افغانستان و ظرفیتِ عضویتِ دایمی در سازمان شانگهای

گزارشگر:یک شنبه 6 سرطان 1395 - ۰۵ سرطان ۱۳۹۵

عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای، یکی از آرزوهای دولت و مردمِ افغانستان است؛ دولت افغانستان در دو ـ سه سالِ گذشته بارها به سازمان همکاری‌های شانگهای درخواستِ عضویت داده، ولی هیچ‌گاه مقدماتِ عضویت در سازمان همکاری شانگهای را فراهم نتوانسته است. افغانستان از سال ۲۰۱۲ تا اکنون به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شده؛ اما عضویتِ دایمی در این سازمان می‌تواند بر حال و آیندۀ کشور تأثیرِ مطلوب بگذارد و افغانستان را به نقطۀ مرکزیِ سازمان شانگهای تبدیل کند. ولی مسلماً برای دست یافتن به این موقعیت، باید گام‌هایی به‌هدفِ تحققِ شرایطِ ابتدایی عضویتِ دایمی برداشت.
در حال حاضر، افغانستان کم‌کمک در مسیرِ توسعه گام برداشته و نیازمند کمکِ کشورهای دیگر در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی است و در کنار آن، مسالۀ گسترش تروریسم و پدید آمدنِ گروه داعش و تهدیداتی که اعضای شانگهای از درکِ این پدیده با آن مواجه‌اند، می‌تواند همکاری‌های شدیدِ نظامی و اقتصادی را در چوکاتِ سازمان شانگهای به میان آورد. افغانستان باید از این شرایط و نیازمندیِ دیگر اعضای شانگهای، بیشترین استفاده را ببرد.
از طرف دیگر، افغانستان از نقطه‌نظرِ جغرافیایی در مرکزِ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارد و قرار است که تا سال آینده، کشورهای جنوبی مثل هند و پاکستان به عنوان اعضای دایمی سازمان، از لحاظ سیاسی راه را برای عضویتِ دایمیِ افغانستان در این سازمان باز کنند. اما با این همه، افغانستان به عنوان پُلِ انرژی میان دوآسیا و نقطۀ تعاملِ اقتصادیِ کشورهای عضو ناظر، صفحۀ فعالی برای شانگهای است که این امر، شانسِ عضویتِ دایمیِ آن را بالا می‌برد. اما به‌رغمِ این‌همه امکانات و ظرفیت‌های طبیعی، به ‌تنهایی قادر به کسبِ عضویتِ دایمیِ در شانگهای نیستیم.
افغانستان باید یک سلسله ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دیگر را هم کمایی کند. مسلماً رشد اقتصادی و رشد سیاسی در حکومت‌داری خوب، از جمله مهم‌ترین شرایط عضویتِ دایمی است. اگر افغانستان بتواند در سال ۲۰۱۷ شرایط ابتدایی عضویتِ دایمی را فراهم کند، با توجه به اهمیتی که این کشور برای اعضای شانگهای دارد، حضور دایمی‌اش تا سال ۲۰۱۹ عملی خواهد شد.
عضویت دایمی پاکستان در سازمان شانگهای نیز این فرصت را مساعد می‌کنـد که کشورهای عضو، این کشور را قانع سازند که در صلح و ثبات در افغانستان همکاری کند و با بهتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، کشورهای عضو شانگهای تلاش می‌کنند تا فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و بازرگانی با یکدیگر را شتاب بخشند و این شانسِ افغانستان را به هدف عضویتِ دایمی در سازمان به صد نزدیک می‌سازد.
در حال حاضر، افغانستان در حال تهیۀ اسناد عضویت در این سازمان است و بدون شک تکمیل کردنِ این اسناد، زمان‌بر است؛ اما هنوز زمان به نفعِ افغانستان است و باید از این فرصت استفاده شود. اگر افغانستان اسناد مورد نظر را به زودی تهیه کند، باید آن را به دبیرخانۀ سازمان همکاری‌‌های شانگهای تحویل دهد تا طی مراحل شودـ اگرچه احتمال دارد که این طی مراحل نیز دو سال را در بر گیرد تا افغانستان شامل این سازمان گردد.
عضویتِ دایمی در این سازمان را افغانستانی خواهد داشت که از لحاظ مدیریتِ دولت‌داری و مبارزه با فساد و مبارزه با دهشت‌افکنی و مواد مخدر، در موقعیتِ بهتری قرار گرفته است. اما حالا دیده می‌شود که رابطۀ افغانستان با کشورهای عضو شانگهای، روندی رو به رشد دارد و این کشور می‌تواند در سال‌های آینده، در صورتی که کارهای خانه‌گیِ خود را درست انجام دهد، به عضویت دایمیِ سازمان دست یابد؛ زیرا عضویت دایمیِ هند و پاکستان در سازمان شانگهای، راه را برای افغانستان نیز باز می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.