حکمتیار میدان را خالی دیده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ عقرب ۱۳۹۱

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در شرایطی که رقبای اصلی‌اش دیگر زنده نیستند، در تلاش شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ است.
برخی تحلیلگران و استادان دانشگاه با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی حزب اسلامی حکمتیار و قاضی حسین احمد رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان، با بیان این مطلب می‌گویند که قاضی حسین احمد در تلاش شریک ساختن حکمتیار در قدرت است.
سخنگوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اخیراً در مصاحبه‌یی با تلویزیون طلوع گفته بود که اگر انتخابات آینده افغانستان شفاف و دموکراتیک باشد، آنان در آن شرکت خواهند کرد.
قاضی حسین نیز هفته گذشته در نامه‌یی به آقای کرزی از میانجیگری میان دولت افغانستان، طالبان و حطب اسلامی سخن گفته بود.
فیض‌الله جلال استاد دانشگاه کابل می‌گوید قاضی حسین احمد که از گذشته‌ها رابطه بسیار نزدیک با حکمتیار دارد، در تلاش است تا او را متقاعد سازد که از شرایط تفاهم بین‌الافغانی که اکنون مطرح است، استفاده کند.
به گفتهْ او، مطرح کردن مساله مذاکره با طالبان از سوی قاضی حسین احمد ضمنی است، تمام تلاش‌های وی در راستای رسانیدن حزب اسلامی و شخص حکمتیار به قدرت است.
استاد جلال همچنان گفت، قاضی حسین احمد در تلاش مشارکت حزب اسلامی و شخص گلبدین حکمتیار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ است.
به باور او، احمدشاه مسعود (قهرمان ملی) و استاد ربانی حریفان سیاسی حکمتیار دیگر در صحنه نیستند و چون حکمتیار حامد کرزی و اعضای کابینه وی را حریف خود نمی‌داند، بنابراین فکر می‌کند که شانس طلایی برای به قدرت رسیدن در اختیار دارد.
این استاد دانشگاه افزود، حکمتیار فکر می‌کند از این شانس طلایی با شرکت در انتخابات استفاده کرده و پیروز میدانِ بدون حریف شود، اما نباید فراموش کرد که این فکر تنها متعلق به شخص حکمتیار نیست، بل حامیان وی و قاضی حسین احمد نیز چنین اندیشه‌یی دارند.
استاد جلال تاکید کرد، مساله مهم دیگر اینکه حکمتیار در میان طالبان نیز نفوذ خوبی دارد، بنابراین فکر می‌کند که شانس طلایی در اختیار دارد و باید از آن برای رسیدن به قدرت استفاده کند.
او اضافه کرد، نامه قاضی حسین احمد رابطه مستقیم با سخنان غیرت بهیر سخنگوی حزب اسلامی دارد، پس حکمتیار و حامیانش در تلاش هستند که با حضور در انتخابات، چهره جدیدی از خود معرفی کرده و خود را طرفدار مذاکره و حل سیاسی اعلام کنند.
در همین حال، احمد سعیدی آگاه مسایل منطقه می‌گوید، قاضی حسین احمد رابطه تنگاتنگ با حزب اسلامی حکمتیار دارد و در اسلام آباد چندین خانه‌یی‌که با پول حزب اسلامی خریداری شده، به نام قاضی حسین ثبت است؛ اما در حال حاضر او یک فرد عادی است و تاثیر بسیار کمی در تصمیم‌گیری‌ها دارد.
او افزود، آنچه را که قاضی حسین در نامه‌اش به کرزی وعده داده عملی نخواهد کرد، بل همه آن سخنان تا فرارسیدن سال ۲۰۱۴ یک نوع فریب است.
سعیدی ضمن اینکه موضوعات مطرح شده از سوی غیرت بهیر را سخنانی گنگ و نامعلوم می‌داند می‌گوید، مخالفان دولت افغانستان به خصوص حزب اسلامی نمی‌داند که بعد از سال ۲۰۱۴ وضعیت افغانستان به کجا خواهد رفت.
به گفته این آگاه سیاسی، حکمتیار فکر می‌کرد که انتخابات وقتی برگزار خواهد شد که نیروهای خارجی در افغانستان حضور ندارند؛ اما حالا که زمان برگزاری انتخابات ۱۶ حمل و درست در زمانی که قوت‌های خارجی حضور دارند، اعلام شده، بنابراین نگران است که نکند لقمه چرب را از دست دهد.
او همچنان گفت، حکمتیار فکر می‌کند که شاید دولت استحکام پیدا کند، بنابراین می‌خواهد باشرط گذاشتن شفافیت انتخابات در انتخابات شرکت کند؛ اما اگر دولت تا ۲۰۱۴ به ناتوانای مواجه شد، بگوید که انتخابات شفاف نیست و ما شرکت نمی‌کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.