاهم‌نامه، مکلفیت‌های طرفین و موارد دیگر بحث شده است.
برپایۀ این تفاهم‌نامه، هواداران حزب اسلامی که هم‌اکنون در پاکستان پناهنده‌اند، به کشور بازخواهند گشت و زندانیان این حزب نیز پس از بررسی پرونده‌های‌شان اگر قابلیت بخشیده شدن را داشته باشند، از زندان رها خواهند شد.
حدود ۲ ماه پیش یک تفاهم‌نامه با پادرمیانی شورای عالی صلح بین حزب اسلامی و حکومت آماده شده که نسخه‌هایی از این تفاهم‌نامه به رییس‌جمهور غنی گلبدین حکمتیار سپرده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.