ریاست جمهوری افغانستان: جنگ در تورخم برنده‌یی ندارد/ «کمیسیونی به‌خاطر حل اختلافات مرزی میان افغانستان و پاکستان ایجاده است»

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 29 جوزا 1395 - ۲۸ جوزا ۱۳۹۵

دولت افغانستان می‌گوید که تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم، از راه گفت‌وگو حل می‌شود.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در صحبت‌های انجام شده از طرف مسوولان سفارت افغانستان در پاکستان، به کاهش نیروهای ارتش در دوطرف مرز، آتش بس و توقف کار دروازه تورخم از جانب پاکستان، توافق صورت گرفته است.
mandegar-3آقای مرتضوی گفت: نیروهای پاکستانی خلاف قوانین مرزی چند روز پیش به ایجاد دروازه‌یی در خط مرزی تورخم پرداختند که باعث درگیری میان مرزبانان افغانستان با نیروهای سرحدی آن کشور شد.
این درگیری که از یک شنبه هفته تا چهارشنبه به صورت پراکنده جریان داشت، منجر به کشته شدن سه سرباز افغانستانی و یک افسر پاکستانی و زخمی‌شدن ۴۰ نفر به شمول غیرنظامیان شده است.
ین درگیری‌ها واکنش‌های زیادی را در پی داشت. مجلس نماینده‌گان افغانستان پس از درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان، طی اعلامیه‌یی از تمام همکاران بین‌المللی افغانستان به‌صورت جدی خواست که تا مطابق به اسناد همکاری‌ها و توافقنامه‌های امنیتی با کابل عمل کرده و از تمامیت ارضی افغانستان دفاع کنند.
هم‌چنان، شاه‌حسین مرتضوی در ادامه سخنان خود گفت: به اساس توافق بین افغانستان و پاکستان کمیسیونی به‌خاطر حل اختلافات مرزی میان دو کشور ایجاده است که به‌ حل مشکلات مرزی می‌پردازد؛ اما دولت پاکستان بدون در نظر گرفتن قوانین مرزی و اطلاعیه کمیسیون در نقطه صفری مرز تورخم اقدام به ایجاد دروازه کرده که باعث درگیری میان مرزبانان افغانستان و نیروهای سرحدی آن کشور شد است.
او گفت که به اساس توافق انجام شده هرگاه پاکستان به ایجاد دروازۀ در مرز تورخم اقدام می‌کنند؛ از نقطه صفری مرز تورخم ۱۰۰ متر باید فاصله داشته باشد.
آقای مرتضوی افزود: در کمتر از یک هفته چند درگیری میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان اتفاق افتاد است و مرزبانان افغانستان با شهامت پاسخ نیروهای پاکستانی را داده‌اند. او افزود که دولت افغانستان طرف دار جنگ نیست، اما دفاع از خاک و مرزهای کشور حق ماست.
به گفتۀ او، کشورهای بزرگ منطقه و جهان از جمله ایالات متحدۀ امریکا به‌خاطر حل مشکلات مرزی افغانستان و پاکستان تلاش می‌کنند و خواستار حل مسأله مرزی از راه گفت‌‌وگوهای دیپلوماتیک میان دو کشور هستند.
او گفت: از دو ساعت به این طرف آتش بس میان مرزبانان دو کشور حاکم است.
آقای مرتضوی خاطر نشان کرد که جنگ در مرز افغانستان و پاکستان به نفع هیچ کشوری تمام نمی‌شود و برنده‌یی ندارد. اگر مرز تورخم یک ساعت بسته شود، تجار افغانستان و پاکستان ضرر بزرگی را متقبل می‌شوند. او باز بودن مرز تورخم را برای هردو کشور ارزشمند خوانده افزود: در دیداری که رییس جمهور افغانستان با سران جهادی و سیاسیون داشت، آن‌ها نیز تاکید به حل مشکلات مرزی از طریق گفت‌و گوی دیپلوماتیک کرده‌اند.
آقای مرتضوی جنگ میان افغانستان و پاکستان را به نفع تروریسم توصیف کرده افزود: افغانستان در نقطۀ مرزی پاکستان با پدیدۀ تروریسم مواجه است و دولت افغانستان در مبارزۀ جدی با گروهای تروریستی در این منطقه قرار دارد؛ پاکستان باید این موضوع را باید جدی بگیرد.
او گفت: پاکستان به‌جای اینکه نیروهای مرزی خود را در برابر نیروهای افغانستان ارایش دهد، باید در برابر تروریستان که در منطقۀ مرزی پاکستان تردد دارند استفاده کند.
آقای مرتضوی خاطر نشان کرد: وجود تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان در خط مرزی تورخم، بالای تمام ابعاد تجاری، سیاسی، زنده‌گی افرادی که در دوطرف خط زنده‌گی دارند تأثیر منفی دارد. او هم‌چنان گفت: افزایش تنش میان افغانستان و پاکستان فشارها را بالای مهاجرین در پاکستان افزایش می‌دهد.
عطامحمد نور والی بلخ در واکنش به ادامه درگیری‌ها در مرز تورخم گفته است که تنور جنگ را گرم نسازید زیرا این درگیری‌ها به سود هر دو کشور نیست. او هشدار داده است: در صورتی‌که کشور ما مورد اشغال قرار گیرد، همانطوری‌که در سه دهه مبارزه ثابت کردیم، نخستین سرباز خط دفاع و نبرد خواهیم بود.
آقای نور گفته است که ما در جریان مقاومت در برابر طالبان، القاعده و تروریسم شهامت خود را عملاً ثابت کرده و صدها جنگجوى خارجى به ویژه پاکستانی‌ها را اسیر گرفتیم که در خاطرات پاکستانی‌ها هنوز زنده است.
او جنگ را راه‌حل ندانسته و از سران هردو کشور خواسته از راه دیپلوماتیک معضل ایجاد شده را مهار کنند که مسدود شدن سرحد میان دو کشور، زیان‌هاى اقتصادى و روحى بر مردم و دولت هر دو میهن وارد می‌کند.
در همین حال، حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد اعلام کرده در مذاکراتی که با مقام‌های این کشور در مورد تنش‌های تورخم داشته به آتش بس توافق شده است.
سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته است که در گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی در مورد چهار موضوع از جمله قطع درگیری، کاهش آماده‌گی نظامی دو طرف، گفت‌و گو برای حل این مسأله و توقف کار از جانب پاکستان در مورد ساختن دروازه بین مرزی توافق شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.