درگیری در تورخم اعتراض شدید کابل و اسلام‌آباد بر همدیگر

گزارشگر:سه شنبه 25 جوزا 1395 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۵

نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان باردیگر دیروز (۲۴ جوزا) در مرز تورخم درگیر شدند.
این درحالی است یک‌شنبه نیز نیروهای دو کشور درگیری شدیدی در مرز داشتند.
دولت پاکستان مدعی است که نیروهای افغانستان به سوی آن‌ها آتش گشوده است؛ اما کابل بر عکس از حمله نظامیان پاکستانی بر نیروهای امنیتی افغانستان سخن می‌زند.
mandegar-3وزارت امور خارجه پاکستان ظهر روز دوشنبه کاردار سفارت افغانستان را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید اسلام آباد را نسبت به درگیری های روز گذشته در منطقه مرزی تورخم به وی ابلاغ کند.
پاکستان مدعی است که نیروهای افغانستان بدون دلیل اقدام به گشودن آتش به سمت نیروهای پاکستانی در گذرگاه مرزی تورخم کرده اند.
براساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، در جریان درگیری‌های یکشنبه در مرز تورخم، دو سرباز ارتش پاکستان و ۹ نفر از مردم عادی از جمله چند زن و کودک مجروح شدند.
همچنین از افغانستان خواسته شد تا درباره حوادث روز گذشته در تورخم تحقیقات دقیق انجام دهد و نتایج آن را با دستگاه های ذیربط پاکستان در میان بگذارد.
وزارت امور خارجه افغانستان نیز پس از چاشت دیروز، آقای سید ابرار حسین سفیر پاکستان مقیم کابل را احضار کرده و اعتراض شدید جمهوری اسلامی افغانستان را در پیوند با رویداد اخیر در دروازه تورخم به وی بیان داشت.
براساس خبرنامه وزارت خارجه، در ملاقاتی‌‌که دوکتور نصیر احمد اندیشه معین مالی و اداری وزارت امور خارجه با سفیر پاکستان داشت، یادآور گردید که برای ایجاد تأسیسات در تورخم، در نتیجه بحث‌هایی که در مطابقت به موازین بین المللی میان دو کشور جریان داشت، توافقاتی صورت گرفته بود. اما بر خلاف این توافقات، شام روز گذشته، پاکستان به ایجاد تأسیسات. در تورخم مبادرت ورزیده و عساکر مرزی آن کشور بر نیروهای امنیتی ود فاعی افغانستان آتش گشودند.
معین وزارت امور خارجه از بروز این تنش ابراز تأسف کرده افزود: «نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان بخاطر حراست از تمامیت ارضی و دفاع از وطن و مردم شان، به عمل بالمثل متوصل شدند.»
در این ملاقات، به جانب پاکستان خاطر نشان گردید که افغانستان با توافق قبلی با آن کشور پابند بوده و بر روش‌های مسالمت آمیز تأکید می‎‌کند و از جانب پاکستان انتظار دارد که مشکل به وجود آمده را از مراجع دیپلوماتیک حل وفصل نماید.
تحلیل‌گران معتقد هستند که پاکستان در ماه‌های اخیر منزوی شده است و در تلاش انتقام‌جویی و تشدید بحران می‌باشد.
آنان معتقد هستند که سیاست‌های امریکا نیز در برابر پاکستان در حال تغییر است و این کشور خود را در یک موقعیت ضعیف می‌بیند.
به باور آنان، پروژه‌هایی که اخیراً از جانب هند در افغانستان ساخته شده و پروژه‌هایی که قرار است ساخته شود، نگرانی شدید پاکستان را بر انگیخته است.
هند قرار است بر دریاهای کابل، پنجشیر و کنر بندهای آبی بسازد. این بندها مانع رسیدن آب به افغانستان می‌شود. پاکستان به شدت به آب‌های افغانستان نیازمند است. پاکستان همچنان نگران نفوذ روز افزون هند در افغانستان می‌باشد. این کشور راه غلبه بر این موضوع را در دامن‌زدن به خشونت و هراس‌افگنی جست‌وجو می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.