مک کین: غنی نسبت به کرزی پیشرفت گسترده‌یی داشته است

گزارشگر:یک شنبه 13 سرطان 1395 - ۱۲ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3پس از مقصر دانستن رییس جمهور امریکا در حمله تروریستی اورلاندو، جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه این کشور این بار دولت کشورش را مسوول تضعیف دولت افغانستان دانست.
به گزارش نیویورکر، مک کین طی مصاحبه‌یی پیش از سفر این هفته خود به پاکستان در پاسخ به سوالی درباره تکنوکرات و منزوی بودن بیش از حد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مواجهه با شورشیان طالبان و سایر تهدیدات علیه این کشور اظهار کرد: آیا فکر می‌کنید طالبان تنها مساله این کشور است؟ اما صراحتاً باید بگویم که غنی نسبت به رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی پیشرفت بسیار گسترده‌یی داشته است.
وی توضیح داد: من غنی را مقصر نمی‌دانم. من امریکا را مقصر از دست رفتن دستاوردهای خود در افغانستان می‌دانم و این رییس جمهور امریکا بود که طی هشت سال بر این عقیده پافشاری کرد که اگر ما از این درگیری‌ها خارج شویم، همه چیز خاتمه می‌یابد.
باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در طول هشت سال ریاست جمهوری‌اش بر این اساس عمل کرده که به جنگ‌های آغاز شده در دوران جورج بوش، رییس جمهور سابق این کشور خاتمه دهد.
اوباما پاییز سال گذشته اعلام کرد که هزاران تن از نیوهای کشورش را دست کم تا سال ۲۰۱۷ در افغانستان نگه خواهد داشت.
مک کین در حالی با نقش غنی در شکست‌های متعدد کشورش مخالف است که هم از نظر منطقی و هم از منظر بسیاری از تحلیلگران وی نیز در بین افرادی است که مقصر شرایط موجود این کشور هستند.
با این حال این سناتور امریکایی همواره اوباما را مسوول شکست‌هایی نه تنها در افغانستان بلکه حتی حمله اخیر تروریستی به فرودگاه ترکیه می‌داند: بگذارید برای شما مثال بزنم که چه اتفاقی در حال وقوع است؛ در استانبول تروریسم ظهور کرده و پایگاهی برای تروریسم نیز در رقه سوریه شکل گرفته است. در حال حاضر نیز گروه تروریستی داعش در حال ایجاد ساحلی امن در افغانستان است. ما شاهد شکست خفت‌بار سیاست خارجه امریکا هستیم که در حال حاضر هیچ استراتژی‌ای ندارد. من پاکستان و غنی را مقصر این بحران افغانستان نمی‌دانم بلکه رییس جمهور امریکا رهبر شکست خورده و ناکام این بحران است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.